Polska

Po raz pierwszy w historii samochód stał się głównym miejscem do słuchania radia FM w Polsce

Grzegorz Ułan
Po raz pierwszy w historii samochód stał się głównym miejscem do słuchania radia FM w Polsce
26

Popularność radio FM nie słabnie w Polsce od lat i utrzymuje się na rewelacyjnym poziomie. Prawie 22 mln Polaków z przedziału wiekowego pomiędzy 15 a 75 lat słucha radia codziennie, to prawie 72% z nas. Zmieniają się za to miejsca, w których najczęściej radia słuchamy.

Do tej pory najbardziej ulubionym miejscem do słuchania radia było zacisze domowe, czyli miejsce, w którym możemy włączyć sobie radio w tle i oddać się innym domowym czynnościom. Ostatnie badanie pokazało jednak, iż po raz pierwszy w ich historii to samochód wskoczył na pierwsze miejsce.

Codziennie ponad 12 mln Polaków (ponad 40%) włącza radio w samochodzie, to prawie o milion więcej niż w domu. Na trzecim miejscu mamy znacznie mniej wskazań odnoszących się do miejsca pracy i na końcu „w innym miejscu” - podejrzewam, że chodzi tu o podróż innymi środkami transportu, na przykład w komunikacji miejskiej w drodze do/z pracy czy szkoły.

Nie trudno się domyśleć, że i w podziale na dni tygodnia nastąpiła zmiana, w dni pracujące widać jeszcze większą przewagę w popularności słuchania radia w pracy nad słuchaniem go w domu. Zmienia się to jedynie w weekendy, kiedy to częściej spędzamy czas w domu niż w podróży samochodem.

Interesująco się to przedstawia, jak spojrzymy na te zmiany na osi czasu. Okazuje się, że jeszcze 18 lat temu w samochodzie słuchaliśmy radia w liczbie nieco poniżej 4 mln, a dziś jest to już 3 razy więcej, "kosztem" słuchania radia w domu. Praca i inne miejsca są na niezmienionym poziomie od prawie dwóch dekad.

Słuchalność radia w samochodzie w dni powszednie charakteryzuje się porannym i popołudniowym szczytem słuchalności (drive time). Rano najwyższy poziom słuchalności przypada na pasmo od godz. 7.00 do 8.00 (3,2 mln osób). W ciągu dnia liczba słuchaczy w samochodzie zmniejsza się na korzyść słuchania radia w pracy. Po południu następuje ponowny wzrost liczby słuchaczy w samochodzie. W szczytowym momencie między godz. 15.00 a 17.00 w każdej godzinie ponad 3 mln Polaków w wieku 15–75 lat słucha radia w samochodzie. Pasmo od godz. 15.00 do 19.00 to czas, w którym auto jest głównym miejscem słuchania radia w Polsce.

Zupełnie inaczej to się przedstawia w rozbiciu na czas słuchania radia w ciągu dnia. Najdłużej słuchamy go w pracy - ponad 6 godzin, później w domu ponad 3 godziny, a w samochodzie około dwóch godzin.

Do tej pory najbardziej ulubionym miejscem do słuchania radia było zacisze domowe, czyli miejsce, w którym możemy włączyć sobie radio w tle i oddać się innym domowym czynnościom. Ostatnie badanie pokazało jednak, iż po raz pierwszy w ich historii to samochód wskoczył na pierwsze miejsce.

Codziennie ponad 12 mln Polaków (ponad 40%) włącza radio w samochodzie, to prawie o milion więcej niż w domu. Na trzecim miejscu mamy znacznie mniej wskazań odnoszących się do miejsca pracy i na końcu „w innym miejscu” - podejrzewam, że chodzi tu o podróż innymi środkami transportu, na przykład w komunikacji miejskiej w drodze do/z pracy czy szkoły.

Nie trudno się domyśleć, że i w podziale na dni tygodnia nastąpiła zmiana, w dni pracujące widać jeszcze większą przewagę w popularności słuchania radia w pracy nad słuchaniem go w domu. Zmienia się to jedynie w weekendy, kiedy to częściej spędzamy czas w domu niż w podróży samochodem.

Interesująco się to przedstawia, jak spojrzymy na te zmiany na osi czasu. Okazuje się, że jeszcze 18 lat temu w samochodzie słuchaliśmy radia w liczbie nieco poniżej 4 mln, a dziś jest to już 3 razy więcej, "kosztem" słuchania radia w domu. Praca i inne miejsca są na niezmienionym poziomie od prawie dwóch dekad.

Słuchalność radia w samochodzie w dni powszednie charakteryzuje się porannym i popołudniowym szczytem słuchalności (drive time). Rano najwyższy poziom słuchalności przypada na pasmo od godz. 7.00 do 8.00 (3,2 mln osób). W ciągu dnia liczba słuchaczy w samochodzie zmniejsza się na korzyść słuchania radia w pracy. Po południu następuje ponowny wzrost liczby słuchaczy w samochodzie. W szczytowym momencie między godz. 15.00 a 17.00 w każdej godzinie ponad 3 mln Polaków w wieku 15–75 lat słucha radia w samochodzie. Pasmo od godz. 15.00 do 19.00 to czas, w którym auto jest głównym miejscem słuchania radia w Polsce.

Zupełnie inaczej to się przedstawia w rozbiciu na czas słuchania radia w ciągu dnia. Najdłużej słuchamy go w pracy - ponad 6 godzin, później w domu ponad 3 godziny, a w samochodzie około dwóch godzin.

Ogólnopolskie stacje radiowe czerwiec 2018 : sierpień 2018 wrzesień 2018 : listopad 2018 grudzień 2018 : luty 2019 grudzień 2018 : luty 2019 czerwiec 2019 : sierpień 2019
Radio RMF FM 25,40% 26,20% 26,90% 26,70% 29,20%
Radio ZET 11,80% 13,10% 11,70% 12,20% 12,30%
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 7,10% 6,20% 5,50% 5,90% 5,70%
Trójka – Program 3 Polskiego Radia 5,60% 5,70% 5,30% 5,10% 4,80%
VOX 3,90% 4,10% 3,40% 3,90% 3,30%
AntyRadio 2,10% 1,90% 1,90% 2,10% 2,10%
Radio TOK FM 1,70% 1,90% 2,20% 2,10% 1,80%
Radio Maryja 1,70% 1,50% 1,80% 1,70% 1,30%
RMF Classic 1,20% 1,30% 1,70% 1,30% 1,10%
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia 0,40% 0,60% 0,50% 0,40% 0,50%
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia 0,40% 0,70% 0,50% 0,40% 0,40%
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN 0,40% 0,20% 0,30% 0,30% 0,30%

 

Na koniec zerknijmy, jakich to stacji najchętniej słuchamy. Według ostatniej fali badania Radio Track, Kantar Polska S.A., udziału w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat - niezmiennie najpopularniejszą rozgłośnią radiową w Polsce jest Radio RMF FM, na drugim miejscu mamy Radio ZET, a podium zamyka Program 1 Polskiego Radia.

Źródło: I Love Radio.

Ogólnopolskie stacje radiowe czerwiec 2018 :
sierpień 2018
wrzesień 2018 :
listopad 2018
grudzień 2018 :
luty 2019
grudzień 2018 :
luty 2019
czerwiec 2019 :
sierpień 2019
Radio RMF FM 25,40% 26,20% 26,90% 26,70% 29,20%
Radio ZET 11,80% 13,10% 11,70% 12,20% 12,30%
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 7,10% 6,20% 5,50% 5,90% 5,70%
Trójka – Program 3 Polskiego Radia 5,60% 5,70% 5,30% 5,10% 4,80%
VOX 3,90% 4,10% 3,40% 3,90% 3,30%
AntyRadio 2,10% 1,90% 1,90% 2,10% 2,10%
Radio TOK FM 1,70% 1,90% 2,20% 2,10% 1,80%
Radio Maryja 1,70% 1,50% 1,80% 1,70% 1,30%
RMF Classic 1,20% 1,30% 1,70% 1,30% 1,10%
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia 0,40% 0,60% 0,50% 0,40% 0,50%
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia 0,40% 0,70% 0,50% 0,40% 0,40%
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN 0,40% 0,20% 0,30% 0,30% 0,30%

 

Na koniec zerknijmy, jakich to stacji najchętniej słuchamy. Według ostatniej fali badania Radio Track, Kantar Polska S.A., udziału w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat - niezmiennie najpopularniejszą rozgłośnią radiową w Polsce jest Radio RMF FM, na drugim miejscu mamy Radio ZET, a podium zamyka Program 1 Polskiego Radia.

Źródło: I Love Radio.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu