1

Mastercard: 2/3 Polaków robi zakupy online częściej niż kiedykolwiek wcześniej. To na zawsze odmieni polski e-commerce

Mastercard udostępnił nam dzisiaj wyniki swojego badania na temat popularności e-commerce i usług online w polskiej sieci w czasie od ogłoszenia pandemii koronawirusa, które pokazują spore wzrosty zainteresowania cyfrowymi usługami i zakupami online.

Może na początek wyjaśnię dość śmiałą tezę, że to zainteresowanie nie powinno zmaleć po pandemii i odmieni polski e-commerce na zawsze. Żywię przekonanie z własnego doświadczenia, że jak już ktoś skorzystał z usług czy zakupów online, złapie bakcyla i będzie to robił już dalej. To niesie ze sobą wiele korzyści, jak brak konieczności dźwigania zakupów, wyczekiwanie w kolejkach czy tłok w sklepach stacjonarnych. Tego wszystkiego nie ma w sieci, oczywiście bywa niebezpiecznie, mamy mnóstwo ataków, wyłudzeń itp., ale wystarczy być czujnym i dokładnym, by ustrzec się przed nimi, co też ma co raz częściej miejsce, jak pokazuje również to badanie Mastercard.

Jak już wspominałem w tytule aż 2/3 Polaków zaczęło robić w czasie pandemii zakupy online częściej niż kiedykolwiek wcześniej, ale też sporo osób zaczęło korzystać z usług online. Niemal połowa badanych (46%) deklaruje, że wydaje na nie więcej pieniędzy niż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Najpopularniejsze są tu serwisy streamingowe z filmami i serialami wideo – Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, w których subskrypcje wykupiło aż 68% ankietowanych. Popularne są też serwisy do grania online – 44% wskazań, 29% korzysta z zajęć fitness online, a 24% odwiedza w sieci muzea i inne atrakcje turystyczne.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe:

Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez internet w zajęciach fitness. Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług.

Czas pandemii Polacy wykorzystują też na dokształcanie się w sieci, 41% z badanych deklarowało, że szukało w tym czasie dla siebie lub bliskich z rodziny materiałów edukacyjnych, 28% uczyło się języków obcych, a 7% gry na instrumentach muzycznych. Sporo osób doszkalało się przez internet z gotowania – 38%, majsterkowania – 22%, programowania – 16% czy strzyżenia włosów – 14%. Wprawdzie już otworzyli salony fryzjerskie, ale to też nie jest powiedziane, że ci co się nauczyli, nie będą nadal tego robić w domu.

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE IZOLACJI
1. 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
2. 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video
3. 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up
4. 44% gra przez internet w gry wideo
5. 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci
6. 36% bierze udział w koncertach
7. 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness
8. 28% uczy się języka obcego
9. 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych
10. 18% rozwiązuje quizy

 

Wracając jeszcze na koniec do e-commerce i zakupów online, sporym i większym niż do tej pory zainteresowaniem cieszą się zakupy produktów pierwszej potrzeby, których dokonuje w sieci 44% konsumentów w Polsce. W top 10 najpopularniejszych obecnie produktów znalazły się też książki, gry planszowe czy przypory kuchenne.

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ”
1. Książki (47%)
2. Gry planszowe (36%)
3. Przybory kuchenne (33%)
4. Puzzle (30%)
5. Przybory do farbowania włosów (30%)
6. Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
7. Poduszki (21%)
8. Oczyszczacze powietrza (17%)
9. Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
10. Sztuka i rzemiosło (16%)

 

Przy okazji tego badania, Mastercard przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa przy zakupach online, w szczególności jest to każdorazowe sprawdzenie czy dany sklep szyfruje dane – https w adresie i symbol zablokowanej kłódki oraz nie podawanie danych do karty płatniczej czy bankowości internetowej telefonicznie, w wiadomości e-mail czy w SMS-ach lub mediach społecznościowych. No i oczywiście być czujnym i przy ofertach, które wyglądają zbyt dobrze – w zbyt atrakcyjnej cenie, kilka razy dokładniej ją sprawdzać.

Źródło: Mastercard.