15

To badanie pokazuje jasno – co trzeci Polak nigdy nie zmieniał operatora komórkowego [ANKIETA]

Kto i jak korzysta ze smartfona? Jak często i czy w ogóle zmieniamy operatora sieci komórkowej? Co robimy bezpośrednio po przebudzeniu? Eksperci rynku technologicznego swoje, a badania swoje – o ile dla nas nie ma problemu z przeniesieniem się do innego operatora, gdy tylko będziemy to uważać za słuszne – dla większości populacji nie jest […]

Kto i jak korzysta ze smartfona? Jak często i czy w ogóle zmieniamy operatora sieci komórkowej? Co robimy bezpośrednio po przebudzeniu? Eksperci rynku technologicznego swoje, a badania swoje – o ile dla nas nie ma problemu z przeniesieniem się do innego operatora, gdy tylko będziemy to uważać za słuszne – dla większości populacji nie jest to już takie oczywiste. Ale to tylko jeden z wniosków z badania – Global Mobile Consumer Survey wskazuje również na inne ciekawe kwestie.

W badaniu objęto w Polsce reprezentatywną grupę dwóch tysięcy osób w przedziale wiekowym od 18 do 59 lat. Badanie przeprowadzono przez IPSOS Mori na zlecenie Deloitte.

Bardzo ważne w kontekście tego badania jest to, jak wygląda udział poszczególnych urządzeń mobilnych w badanej populacji. Laptop w dalszym ciągu jest najpopularniejszym urządzeniem – z niego korzysta 85% badanych. Smartfon jest pod tym względem tylko niewiele gorszy – ten sprzęt gości w kieszeniach 80 procent respondentów. Dużo gorzej wygląda sytuacja tabletów – korzystanie z nich zadeklarowało 51% respondentów.

Wstajemy z łóżka i…?

Sześć na siedem osób w badaniu przyznała, że w pierwszej godzinie po przebudzeniu zerka na ekran swojego smartfona (ciekawe, jak wyglądałyby wyniki z pytania o pierwszą rzecz po przebudzeniu…), przy czym wykazano silną korelację między siłą owego przyzwyczajenia z wiekiem badanych. Okazuje się, że im młodszy jest użytkownik urządzenia mobilnego, tym częściej zgłosi on sięgnięcie po urządzenie w pierwszej godzinie po wstaniu z łóżka. Dla grupy wiekowej 18-24 odsetek takich osób to 62%, natomiast dla grupy 45-59 to nieco mniej – 48%.

Według badania Deloitte – jedna trzecia Polaków nie zmieniła nigdy operatora sieci komórkowej. 60 procent badanych nie rozstało się z operatorem od 2011 roku, natomiast jedna piąta deklaruje przejście przed rokiem 2010. Najwięcej migracji od operatora do operatora zadeklarowano w roku 2014 (14 procent badanych).

photography-801891_1280

Operatorzy tracą monopol

Co bardzo ciekawe – coraz mniej polegamy na urządzeniach dostępnych w ofertach operatorów, dzięki korzystnym planom ratalnym oraz coraz szerszej oferty urządzeń budżetowych, Polacy rezygnują z kupowania urządzeń mobilnych wraz z abonamentem. W handlu tradycyjnym przewaga dalej się utrzymuje, jednak Polacy uwielbiają kupować smartfony przez Internet – tak w 2015 roku zrobiło 33 procent badanych respondentów.

Smartfon zastępuje nam inne urządzenia

To akurat mało odkrywcze, ale dzięki cały czas rozwijającym się podzespołom w smartfonach, te potrafią nam zastąpić na przykład aparat cyfrowy. Telefonem komórkowym robimy zdjęcia (to zadeklarowało 64 procent badanych), surfujemy po Internecie (24%), gramy w gry (23%). Całkiem dobrze wypadamy w pobieraniu aplikacji z repozytoriów – cała badana populacja deklaruje średnio 2,7 nowej aplikacji w smartfonie na miesiąc, przy czym w grupie wiekowej 18-24 lat ta liczba wzrasta aż do 4,7 nowej aplikacji. Ta grupa jednak wydaje najmniej w sklepach z aplikacjami – w ich przypadku miesięczny koszt zakupu programów to 2 złote. Natomiast osoby w wieku 35-44 są bardziej chojne – średnio wydają oni 17,72 zł. Dla całej populacji kwota ta uśrednia się do 9,53 zł.

Zapraszamy Was serdecznie do poniższej ankiety, w której chcielibyśmy zapytać Was o doświadczenia z operatorami. Będziemy bardzo wdzięczni za wzięcie udziału w kwestionariuszu!

Grafika: 1, 2