4

Netflix trzy razy większy od konkurencji, ale wydatki Polaków na VOD to grosze

Ile wydali Polacy na VOD w ubiegłym roku? To kwota 854 mln złotych. Tymczasem na telewizję przeznaczyli ponad 6 miliardów złotych. Cóż za dysproporcja!

Jak wynika z analizy firmy PMR, z serwisów VOD w Polsce korzysta 2,7 miliona osób i wartość tego rynku wynosi wspomniane 854 mln złotych. Cały rynek zyskał w zeszłym roku aż 25% i w tym momencie stanowi aż 12% całego rynku płatnej telewizji i internetowego wideo. Całościowo jednak nastąpił delikatny spadek, a dokładnie o 3,9%. Trend jest jednak wzrostowy, co wynika ze stabilnej bazy użytkowników usług – rywalizacja pomiędzy usługodawcami nie następuje już jedynie na poziomie ceny, ale przede wszystkim ofertą i jakością treści.

Polski rynek VOD dojrzał

Bardzo ciekawą informacją jest wartość dotycząca grupy osób, która zdecydowała się na wykupienie dostępu do serwisu VOD u operatora – tutaj chodzi o umowy telekomunikacyjne i płatną telewizję. Blisko połowa, bo dokładnie 46% zapytanych, zdecydowało się na taki sposób subskrybowania usług, co może sugerować, że wciąż wiele osób obawia się lub po prostu nie chce płacić w Internecie za usługi. Innymi powodami mogą być wygoda, czyli możliwość opłacania usługi VOD na wspólnym rachunku oraz promocje, dzięki którym abonament VOD jest niższy niż standardowa propozycja.

Serial, który wykręcił drugi rekord jednego miesiąca na Netflix? Czekam na Wasze typy!

Według szacunków PMR, do 2,7 miliona aktualnych użytkowników VOD ma dołączyć 1,6 miliona w okresie 2019-2024. Które serwisy zyskają najwięcej? Trudno przewidzieć takie zachowania użytkowników, ale w chwili obecnej Amper Analysis twierdzi, że Netflix może pochwalić się bazą 800 tysięcy klientów. Co ciekawe, S-VOD (czyli subskrypcyjne usługi VOD) stanowiły 46% wartości całego rynku VOD, do którego wliczają się także serwisy będące cyfrowymi sklepami i wypożyczalniami treści wideo (należą do nich m. in. Chili, Onet VOD czy iTunes/Apple TV).

Bezkonkurencyjny Netflix

Wśród usług S-VOD prym wiedzie, oczywiście, Netflix z najobszerniejszą bazą klientów, która ma trzykrotnie przewyższać średnią liczbę użytkowników pozostałych usług, takich jak HBO Go, Amazon Prime Video, Ipla czy Player.pl. W wynikach sondażu widać, że minimalnie ponad 1/4 zapytanych zadeklarowała bycie abonentem Netfliksa. Na drugim miejscu znalazł się… Cyfrowy Polsat Go z wynikiem 19,1%, a podium zamyka HBO Go przy wskaźniku 18,2%. Interesujący jest fakt, że tak dużo osób korzysta z VOD od UPC, które na tym wykresie cieszy się większą popularnością niż Ipla czy Player.pl.

Żadna z usług (S)VOD, oprócz CDA, nie ujawnia konkretnych liczb użytkowników w Polsce, dlatego zawsze będziemy opierać się na tego typu zestawieniach, które z całą pewnością nie oddają dokładnej sytuacji na rynku. Nikogo nie powinno jednak dziwić, że to Netflix lideruje w Polsce pod względem liczby płacących użytkowników – Ipla czy Player.pl, które byłyby dla niego największym zagrożeniem, oferują mnóstwo treści w modelu z reklamami, na które spora część widzów się po prostu godzi. Duży skok w liczbie użytkownikó na pewno zanotowało HBO Go po wprowadzeniu nowej wersji platformy, uwolnieniu oferty, a przede wszystkim obniżeniu ceny do 19,90 zł miesięcznie.

Ja nazwałbym to „efektem Netfliksa” – Player.pl staje się ważniejszy od TVN-u

Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach dojdzie do pewnych zawirowań – Netflix kilkukrotnie testował w Polsce odmienne od aktualnego cenniki, w których pojawiały się aż cztery warianty pakietów. Takie działania na pewno wpłynęłyby w jakimś stopniu na zainteresowanie Netfliksem, które mogłoby zmaleć lub wzrosnąć, a w konsekwencji przełożyłoby się to wzrost lub redukcję klientów innych serwisów.

Źródło: Wirtualne Media