13

Polacy niechętnie korzystają z internetu w swoich telefonach?

Smartphony w Polsce zdobywają coraz większą popularność. Już w marcu tego roku posiadanie nowoczesnego telefonu komórkowego deklarowało prawie 30% pytanych Polaków, a według prognoz w tym roku niemal 40% sprzedanych telefonów to smartphony właśnie. Wydawać by się mogło, że w związku z tym korzystanie z mobilnego internetu w telefonie powinno cieszyć się sporą popularnością. Czy […]

Smartphony w Polsce zdobywają coraz większą popularność. Już w marcu tego roku posiadanie nowoczesnego telefonu komórkowego deklarowało prawie 30% pytanych Polaków, a według prognoz w tym roku niemal 40% sprzedanych telefonów to smartphony właśnie. Wydawać by się mogło, że w związku z tym korzystanie z mobilnego internetu w telefonie powinno cieszyć się sporą popularnością. Czy rzeczywiście?

Na to pytanie mogą przybliżyć nam odpowiedź badania przeprowadzone  przez Pew Research Center Global Attitudes Project. Według przedstawionych danych w Polsce posiadanie telefonu komórkowego deklaruje niemal 78% pytanych (co wydaje się dość słabym wynikiem), a spośród nich zaledwie 30% korzysta z mobilnego internetu. Nie jest to jednak wbrew pozorom wynik zły, gdyż dla przykładu w USA taką deklarację składa 43% ankietowanych, a najwięcej korzystających z mobilnej sieci w telefonie jest w Izraelu i Japonii (po 47%). Według tej analizy mamy lepszy wynik nawet od Francji (28%) czy Niemiec (18%). Uśredniając, zaledwie 23% pytanych respondentów korzystało z mobilnego internetu na swoim telefonie (nie jest to jednak wynik miarodajny dla całego globu, gdyż nie w każdym państwie przeprowadzono te badania).

 

30% to całkiem dobry wynik jak na polskie warunki, gdzie koszty mobilnego internetu nie należą do najniższych oraz gdzie smartphony dopiero zdobywają popularność. Warto również podkreślić, że badania były przeprowadzane na wiosnę tego roku, a więc jeszcze przed promocyjną ofensywą polskich operatorów. Wystarczy przyjrzeć się obecnie, jak wygląda reklamowy przekaz operatorów, gdzie prawie każda reklama dotyczy smartphona, aby dostrzec, jak sytuacja się diametralnie zmienia. Myślę, że gdyby to badanie zostało przeprowadzone w tym momencie, to wynik ten byłby znacznie lepszy.