Mastercard udostępnił nam dzisiaj wyniki swojego badania na temat popularności e-commerce i usług online w polskiej sieci w czasie od ogłoszenia pandemii koronawirusa, które pokazują spore wzrosty zainteresowania cyfrowymi usługami i zakupami online.
Mastercard: 2/3 Polaków robi zakupy online częściej niż kiedykolwiek wcześniej. To na zawsze odmieni polski e-commerce
Może na początek wyjaśnię dość śmiałą tezę, że to zainteresowanie nie powinno zmaleć po pandemii i odmieni polski e-commerce na zawsze. Żywię przekonanie z własnego doświadczenia, że jak już ktoś skorzystał z usług czy zakupów online, złapie bakcyla i będzie to robił już dalej. To niesie ze sobą wiele korzyści, jak brak konieczności dźwigania zakupów, wyczekiwanie w kolejkach czy tłok w sklepach stacjonarnych. Tego wszystkiego nie ma w sieci, oczywiście bywa niebezpiecznie, mamy mnóstwo ataków, wyłudzeń itp., ale wystarczy być czujnym i dokładnym, by ustrzec się przed nimi, co też ma co raz częściej miejsce, jak pokazuje również to badanie Mastercard.
Jak już wspominałem w tytule aż 2/3 Polaków zaczęło robić w czasie pandemii zakupy online częściej niż kiedykolwiek wcześniej, ale też sporo osób zaczęło korzystać z usług online. Niemal połowa badanych (46%) deklaruje, że wydaje na nie więcej pieniędzy niż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Najpopularniejsze są tu serwisy streamingowe z filmami i serialami wideo - Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, w których subskrypcje wykupiło aż 68% ankietowanych. Popularne są też serwisy do grania online - 44% wskazań, 29% korzysta z zajęć fitness online, a 24% odwiedza w sieci muzea i inne atrakcje turystyczne.
Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe:
Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez internet w zajęciach fitness. Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług.
Czas pandemii Polacy wykorzystują też na dokształcanie się w sieci, 41% z badanych deklarowało, że szukało w tym czasie dla siebie lub bliskich z rodziny materiałów edukacyjnych, 28% uczyło się języków obcych, a 7% gry na instrumentach muzycznych. Sporo osób doszkalało się przez internet z gotowania - 38%, majsterkowania - 22%, programowania - 16% czy strzyżenia włosów - 14%. Wprawdzie już otworzyli salony fryzjerskie, ale to też nie jest powiedziane, że ci co się nauczyli, nie będą nadal tego robić w domu.
10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE IZOLACJI | |
1. | 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami |
2. | 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video |
3. | 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up |
4. | 44% gra przez internet w gry wideo |
5. | 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci |
6. | 36% bierze udział w koncertach |
7. | 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness |
8. | 28% uczy się języka obcego |
9. | 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych |
10. | 18% rozwiązuje quizy |
Wracając jeszcze na koniec do e-commerce i zakupów online, sporym i większym niż do tej pory zainteresowaniem cieszą się zakupy produktów pierwszej potrzeby, których dokonuje w sieci 44% konsumentów w Polsce. W top 10 najpopularniejszych obecnie produktów znalazły się też książki, gry planszowe czy przypory kuchenne.
10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ” | |
1. | Książki (47%) |
2. | Gry planszowe (36%) |
3. | Przybory kuchenne (33%) |
4. | Puzzle (30%) |
5. | Przybory do farbowania włosów (30%) |
6. | Maszynki do strzyżenia włosów (22%) |
7. | Poduszki (21%) |
8. | Oczyszczacze powietrza (17%) |
9. | Maty do ćwiczeń/jogi (16%) |
10. | Sztuka i rzemiosło (16%) |
Przy okazji tego badania, Mastercard przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa przy zakupach online, w szczególności jest to każdorazowe sprawdzenie czy dany sklep szyfruje dane - https w adresie i symbol zablokowanej kłódki oraz nie podawanie danych do karty płatniczej czy bankowości internetowej telefonicznie, w wiadomości e-mail czy w SMS-ach lub mediach społecznościowych. No i oczywiście być czujnym i przy ofertach, które wyglądają zbyt dobrze - w zbyt atrakcyjnej cenie, kilka razy dokładniej ją sprawdzać.
Źródło: Mastercard.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu