Motoryzacja

Seat Leon: nowoczesny system inforozrywki z łącznością online i obsługą gestami

Tomasz Niechaj
Seat Leon: nowoczesny system inforozrywki z łącznością online i obsługą gestami
Reklama

Tak jak smartfon jest naszym oknem na wirtualny świat, tak ekran systemu inforozrywki daje dostęp do wszystkich zaawansowanych możliwości samochodu Seat Leon. Mowa nie tylko o takich oczywistych funkcjach jak nawigacja, parametry jazdy czy połączenia telefoniczne, ale także dostęp do zaawansowanych ustawień samochodu (w tym systemów bezpieczeństwa), kontroli 3-strefowej klimatyzacji, jak i do funkcji online, np. radia internetowego czy streamingu.


Reklama

Umieszczony centralnie i zwrócony w stronę kierowcy, na wyciągnięcie jego prawej ręki, 10,25-calowy wyświetlacz systemu inforozrywki o wysokiej rozdzielczości udostępnia wszystkie kluczowe i potrzebne dla pasażerów Seata Leona funkcje. Ekran startowy to trzy, nieco ukośnie rozstawione sekcje, które można dowolnie konfigurować – tak by dostęp do najważniejszych elementów był dosłownie na wyciągnięcie ręki. Ma on także drugi ekran, na prawo od pierwszego, z kolejnymi elementami, do którego możemy przewinąć klasycznym przesunięciem palca po ekranie, ale także gestem polegającym na machnięciu w lewo/prawo.


Kierowca w każdej chwili ma dostęp do najważniejszych skrótów: w dolnej części ekranu znajduje się pasek z ikonkami prowadzącymi do nawigacji, telefonu, muzyki, parametrów jazdy, łączności ze smartfonem (system Full Link), a także szybkim skrótem do ustawień samochodu. Górna belka to z kolei obsługa najważniejszych elementów systemu klimatyzacji wraz z informacją na temat aktualnej godziny, powiadomieniami itd.

W lewym-dolnym rogu znajduje się przełącznik między dwoma widokami systemu inforozrywki Seata Leona: zamiast wspomnianego wcześniej trójdzielnego widoku można aktywować widok kafelków – klasycznego rozwiązania, gdzie każda funkcja ma swoją wyodrębnioną ikonę.




Możliwe jest także wydawanie poleceń głosowych. System inforozrywki Leona rozumie takie polecenia jak np. „jest mi zimno”, „prowadź do […]” czy „zabierz mnie do domu”. Asystenta głosowego można aktywować za pomocą przycisku na kierownicy, jak i wywołując go głosowo: „hola”, co czyta się podobnie jak polskie imię „Ola” :)


Reklama

Komunikacja online

Dostęp do danych online jest niezbędny z wielu powodów. Po pierwsze umożliwia uzupełnienie danych nawigacyjnych o informacje dotyczące aktualnego ruchu na drodze (np. korki, roboty drogowe), umożliwia także wyszukiwanie online np. po nazwie hotelu bez znajomości jego adresu. Tak skomunikowany system nawigacji 3D może również pomóc w lepszym zarządzaniu napędem Seata Leona Plug-In Hybrid – wiedząc, że zbliżamy się do dużego spowolnienia ruchu, można zarezerwować nieco więcej energii elektrycznej, by zaoszczędzić paliwo na takim odcinku.




Reklama

Wbudowana karta SIM to także podstawa systemu bezpieczeństwa eCall. Dzięki niemu możliwa jest komunikacja z centrum obsługi np. w razie jakiejś przygody na drodze, co umożliwi szybsze i skuteczniejsze uzyskanie pomocy. System ma też dodatkowy algorytm w sytuacji poważniejszego wypadku. Wówczas – jeśli uruchomione zostały poduszki powietrzne – wykonywane jest automatyczne połączenie do centrum obsługi. Jeśli jego pracownikowi nie uda się skontaktować z pasażerami pojazdu, to natychmiast powiadamia on służby ratunkowe, które zostaną skierowane w miejsce, w którym znajduje się pojazd. Co równie istotne, na podstawie wybranych parametrów, np. które dokładnie poduszki zostały uruchomione, służby otrzymają informacje o tym, w jakim stanie jest samochód i jakie potencjalnie ma uszkodzenia.

Dostęp do internetu to także możliwość słuchania radia online. Umożliwia to bezproblemowe słuchanie polskich stacji radiowych nawet podczas podróży zagranicznych.


Zaawansowany system 3-strefowej klimatyzacji

To już nie te czasy, gdy obsługa klimatyzacji ograniczała się do regulacji temperatury, siły nawiewu, no ewentualnie jeszcze jej wyłączenia. Nowy Seat Leon w opcji może mieć 3-strefową klimatyzację, co oznacza, że pasażerowie jadący z przodu mogą indywidualnie regulować temperaturę, podobnie jak osoby jadący z tyłu – oni także mają własną strefę. Na tym innowacje jednak się nie kończą, bo w rozbudowanym panelu zaawansowanej kontroli klimatem we wnętrzu Leona znajdziemy takie sekcje jak „iClimate” oraz „Air Care Clima”. W tym pierwszym mamy dostęp do bardzo intuicyjnych funkcji jak np. ogrzewanie rąk, ochłodzenie/ogrzanie stóp, odmrożenie szyb czy przewentylowanie wnętrza pojazdu świeżym powietrzem. Druga opcja to coś przydatnego dla osób bardziej wrażliwych na alergeny znajdujące się w powietrzu. W układzie klimatyzacji znajduje się filtr aktywny biologicznie, który zapobiega przedostawaniu się do wnętrza pojazdu m.in. zarodników grzybów czy pyłków.




Reklama

Full Link

System inforozrywki Seata Leona nie mógłby być nazwany nowoczesnym, gdyby nie dawał możliwości skorzystania z systemów Google Android Auto oraz Apple CarPlay. Co ważne, ten drugi system obsługiwany jest bezprzewodowo! Dzięki tej integracji możliwy jest dostęp do map Google, serwisów streamingujących muzykę itd.




Wirtualny zestaw wskaźników kierowcy

Elementem systemu inforozrywki jest oczywiście wirtualny zestaw wskaźników kierowcy. Seat przygotował dla Leona kilka widoków: od klasycznego mocno przypominającego klasyczne zegary, przez trójdzielny (nawiązujący do układu ekranu centralnego), aż po duży widok mapy systemu nawigacji 3D. Kierowca może w bardzo dużym zakresie regulować rodzaj wyświetlanych danych: parametry jazdy, multimedia, telefon czy nawet aktualną temperaturę cieczy chłodzącej i oleju silnikowego (osobno).






Aplikacja na smartfon do zarządzania samochodem

Fakt, że Seat Leon jest cały czas online, umożliwia realizację dodatkowej funkcji: zdalny dostęp do samochodu. Po zainstalowaniu aplikacji na smartfonie i sparowaniu jej z samochodem, użytkownik zyskuje dostęp do szeregu opcji. Może sprawdzić dokładną lokalizację samochodu (przydatne na dużych parkingach), stan zamków (czy na 100% zostały zaryglowane, odblokować lub zablokować zdalnie), poziom paliwa, historię jego zużycia, itd. Może także zdalnie włączyć światła lub uruchomić klakson – także przydatne na dużym parkingu (ewentualnie na wypadek gdybyśmy mieli wątpliwości, które auto należy odśnieżyć). Dodatkowe funkcje dostępne są dla użytkowników hybrydowego Leona. Jego kierowca może zdalnie nagrzać auto przed wyjazdem, ustawić tryb oraz czas ładowania.


Ponieważ mamy do czynienia z zaawansowanym systemem informatycznym, jego możliwości mogą być rozbudowywane w przyszłości, co umożliwi po prostu aktualizacja oprogramowania.

Materiał powstał we współpracy z marką SEAT


Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama