Rescuecom, firma zajmująca się naprawą między innymi notebooków, opublikowała swój doroczny raport awaryjności tego typu sprzętu w podziale na producentów. O ile wyniki nie są może aż tak bardzo zaskakujące jeśli chodzi o czołówkę tego zestawienia, o tyle na końcu stawki jest całkiem ciekawie. To też dobra okazja aby podzielić się swoimi wrażeniami na temat jakości sprzętu różnych producentów w komentarzach pod tekstem, do czego serdecznie zachęcam.
Najlepsze laptopy produkuje Apple i... Samsung, ASUS na szarym końcu

Apple na czele, zaraz za nim Samsung
Rescuecom publikuje swoje doroczne rankingi już od jakiegoś czasu i co ciekawe, pozycje poszczególnych marek potrafią się w nich zmieniać bardzo znacznie. Apple jednak od lat jest bezkonkurencyjne i może się pochwalić niezawodnym sprzętem. Przy udziale w rynku na poziomie 20%, zaledwie nieco ponad 3% zgłoszeń dotyczy urządzeń tej firmy. Na drugie miejsce awansował Samsung, który poprzednio okupował 4. lokatę, osiągając ocenę A- (poprzednio było to B). Trzecim producentem charakteryzującym się całkiem korzystnym stosunkiem udziału w rynku do zgłoszeń awarii jest Lenovo, które też awansowało z 4. na 3. lokatę.
Reliability score to nic innego jak udział w rynku podzielony przez procent zgłoszonych awarii i pomnożony przez 100. Im wynik wyższy, tym komputery tej marki są bardziej niezawodne. Rescuecom dodatkowo stworzyły syntetyczny wskaźnik bazujący na amerykańskich ocenach szkolnych, gdzie A+ to najlepsza ocena, a F najgorsza.
Tajwan okupuje dół stawki
Na przeciwnym biegunie znalazły się takie marki jak Acer oraz ASUS, które cieszą się również sporo popularnością w Polsce. Szczególnie ASUS odnotował większy spadek, bo jeszcze rok temu był w połowie stawki. Wygląda więc na to, że tajwański producent obniżył w ostatnich latach nieco loty. Bardzo słabą pozycję zajmuje również HP, notebooki tego producenta stanowią aż ponad 1/3 zgłoszeń serwisowych jakie przyjmuje Rescuecom.
Na względnie niezłym poziomie jest Dell, który poprawił się w stosunku do poprzedniego roku. Według specjalistów z serwisu, Dell zniżkuje z jakością od momentu gdy firma ponownie stała się prywatna i rozpoczęło się gorączkowe poszukiwanie możliwości obniżenia kosztów. Największym problemem podczas napraw jest natomiast różnorodność użytych komponentów. Okazuje się, że nawet dwa takie same notebooki, z tej samej serii, nie zawsze używają tych samych komponentów, co utrudnia naprawę, bo dopóki nie rozkręcimy komputera, nie wiemy jakie części zapasowe będą potrzebne.
A jakie są wasze opinie?
O ile Apple czy Samsung produkuje raczej urządzenia z wyższej półki, którym można przykleić łatkę premium i tym samym lepsze wykonanie nie powinno dziwić, o tyle Lenovo raczej do takich producentów nie należy. Według specjalistów z Rescuecom to właśnie chiński producent, który przejął dział komputerów osobistych od IBMa kilka lat temu, oferuje obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości sprzętu. Ciekawe jak sytuacja zmieni się w przypadku laptopów z 2018 roku.
A jak jest waszym zdaniem? Podzielcie się swoimi opiniami na temat używanego sprzętu w komentarzach, może uda się nam stworzyć własny ranking.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu