Polska

UOKiK z Inspekcją Handlową monitorują polskie sklepy internetowe czy nie oszukują konsumentów

Grzegorz Ułan
UOKiK z Inspekcją Handlową monitorują polskie sklepy internetowe czy nie oszukują konsumentów
Reklama

Black Friday i Cyber Monday już niedługo, w tym roku w większości ten festiwal promocyjnych zakupów odbędzie się w sieci, więc UOKiK przestrzega przed pułapkami, które czyhają w te dni na kupujących.

Skargi zgłaszane przez konsumentów na różnego rodzaju promocje, wyprzedaże czy specjalne okazje zakupowe w sieci, stanowią aż 10% wszystkich nieprawidłowości, którymi zajmuje się UOKiK.

Reklama

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów.

Jakie to najczęściej zgłaszane są nieprawidłowości? UOKiK wymienia tu cztery najpopularniejsze pułapki. Pierwsza to Żonglerka cenami, która polega na sztucznym podwyższaniu cen na kilka dni przed Black Friday czy Cyber Monday, by w dniu obowiązywania zniżek zejść z ceną do poziomu sprzed tych kilku dni. Druga to Promocyjne „przynęty”, w których sprzedawcy oferują do zakupu drugi produkt za na przykład 50% ceny, nie zaznaczając przy tym, że promocja dotyczy tylko wybranego asortymentu.

Zdarzają się też skargi na niejasne naliczanie rabatów, które tajemniczo już w koszyku zakupowym są niższe niż na grafikach zakupowych czy anulowanie opłaconych zamówień, tłumaczone najcześciej „błędem systemu”.


UOKiK jednocześnie przypomina, że zakupy podczas Black Friday czy Cyber Monday chronią kupujących tak samo jak w inne dni i podobnie jak podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. W przypadku, gdy w ciągu dwóch dni od zakupu towar okaże się wadliwy możemy żądać od sprzedawcy jego naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada uniemożliwia korzystanie z produktu – zwrotu pieniędzy.

Podczas zakupów internetowych mamy prawo bez podania przyczyny zwrócić towar w terminie 14 dni od zakupu. W przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje nas o tym prawie odstąpienia od mowy przy zakupach na odległość, termin ten wydłuża się o 12 miesięcy.

Reklama

Wyjątek stanowią tu takie towary kupione w sieci jak:

  • artykuły o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
  • rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem,
  • płyty z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otwarto po dostarczeniu,
  • bilety na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Jak się uchronić przed tymi wszystkimi pułapkami podczas zakupów w sieci? UOKiK radzi przed zakupem porównywać ceny historyczne w porównywarkach cenowych (na przykład na Ceneo.pl lub na stronie Fake Friday). Ważne jest też sprawdzenie opinii o danym sklepie, daty powstania sklepu i kontaktu ze sprzedawcą oraz czy pochodzi on z Polski lub innych krajów UE. Przydatne w wielu przypadkach nieprawidłowości jest też opłacanie takich zakupów kartą kredytową, co daje możliwość skorzystania z procedury chargeback.

Reklama

Źródło: UOKiK.
Stock Image from Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama