5

Polski Axel Springer z własnym paywallem. Newsweek idzie na pierwszy ogień

Już w pierwszych miesiącach przyszłego roku serwis internetowy polskiego Newsweeka ukryje treści za paywallem. To jednak dopiero początek bo wydawca, firma Ringier Axel Springer Polska planuje opracowanie uniwersalnego rozwiązania, które wdroży również w innych swoich tytułach. O planach wydawcy informuje Pressserwis. Pierwszy etap projektu ma zostać zrealizowany już w pierwszym kwartale 2015 roku. Wówczas paywallem […]

Już w pierwszych miesiącach przyszłego roku serwis internetowy polskiego Newsweeka ukryje treści za paywallem. To jednak dopiero początek bo wydawca, firma Ringier Axel Springer Polska planuje opracowanie uniwersalnego rozwiązania, które wdroży również w innych swoich tytułach.

O planach wydawcy informuje Pressserwis. Pierwszy etap projektu ma zostać zrealizowany już w pierwszym kwartale 2015 roku. Wówczas paywallem objęte zostaną treści na stronie Newsweek.pl. Obecnie w przeddzień pojawienia się papierowego wydania w kioskach publikowane tutaj są jedynie zajawki pochodzących z niego materiałów. Mają one być zachętą do zakupu.

Po wprowadzeniu paywalla wydawca zastąpi je pełnymi wersjami, ale dostępnymi wyłącznie dla subskrybentów. Ponadto, co szczególnie istotne, do sieci trafiać będą wszystkie, a nie tylko wybrane artykuły z tygodnika. Bedzie to rezultatem połączenia newsroomu dziennikarzy odpowiedzialnych za papierowe wydanie oraz za internet, co wydaje się logiczne.

2014-11-28_081314

Za monetyzację internetowego Newsweeka odpowiada Piotr Stasiak, były naczelny serwisu internetowego tygodnika Polityka. To za jego urzędowania w serwisie wprowadzony został paywall, a zatem może pochwalić się pewnym doświadczeniem na tym polu.

Za techniczną stronę przedsięwzięcia będzie odpowiadała cała Grupa Onet-RASP, a wykonawcą ma być zespół DreamLab. Wydawca wychodzi z założenia, że jest dostatecznie duży, aby samodzielnie opracować własny mechanizm, który będzie prosty, przystępny i intuicyjny dla każdego internauty. Autorzy wychodzą też z optymistycznego założenia, że polski rynek dojrzał do tego, by zaoferować mu płatne treści. Cóż, przykład Agory pokazuje, że nie do końca wygląda to tak różowo.

Jako czytelnik Newsweeka z niecierpliwością czekam na pierwsze rezultaty. Mam wiele wyobrażeń na temat tego, jak powinien wyglądać przyjazny paywall (i bynajmniej nie chcę przez to powiedzieć, że najlepszy paywall to brak paywalla). Mam nadzieję, że choć częściowo uda się je zrealizować. Internetowa wersja Newsweeka dostarcza sporo wartościowych treści, przy czym dla mnie osobiście największą wartość nie stanowią tutaj newsy ani informacje, a reportaże, felietony i szeroko pojęta publicystyka. Są to treści na tyle dobre, że byłby w stanie zapłacić za nie rozsądną kwotę każdego miesiąca. Niestety póki co stawek nie znamy, więc trudno się do nich odnieść. Pozostaje czekać.