Popularność radio FM nie słabnie w Polsce od lat i utrzymuje się na rewelacyjnym poziomie. Prawie 22 mln Polaków z przedziału wiekowego pomiędzy 15 a 75 lat słucha radia codziennie, to prawie 72% z nas. Zmieniają się za to miejsca, w których najczęściej radia słuchamy.
Po raz pierwszy w historii samochód stał się głównym miejscem do słuchania radia FM w Polsce
Do tej pory najbardziej ulubionym miejscem do słuchania radia było zacisze domowe, czyli miejsce, w którym możemy włączyć sobie radio w tle i oddać się innym domowym czynnościom. Ostatnie badanie pokazało jednak, iż po raz pierwszy w ich historii to samochód wskoczył na pierwsze miejsce.
Codziennie ponad 12 mln Polaków (ponad 40%) włącza radio w samochodzie, to prawie o milion więcej niż w domu. Na trzecim miejscu mamy znacznie mniej wskazań odnoszących się do miejsca pracy i na końcu „w innym miejscu” - podejrzewam, że chodzi tu o podróż innymi środkami transportu, na przykład w komunikacji miejskiej w drodze do/z pracy czy szkoły.
Nie trudno się domyśleć, że i w podziale na dni tygodnia nastąpiła zmiana, w dni pracujące widać jeszcze większą przewagę w popularności słuchania radia w pracy nad słuchaniem go w domu. Zmienia się to jedynie w weekendy, kiedy to częściej spędzamy czas w domu niż w podróży samochodem.
Interesująco się to przedstawia, jak spojrzymy na te zmiany na osi czasu. Okazuje się, że jeszcze 18 lat temu w samochodzie słuchaliśmy radia w liczbie nieco poniżej 4 mln, a dziś jest to już 3 razy więcej, "kosztem" słuchania radia w domu. Praca i inne miejsca są na niezmienionym poziomie od prawie dwóch dekad.
Słuchalność radia w samochodzie w dni powszednie charakteryzuje się porannym i popołudniowym szczytem słuchalności (drive time). Rano najwyższy poziom słuchalności przypada na pasmo od godz. 7.00 do 8.00 (3,2 mln osób). W ciągu dnia liczba słuchaczy w samochodzie zmniejsza się na korzyść słuchania radia w pracy. Po południu następuje ponowny wzrost liczby słuchaczy w samochodzie. W szczytowym momencie między godz. 15.00 a 17.00 w każdej godzinie ponad 3 mln Polaków w wieku 15–75 lat słucha radia w samochodzie. Pasmo od godz. 15.00 do 19.00 to czas, w którym auto jest głównym miejscem słuchania radia w Polsce.
Zupełnie inaczej to się przedstawia w rozbiciu na czas słuchania radia w ciągu dnia. Najdłużej słuchamy go w pracy - ponad 6 godzin, później w domu ponad 3 godziny, a w samochodzie około dwóch godzin.
Ogólnopolskie stacje radiowe | czerwiec 2018 : sierpień 2018 | wrzesień 2018 : listopad 2018 | grudzień 2018 : luty 2019 | grudzień 2018 : luty 2019 | czerwiec 2019 : sierpień 2019 |
Radio RMF FM | 25,40% | 26,20% | 26,90% | 26,70% | 29,20% |
Radio ZET | 11,80% | 13,10% | 11,70% | 12,20% | 12,30% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 7,10% | 6,20% | 5,50% | 5,90% | 5,70% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 5,60% | 5,70% | 5,30% | 5,10% | 4,80% |
VOX | 3,90% | 4,10% | 3,40% | 3,90% | 3,30% |
AntyRadio | 2,10% | 1,90% | 1,90% | 2,10% | 2,10% |
Radio TOK FM | 1,70% | 1,90% | 2,20% | 2,10% | 1,80% |
Radio Maryja | 1,70% | 1,50% | 1,80% | 1,70% | 1,30% |
RMF Classic | 1,20% | 1,30% | 1,70% | 1,30% | 1,10% |
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia | 0,40% | 0,60% | 0,50% | 0,40% | 0,50% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,40% | 0,70% | 0,50% | 0,40% | 0,40% |
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN | 0,40% | 0,20% | 0,30% | 0,30% | 0,30% |
Na koniec zerknijmy, jakich to stacji najchętniej słuchamy. Według ostatniej fali badania Radio Track, Kantar Polska S.A., udziału w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat - niezmiennie najpopularniejszą rozgłośnią radiową w Polsce jest Radio RMF FM, na drugim miejscu mamy Radio ZET, a podium zamyka Program 1 Polskiego Radia.
Źródło: I Love Radio.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu