Po kilku latach przygotowań i odraczanych terminów, od pierwszego stycznia 2025 roku, e-Doręczenia ruszają w Polsce niemal pełną parą.
e-Doręczenia to system bezpłatnego nadawania i odbierania przez obywateli korespondencji z różnymi urzędami i instytucjami - publicznymi i niepublicznymi, drogą elektroniczną.
Wiceminister Cyfryzacji Dariusz Standerski:
e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie.
Dzięki przepisom wprowadzonym ustawą o doręczeniach elektronicznych z 2021 roku, korespondencja wysyłana w ramach e-Doręczeń, zrównana została w skutkach prawnych z tradycyjnymi listem poleconym - za potwierdzeniem odbioru.
Dariusz Standerski:
Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie.
Od 1 stycznia 2025 roku lista tych podmiotów, będzie się przedstawiała następująco:
- urzędy miast i gmin,
- starostwa,
- urzędy skarbowe,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
- Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
- Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
- publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
- uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
- instytucje pomocy społecznej,
- ministerstwa.
Poza tymi jednostkami, od nowego roku obowiązek założenia adresu do e-Doręczeń dotyczyć też będzie przedstawicieli takich zawodów jak notariusze, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni czy rzecznicy patentowi.
Bez takiego obowiązku, pozostaną jeszcze tylko jednostki publiczne związane z wymiarem sprawiedliwości, czyli sądy i prokuratura, organy ścigania, czy służba więzienna, dla których to obowiązek ten wejdzie w życie od 1 października 2029 roku.
Jak założyć adres do e-Doręczeń? Jak przystało na charakter tej usługi, możemy ją założyć i aktywować bez wychodzenia z domu, pod tym adresem lub po zalogowaniu się już do swojego konta na GOV.pl pod tym linkiem.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu