Smartfony

Rynek smartfonów w 2022 r. się kurczy. Rośnie tylko Apple

Mirosław Mazanec
Rynek smartfonów w 2022 r. się kurczy. Rośnie tylko Apple
Reklama

Najwięcej smartfonów dostarcza Samsung. W I kwartale tego roku to 73,7 mln sztuk. Jednak choć firma jest liderem rynku, to w porównaniu rok do roku jest to spadek o 4 proc.

Na drugim miejscu jest Apple i ta firma jako jedyna zanotowała spory wzrost – o 8 proc. co przełożyło się na 56,5 mln sprzedanych egzemplarzy. Wzrosty są spowodowane bardzo dobrą sprzedażą serii iPhone 13 i nowych iPhonów SE.

Reklama

Dalej mamy już spore spadki. Trzecie Xiaomi stracił 20 proc. czwarte OPPO (liczone z OnePlus) – 27 proc. a piąte VIVO – aż 30 proc.

Firma Q1 2022
shipments (million)
Q1 2022
market share
Q1 2021
shipments (million)
Q1 2021
market share
Annual
growth
Samsung 73.7 24% 76.5 22% -4%
Apple 56.5 18% 52.4 15% 8%
Xiaomi 39.2 13% 49.0 14% -20%
OPPO 29.0 9% 39.6 11% -27%
vivo 25.1 8% 36.0 10% -30%
Others 87.6 28% 94.2 27% -7%
Total 311.2 100% 347.7 100% -11%

Na tak złe wyniki wpłynął głównie rynek chiński. Tam tracą wszyscy z wyjątkiem Honora, który zajął pierwsze miejsce odkąd firma została „wykupiona” od Huawei przez lokalnych biznesmenów półtora roku temu.

Pandemia w natarciu

Jak tłumaczy Toby Zhu, analityk Canalys, spadek w Chinach spowodowany jest ponownym uderzeniem pandemii i ścisłymi restrykcjami wprowadzonymi przez tamtejsze władze. To w krótkim okresie przekłada się na rynek konsumencki, jednak w dłuższym – przełoży się na rynek światowy z powodu zakłóceń w produkcji i dostawach komponentów. To zaobserwujemy jednak dopiero w drugim kwartale – zarówno w Chinach, jak i na całym świecie.

Ameryka Północna była jedynym regionem, który odnotował wzrost w tym kwartale, pokazując siłę rynku konsumenckiego.  Analityk Canalys Research Runar Bjørhovde wyjaśnia, że było to spowodowane dużym popytem na serię iPhone 13 oraz nowo wprowadzoną rodzinę Samsung Galaxy S22. Do tego firmy takie jak Lenovo, TCL i Google sporo inwestują, by przejąć klientów którzy wcześniej byli wierni LG, które wycofało się z produkcji smartfonów.

Na Bliskim Wschodzie króluje Xiaomi i Transsion. To drugie przedsiębiorstwo specjalizuje się w ultra budżetowych smartfonach i jest właścicielem takich marek jak Infinix, Itel i Tecno. Skupiało się głównie na Afryce, ale ponieważ tamtejszy rynek jest w kryzysie, stara się zdobyć silniejszą pozycję w Azji.

Najwięksi szykują sie na wzrosty

„Firmy bardzo mocno odczuwają inflację, trwającą wojnę rosyjsko-ukraińską, ograniczenia COVID-19 i zakłócenia w łańcuchu dostaw. Jednak chociaż prognozy krótkoterminowe są raczej złe i pełne niepewności, to niedobory komponentów zaczynają się zmniejszać, co łagodzi pewną presję kosztową – mówi Runar Bjørhovde.

Jego zdaniem najwięksi gracze wykorzystają czas przestoju, aby wzmocnić relacje z partnerami w łańcuchu dostaw, tak by jak najlepiej uchwycić odbicie popytu w drugiej połowie 2022 roku.

Reklama

źródło

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama