18

Samsung idzie na wojnę z BlackBerry. Czy zabierze klientów Research In Motion?

Ostatni rok dla Research In Motion nie należał do udanych. Firma zmaga się z problemami finansowymi, a jej urządzenia nie zyskują w oczach przeciętnego konsumenta, który woli produkty konkurencji. PlayBookowi nie udało się szerzej zaistnieć na rynku, coraz gorzej wiedzie się również smartfonom. Jest jednak kategoria, w której RIM wciąż jest wzorem do naśladowania: biznes. […]

Ostatni rok dla Research In Motion nie należał do udanych. Firma zmaga się z problemami finansowymi, a jej urządzenia nie zyskują w oczach przeciętnego konsumenta, który woli produkty konkurencji. PlayBookowi nie udało się szerzej zaistnieć na rynku, coraz gorzej wiedzie się również smartfonom. Jest jednak kategoria, w której RIM wciąż jest wzorem do naśladowania: biznes. BlackBerry to wciąż niezwykle popularna i chętnie wybierana przez firmy marka, dzięki licznym biznesowym usługom RIM. Jednak na widnokręgu pojawił się niedawno nowy konkurent – Samsung. Czy ma szansę na detronizację króla?

Wybór pola bitwy przez Samsunga nie jest przypadkowy. Wciąż niewiele producentów czołowych marek telefonów kieruje swoją ofertę do klienta biznesowego. Na piedestale jest BlackBerry i choć coraz odważniej o ten segment rynku walczy Apple, to wciąż jest tutaj sporo miejsca dla dużego gracza z odpowiednim produktem. Nie przypadkowy jest również dobór broni. Samsung postawił oczywiście na swój flagowy produkt: Galaxy S3. Co chce zaoferować biznesowi?

Przede wszystkim swój program SAFE (Samsung Approved for Enterprise), oferujące specjalnie przygotowane narzędzia dla firm. Wśród nich możliwość szyfrowania danych na telefonie za pomocą standardu AES – 256 (wykorzystywanego chociażby w bankach), wsparcie dla Microsoft Exchange ActiveSync, możliwość łączenia się użytkowników z ich sieciami przez VPNs (Virtual Private Networks), a także serwisy MDM, takiej jak chociażby AirWatch czy Sybase Afaria. Oczywiście SAFE nie jest dostępny w normalnych modelach SGS3 i firmy, które chciałyby zamówić ten model będą musiały dodatkowo zapłacić.

Czy przeznaczony dla biznesu Galaxy S 3 jest w stanie realnie zagrozić pozycji BlackBerry w tym sektorze? Wydaje się, że na razie nie. Platforma RIMu oferuje podobne rozwiązania oraz wiele dodatkowych, jak chociażby szyfrowanie na poziomie sieci. Poza tym BlackBerry to niezwykle silna marka i swoją renomę w biznesie wypracowywała przez lata. Jednak Samsung ma szansę swoim specjalnie doposażonym modelem zaistnieć z tym segmencie rynku i jeżeli mu się to uda, to zapewne będzie dalej rozwijał usługi dla biznesu. Na jego korzyść może działać to, że RIM  nie śpieszy się bardzo z nowymi modelami telefonów i pod tym względem Galaxy może być ciekawą propozycją.

Trudno powiedzieć, czy Samsung rzeczywiście chce realnie powalczyć o klienta biznesowego. Może to być po prostu skutek polityki firmy nastawionej na jak najszerszą promocję nowego flagowego modelu, a biznes to po prostu kolejny rynek. Niemniej jednak Samsung ma środki, aby móc powalczyć o ten sektor.

Jak myślicie, czy Galaxy S3 nadawałby się na telefon biznesowy?

Fota