Xiaomi świętuje 10 lat swojego istnienia z ogromnym rozmachem. Lei Jun, założyciel i CEO giganta wygłosił długą przemowę w której podsumował ostatnią dekadę i zapowiedział 3 nowe produkty, które już za kilka dni trafią do sprzedaży w Chinach.
Rewolucyjne produkty na 10 lat Xiaomi - ładowanie 120W i przezroczysty TV OLED
10 lat Xiaomi to pasmo sukcesów
Kiedy Lei Jun rozpoczynał swoją przygodę z produkcją smartfonów, na rodzimym rynku w Chinach można było wyróżnić trzy kategorie graczy na czele ze światową czołówką (Samsung, Nokia i Motorola), „Czterema Smokami” ZTE, Huawei, Coolpad i Lenovo oraz producentami, którzy kopiowali urządzenie i mieli znaczny udział w rynku. Rodzimi producenci byli daleko w tyle pod względem jakości, natomiast giganci oferowali produkty w wysokich cenach. Lei Jun chciał zmienić tę sytuację. Postanowił produkować telefony, które zaoferują wysoką jakość za połowę ceny. Do tego miał posłużyć specjalny model biznesowy integrujący oprogramowanie, sprzęt i usługi internetowe.
Zaczął od budowania zespołu i poszukiwania talentów. Początkowo skupił się na najlepszych inżynierach, którzy zajmowali się oprogramowaniem. Oficjalnie Xiaomi rozpoczęło swoją działalność 6 kwietnia 2010 roku. Lei Jun nie znał się na sprzęcie, dlatego na początku cały zespół skupił się na oprogramowaniu. Postanowili stworzyć system operacyjny dla smartfonów bazujący na systemie open source. Opracowanie pierwszej wersji zajęło im dwa miesiące i 16 sierpnia 2010 roku system zadebiutował. W pierwszej fazie testowany był przez 100 użytkowników, ale już w drugim tygodniu przez 200, a w kolejnym przez 400. Przełomem mógł być pochlebny wpis jednego z użytkowników na forum dla deweloperów XDA. Od tego czasu MIUI stało się modne w środowiskach technologicznych na całym świecie.
W sierpniu 2011 roku pierwszy smartfon Mi 1 (Xiaomi Phone) był gotowy. Początkowo jego cena miała wynieść 1499 juanów, a prognozowana sprzedaż 300 tys. sztuk. Z uwagi na dodatkowe koszty cena wzrosła do 2000 juanów i choć smartfony produkowane w kraju kosztowały średnio 700 juanów, Xiaomi podjęło ryzyko i ostatecznie wyceniło swój telefon na 1999 juanów. Z uwagi na ogromny tłum podczas konferencji 16 sierpnia 2011 roku, premiera Mi 1, musiała rozpocząć się 5 minut przed czasem. Pierwszy i ostatni raz w historii firmy. Pierwsza partia Mi 1 rozeszła się błyskawicznie, ale i tu pojawiło się sporo problemów związanych z mocami produkcyjnymi, ale udało się. Pierwsza generacja Xiaomi Phone (Mi 1) została sprzedana w liczbie 7 milionów sztuk.
Czas na tanie smartfony Redmi
W 2012 roku Xiaomi rozpoczęło projekt Redmi (w chińskim pinyin Hongmi Project). Miał to być telefon dla wszystkich w Chinach. Produkcja miała być oparta na współpracy z krajowymi dostawcami. Prototyp nie był satysfakcjonujący. Dlatego firma wydała ponad 40 mln juanów na R&D. Dopiero jego całkowite przeprojektowanie, sprawiło, że mógł być wprowadzony na rynek. Premiera smarfonu Redmi (de facto drugiej generacji) miała miejsce 31 lipca 2013 roku. W sumie zostało sprzedanych ponad 44,6 mln sztuk pierwszego modelu Redmi. Dzięki temu urządzeniu wiele dużych firm otrzymało gigantyczne zamówienia.
Od 2014 roku Xiaomi skupiło się na rozwoju ekosystemu. Obserwując rynek powstał m.in. ryżowar, który dorównywał swojej konkurencji z Japonii. Jego premiera odbiła się szerokim echem w Japonii i Chinach. W ciągu sześciu lat Xiaomi zainkubowało ponad 100 ekosystemowych firm i wprowadziło wraz z nimi ponad 1000 produktów. Na przełomie 2015 i 2016 roku, bardzo szybki wzrost uwydatnił pojawiające się problemy Xiaomi. Rok 2016 był czasem głębokich zmian i niekończących się spotkań Lei Jun. Rekordem były 23 spotkania w ciągu jednego dnia. Plan ratunkowy zaczął działać, a morale pracowników zaczęło z powrotem rosnąć. Firma zaczęła jeszcze bardziej zwracać uwagę na jakość oferowanych przez nią produktów. Jakość miała stać się motywem przewodnim w rozwoju marki. Starania przyniosły efekty. W 2019 roku Xiaomi otrzymało wiele krajowych i międzynarodowych nagród za technologię i jakość. Innowacyjność decyduje o tym, jak wysoko potrafimy latać, a jakość decyduje o tym, jak daleko możemy dotrzeć – powiedział Lei Jun.
Obecnie Xiaomi oficjalnie sprzedaje swoje produkty na 90 rynkach na świecie, z czego na 50 z nich jest w TOP 5. Lei Jun podkreślił, że dekada Xiaomi to ucieleśnienie 10-letniego rozwoju rynku usług internetowych. Xiaomi zmieniło wiele branż. Przykładem może być Roborock. Firma w ciągu pięciu lat stała się liderem na rynku odkurzaczy automatycznych. W lutym tego roku przedsiębiorstwo zostało notowane na Sci-Tech Innovation Board na Giełdzie Papierów Wartościowych w Szanghaju, a jej wartość rynkowa wynosi 40 mld juanów. Xiaomi także wpływa na ludzi dając im szansę na zmianę. Przykładem może być fabryka Xiaomi w Indonezji, której zespół linii produkcyjnej w 90% stanowią kobiety. Xiaomi pomogło im poprawić jakość ich życia, nauczyć nowych umiejętności, odbyć szkolenia, poszerzyć perspektywę, zyskać nowe poglądy i dała im nadzieję.
Podsumowując swoje przemówienie Lei Jun dodał, że ostatnia dekada była pełna niesamowitych historii, a firma powoli dojrzewa. Będzie zwiększała wydatki na badania i rozwój. W 2020 roku nakłady mają wynieść 10 mld juanów.
Xiaomi Mi 10 Ultra
O Xiaomi Mi 10 Ultra pisaliśmy kilka dni temu i co ciekawe rzeczywistość okazuje się ciekawsza niż plotki. Smartfon oferuje topowe rozwiązania, które sprawiają że ma być jednym z najlepszych urządzeń na rynku. Mamy tutaj zestaw 4 aparatów, w tym jeden z 120-krotnym zoomem, główny obiektyw 48 MPix z dużymi pikselami, optyczną stabilizację obrazu, obiektyw szerokokątny (128 stopni) oraz obiektyw do portretów z dwukrotnym przybliżeniem. Do tego dochodzi laserowy czujnik do auto focusa. Ekran o to AMOLED o przekątnej 6,67 cala, odświeżaniu 120 Hz, próbkowaniu dotyku 240 Hz i jasnością 800 nitów.
Całość bazuje na Snapdragonie 865 z nawet 16 GB najszybszej pamięci RAM LPDDR5 oraz 512 GB najszybszej pamięci UFS 3.1. Całości dopełnia bateria o pojemności 4500 mAh, którą można naładować po kablu z mocą 120W (do 41% w 5 minut i do 100% w 23 minuty), bezprzewodowo z mocą 50W (40 minut do 100%) oraz korzystać z bezprzewodowego ładowania akcesoriów telefonem z mocą 10W. Xiaomi liczy sobie jednak za ten model całkiem sporo, najtańsza wersja z 8 GB pamięci RAM oraz 128 GB pamięci na dane wyceniona została na 5299 juanów, czyli około 2850 PLN. Topowa wersja to koszt 6999 juanów, czyli niespełna 3800 PLN. Jeśli model ten pojawi się w Polsce to do cen należałoby doliczyć jeszcze minimum 23% podatku VAT. Pełna specyfikacja dostępna jest na stronie Xiaomi.
Redmi K30 Ultra
Dla zainteresowanych bardziej ekonomicznymi smartfonami będzie Redmi K30 Ultra, który wyceniony został na 1999 juanów (~1100 PLN), a zaoferuje ten sam ekran AMOLED o przekątnej 6,67 cala i odświeżaniu 120 Hz, procesor MediaTek Dimensity 1000+ 5G oraz minimum 6 GB pamięci RAM i 128 GB pamięci na dane. Do tego dostajemy dobrze już znany zestaw aparatów oraz baterię o pojemności 4500 mAh z ładowaniem o mocy 33 W.
Mi TV LUX OLED Transparent Edition
Na koniec pokazano najnowszy model telewizora OLED, który wyposażony został w całkowicie przezroczysty ekran z minimalistycznymi ramkami. Mi TV LUX OLED raczej nie będzie należał do popularnych produktów, bo jego cena została ustalona na 49 999 juanów, czyli blisko 27 000 PLN. Nie zmienia to jednak faktu, że pod względem możliwości i przede wszystkim designu do klasa światowa. Ekran o przekątnej 55 cali ma zaledwie 5,7 mm grubości, jest całkowicie przezroczysty i wyświetla obraz w rozdzielczości 4K z odświeżaniem 120 Hz i kontrastem 150000:1.
Trzeba przyznać, że chińska firma faktycznie ma się czym pochwalić.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu