20

Test testowi nierówny. Porównujemy prędkość i jakość sieci mobilnych w rankingach Speedtest.pl i RFBENCHMARK

prędkość
Po udostępnieniu przez Speedtest.pl rankingu jakości i prędkości internetu w Polsce za marzec 2020, przyszedł czas na ranking RFBENCHMARK. Aby urozmaicić jednak tą prezentację postanowiłem porównać oba testy i sprawdzić, jak liczba testów wpływa na wyniki obu dostawców oprogramowania.

Od razu zaznaczam, że liczby testów dla poszczególnych rankingów i operatorów będą szacunkowe z kilku powodów. Speedtest.pl podaje ogólną liczbę testów, wykonanych dla internetu stacjonarnego i mobilnego łącznie, bez wyszczególnienia ich dla konkretnych operatorów. Tutaj z pomocą przyjdzie mi podsumowanie 2019 roku, w którym Speedtest jeszcze podawał konkretne liczby, uśrednimy je i wyjdzie nam szacunkowa średnia liczba testów na każdego z operatorów.

W przypadku RFBENCHMARK mamy podaną łączną liczbę testów tylko w badaniach internetu mobilnego w każdej technologii, bez rozbicia na LTE jak w przypadku Speedtest.pl. Niemniej RFBENCHMARK podaje dodatkowo procentowy udział każdej z technologii. Dla 2G były to śladowe liczby na poziomie 0,9%, w granicach błędu, wiec możemy je pominąć, a w 3G 9,71%, dlatego bez problemu wyliczymy tu liczbę testów dla każdego z operatorów robionych w zasięgu LTE.

Średnia prędkość i jakość internetu mobilnego LTE w marcu 2020 roku – Speedtest.pl vs RFBENCHMARK

Jeśli chodzi o Speedtest.pl nie musimy robić dużych wyliczeń, w swoim podsumowaniu za 2019 roku, podali dokładną liczbę testów w zasięgu LTE dla każdego z operatorów, tylko ją uśrednimy.

Podsumowanie roczne rankingów Speedtest.pl za 2019 rok
Operator Pobieranie Wysyłanie Liczba testów Średnio na miesiąc
T-Mobile 26,20 Mbit/s 9,35 Mbit/s 287479 23957
Orange 25,10 Mbit/s 9,46 Mbit/s 399368 33281
Play 24,85 Mbit/s 7,72 Mbit/s 544395 45366
Plus 18,76 Mbit/s 8,27 Mbit/s 373344 31112

 
Z kolei liczba testów RFBENCHMARK dla poszczególnych operatorów przedstawia się następująco. W zasięgu Orange wykonano w marcu 83234 testy, odejmujemy od tego 9,71% testów w zasięgu technologii 3G, to daje nam 75152‬. W Play natomiast w zasięgu LTE wykonano 82972‬ testy, w Plusie – 46915, a w T-Mobile – 39891 testów.

To możemy przejść już do tabelki porównawczej, w obu rankingach w miesiącu marcu była taka sama kolejność operatorów pod względem średniej prędkości przy pobieranych danych, możemy zatem zwrócić tutaj uwagę na wyniki i porównać ze sobą.

Średnia prędkość i jakość internetu mobilnego LTE w marcu 2020 roku – Speedtest.pl vs RFBENCHMARK
Pozycja Nazwa dostawcy Prędkość pobierania [Mb/s] – Speedtest Prędkość pobierania [Mb/s] – RFBENCHMARK Prędkość wysyłania Mb/s] – Speedtest Prędkość wysyłania Mb/s] – RFBENCHMARK PING [ms] – Speedtest PING [ms] – RFBENCHMARK Szacunkowa liczba testów – Speedtest Szacunkowa liczba testów – RFBENCHMARK
1 T-Mobile 25,89 26,76 9,31 13,16 37 35,31 23957 39891
2 Orange Mobile 23,95 24,43 9,19 14,59 33 39,35 33281 75152
3 Play 22,7 22,72 7,52 13,56 38 40,03 45366 82972‬
4 Plus 20,06 22,63 8,74 14,69 39 44,78 31112 46915
Łączna liczba testów 133716 161958

 

Po podliczeniu liczby testów zaskoczyły mnie podobne wartości w obu rankingach. Zawsze wydawało mi się, że Speedtest opiera swoje rankingi na zdecydowanie większej liczbie testów. Zrobiłem więc dodatkowe wyliczenie, bo nie wziąłem pod uwagę, że w marcu znacznie wzrosła ich liczba, z uwagi na pandemię koronawirusa. W grudniu na Speedtest wykonano łącznie 2 641 898 testów, w tym 141 009 w zasięgu technologii LTE, co daje 5,33% z całości. Z kolei w marcu Speedtest podał tylko łączną liczbę wszystkich testów 4,3 mln, więc też szacunkowo – w zasięgu LTE mogło ich być 229 190.

Nadal więc nie są to duże różnice w liczbie testów, a już w wynikach owszem. O ile, w przypadku średniej prędkości pobieranych danych są zbliżone wyniki, a w przypadku Play identyczne, to już przy średniej prędkości danych wysyłanych, wartości po stronie RFBENCHMARK są zdecydowanie wyższe, nie mieszczące się w granicach błędu statystycznego. Ciężko więc tu oszacować, które wyniki są bardziej miarodajne, najlepiej traktować je więc oba tylko poglądowo.

Photo: Sashkin7/Depositphotos.
Źródło: Speedtest.pl/RFBENCHMARK