Zapewne wielu z Was spotkało się z sytuacją, kiedy dokonywaliście zakupu usług przez telefon u polskich telekomów, że zostaliście zwyczajnie wprowadzeni w błąd, o którym dowiadywaliście się przy okazji otrzymania pierwszej faktury. Niezamówione usługi czy okazywało się, że wysokość rachunku była większa, niż obiecywał operator podczas rozmowy telefonicznej.
Polskie telekomy nie udostępniają treści nagrań telefonicznych w toku reklamacji. UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające
Później żmudne i długie postępowanie reklamacyjne, często nieskuteczne, bo operator uznał, że wszystko jest w porządku po odsłuchaniu rozmowy sprzedażowej. Okazuje się, że zgodnie z doniesieniami do UOKiK nie w każdym przypadku operatorzy udostępniają treść nagrania osobom, które składają taką reklamację.
Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Brak możliwości weryfikacji nagrania ze strony konsumenta może w znaczny sposób naruszać jego prawa. Operator bowiem, posiadając dostęp do zapisu nagrania rozmowy sprzedażowej, na jej podstawie dokonuje jednostronnej interpretacji ustaleń, co pozostaje poza kontrolą drugiej strony umowy.
W związku z tym Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, Orange Polska oraz T-Mobile Polska. Co ciekawe, w zestawie tym nie ma Play, gdyż jak tłumaczy prezes, P4 zdecydowało się wcześniej dobrowolnie zmienić swoje praktyki, co zostało już zweryfikowane.
Przyznam, że sama ta wiadomość w ogóle o wszczęciu postępowania w takiej sprawie mnie zdziwiła. Prawo telekomunikacyjne wręcz nakłada obowiązek na operatorów udostępniania takich nagrań stronie sporu, fakt, że tego nie robili, świadczy tylko o złej woli i jednostronnej interpretacji zgłaszanych reklamacji. Niemniej cieszę się, że UOKiK zajął się tą sprawą, z pewnością ukróci to te praktyki, a być może spowoduje większą kontrolę operatorów nad tym, co obiecują klientom konsultanci podczas rozmów sprzedażowych.
Aktualizacja
W związku z powyższą informacją o wszczęciu postępowania przez UOKiK, T-Mobile przesłał nam krótki komunikat w tej sprawie, publikujemy go w całości:
Już w naszym pierwszym stanowisku informowaliśmy UOKiK, że dołożymy wszelkich starań, aby nasi konsultanci udostępniali wszystkie nagrania rozmów telefonicznych z klientami. Zamierzamy również podjąć dodatkowe działania, które usprawnią proces i pozwolą na udostępnianie wszystkich nagrań na życzenie klientów.
Foto Call centre agents talking on the headset in the office via Shutterstock.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu