Motoryzacja

Rynek premium w Polsce stoi Mercedesem i BMW, później długo długo nic

Kamil Pieczonka
Rynek premium w Polsce stoi Mercedesem i BMW, później długo długo nic
Reklama

Sprzedaż samochodów marek premium w Polsce rośnie szybciej niż cały rynek i taki stan rzeczy utrzymuje się od kilku lat. Rok 2019 ponownie okazał się rekordowy, a prym nadal wiedzie Mercedes, choć tym razem BMW depcze mu po piętach.

Segment aut premium ciągle rośnie

Zanim przejdziemy do dalszej części artykułu, wypadałoby sprecyzować na jakiej podstawie określamy samochody premium. W podanych statystykach bazuje na danych publikowanych przez Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, który do marek premium zalicza: Mercedesa, BMW, Audi, Volvo, Lexusa, Mini, Land Rovera, Porsche, Jaguara i DS. Kolejność nie jest przypadkowa, tak to wygląda pod względem popularności. O tym jak szybko rośnie rynek samochodów premium niech świadczy fakt, że jeszcze w 2011 roku w Polsce sprzedano nieco ponad 20 000 sztuk takich samochodów. 4 lata później w 2015 roku było to już 38 600 sztuk, a po kolejnych 4 latach, w 2019 roku mamy wynik 78 700 sztuk. Były lata, w których wzrost sprzedaży przekraczał 30%. 2019 rok miał być wyraźnie gorszy, bo zmieniły się na gorsze przepisy dotyczące leasingu, ale i tak sprzedaż wzrosła o solidne 7%. Dlaczego warunki leasingu są tak istotne? Bo 90% samochodów premium kupowanych jest właśnie przez firmy...

Reklama


Serwis PremiumMoto, który przygotował bardzo rozbudowany raport na temat rynku premium wspomina jeszcze jedną ciekawą statystykę. W 2019 roku sprzedało się niespełna 79 000 nowych samochodów klasy premium, w tym nieco ponad 55 000 stanowiły auta niemieckiej trójki - Mercedesa, BMW i Audi. W tym samym czasie sprowadzono z zagranicy 188 000 aut używanych tych marek i co ciekawe kolejność jest odwrotna, najpopularniejsze było Audi (85 tys. sztuk), później BMW (60 tys.), a dopiero na trzecim miejscu Mercedes z wynikiem 43 tys. egzemplarzy. Średni wiek sprowadzonych aut? 11 lat...


Mercedes liderem, ale BMW chce odzyskać pozycję

Przez wiele lat liderem sprzedaży w tym segmencie w Polsce było BMW, ale w 2018 roku sromotnie przegrało rywalizację z Mercedesem, który zanotował ogromny skok i sprzedał 20 166 samochodów, podczas gdy BMW zaledwie 15 620. W 2019 roku dużo nie brakowało, a BMW wróciłoby na fotel lidera, bo walka była zażarta do ostatnich miesięcy roku. Ostatecznie ponownie wygrał Mercedes z wynikiem 21 072 sztuk, a tuż za nim uplasowało się BMW z wynikiem 20 699 sztuk. Na trzecim miejscu jest Audi z wynikiem 13 777 pojazdów, niższym o blisko 1000 niż w 2018 roku. Przyzwoity wynik ma jeszcze Volvo, które sprzedało blisko 11 000 samochodów. Reszta to już dosłownie margines, Lexus sprzedał niespełna 3953 pojazdy, Mini 2391, a Porsche 1821.


Mógłbym się założyć, że jeśli zapytałbym was o najpopularniejszy model w segmencie premium, to mielibyście problem ze wskazaniem faworyta. Okazuje się, że najlepiej sprzedaje się Volvo XC60 i to nieprzerwanie od 10 lat. W tym roku sprzedano 4456 tych samochodów, ale po piętach depcze mu BMW serii 3, które znalazło 4334 nabywców. Na trzecim miejscu podium jest BMW X3 z wynikiem 2927 sztuk, a tuż za nim mamy Mercedes klasy A oraz BMW serii 5, które osiągnęły odpowiednio 2875 i 2804 sprzedanych egzemplarzy.


Reklama

Jeśli ciekawią was dodatkowe statystyki związane rynkiem premium, to warto zaznajomić się z rozbudowanym raportem przegotowanym przez portal PremiumMoto.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama