Telekomy

Polskie telekomy nie udostępniają treści nagrań telefonicznych w toku reklamacji. UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające

Grzegorz Ułan
Polskie telekomy nie udostępniają treści nagrań telefonicznych w toku reklamacji. UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające
Reklama

Zapewne wielu z Was spotkało się z sytuacją, kiedy dokonywaliście zakupu usług przez telefon u polskich telekomów, że zostaliście zwyczajnie wprowadzeni w błąd, o którym dowiadywaliście się przy okazji otrzymania pierwszej faktury. Niezamówione usługi czy okazywało się, że wysokość rachunku była większa, niż obiecywał operator podczas rozmowy telefonicznej.

Później żmudne i długie postępowanie reklamacyjne, często nieskuteczne, bo operator uznał, że wszystko jest w porządku po odsłuchaniu rozmowy sprzedażowej. Okazuje się, że zgodnie z doniesieniami do UOKiK nie w każdym przypadku operatorzy udostępniają treść nagrania osobom, które składają taką reklamację.

Reklama

Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Brak możliwości weryfikacji nagrania ze strony konsumenta może w znaczny sposób naruszać jego prawa. Operator bowiem, posiadając dostęp do zapisu nagrania rozmowy sprzedażowej, na jej podstawie dokonuje jednostronnej interpretacji ustaleń, co pozostaje poza kontrolą drugiej strony umowy.

W związku z tym Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, Orange Polska oraz T-Mobile Polska. Co ciekawe, w zestawie tym nie ma Play, gdyż jak tłumaczy prezes, P4 zdecydowało się wcześniej dobrowolnie zmienić swoje praktyki, co zostało już zweryfikowane.

Przyznam, że sama ta wiadomość w ogóle o wszczęciu postępowania w takiej sprawie mnie zdziwiła. Prawo telekomunikacyjne wręcz nakłada obowiązek na operatorów udostępniania takich nagrań stronie sporu, fakt, że tego nie robili, świadczy tylko o złej woli i jednostronnej interpretacji zgłaszanych reklamacji. Niemniej cieszę się, że UOKiK zajął się tą sprawą, z pewnością ukróci to te praktyki, a być może spowoduje większą kontrolę operatorów nad tym, co obiecują klientom konsultanci podczas rozmów sprzedażowych.

Aktualizacja

W związku z powyższą informacją o wszczęciu postępowania przez UOKiK, T-Mobile przesłał nam krótki komunikat w tej sprawie, publikujemy go w całości:

Już w naszym pierwszym stanowisku informowaliśmy UOKiK, że dołożymy wszelkich starań, aby nasi konsultanci udostępniali wszystkie nagrania rozmów telefonicznych z klientami. Zamierzamy również podjąć dodatkowe działania, które usprawnią proces i pozwolą na udostępnianie wszystkich nagrań na życzenie klientów.

Foto Call centre agents talking on the headset in the office via Shutterstock.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama