30

Ufff… Odetchnąłem z ulgą, Polacy doskonale zdają sobie sprawę ze stronniczości mediów w Polsce

Wyniki sondażu Wiarygodność mediów przeprowadzonego przez CBOS, nie pozostawiają złudzeń, Polacy dostrzegają wyraźnie, że poszczególne media w Polsce sprzyjają czy to rządzącej partii przez media publiczne, czy opozycji przez jedną z komercyjnych.

To o tyle dobra wiadomość, że jest szansa, że Polacy niezbyt są podatni na manipulacje i w nadchodzących wyborach parlamentarnych bardziej świadomie i zgodnie ze swoim sumieniem i wiedzą wybiorą następną turę posłów i senatorów.

W naszym kwietniowym sondażu, po dwóch latach przerwy, powróciliśmy do problematyki zaufania do mediów. Interesowało nas, jak oceniana jest wiarygodność informacji podawanych przez największych nadawców telewizyjnych oraz treści zamieszczanych w największych portalach internetowych. Skoncentrowaliśmy się na programach telewizyjnych oraz portalach internetowych, gdyż – jak wynika z naszych badań – telewizja i internet są głównymi źródłami wiedzy o bieżących wydarzeniach w kraju i na świecie.

Dla prawie 60% Polaków telewizja jest głównym źródłem informacji o bieżących wydarzeniach w kraju i na świecie, a prawie dla 30% jest nim internet. Mamy więc dwa źródłą przekazu, które potencjalnie wywierają największy wpływ na rodaków.

Inaczej to się rozkłada w rozbiciu na wiek, lokalizację, wykształcenie czy dochody. Telewizja jest głównym źródłem informacji dla starszych osób, powyżej 35 roku życia, zamieszkałych na wsi i w miastach do 500 tysięcy mieszkańców z wykształceniem podstawowym, zawodowym i średnim i przy niższych zarobkach do 2500 zł. Z kolei internet wygrywa u młodych osób, w wieku do 34 lat, zamieszkałych w miejscowościach powyżej 0,5 mln mieszkańców, z wyższym wykształceniem i zarobkami powyżej 2500 zł.

Największą popularnością cieszą się programy informacyjne i publicystyczne w programach prorządowej TVP i moim zdaniem najbardziej obiektywnych stacji Polsatu, nieco mniejszą popularność mają stacje TVN, które z kolei również w mojej ocenie, skłaniają się wyraźnie w stronę opozycji.

Programy, których stacji są najpopularniejsze? Najwięcej Polaków wybiera programy informacyjne TVP 1 – 22%, TVN – 19% i Polsatu – 15%.

Powoli przechodzimy do sedna, kolejna tabela pokazuje nam preferencje odnośnie co do źródła pozyskiwanych informacji w rozbiciu na elektorat poszczególnych partii. Nie dziwią wybory zwolenników partii rządzącej i opozycji – dziwi natomiast, przynajmniej mnie, niska popularność programów Polsatu, najbardziej obiektywnej stacji. Z drugiej strony mogą je oglądać osoby, które nie są zwolennikiem żadnej z partii.

Przechodzimy już do oceny wiarygodności. CBOS nie opisał tutaj pozycji numer „2”, przyjmijmy więc, że odpowiada również za „niewiarygodne”. Na dziś 38% Polaków ocenia stacje TVP jako niewiarygodne, co znacznie się zmieniło od 2012 roku (ostatnie wybory były w 2015 roku). TVN z kolei, jako niewiarygodną stację ocenia 29% Polaków, natomiast Polsat już tylko 19%. Wszystkie stacje zaliczyły jednak spadek zaufania od 2012 roku.

Czas na wyniki oceny stronniczości mediów przez Polaków. Zdecydowana większość rodaków dostrzega, że stacje TVP to tuba propagandowa partii rządzącej, podobnie jak TVN opozycji, a najbardziej bezstronny jest Polsat, co pokrywa się z moimi obserwacjami.

Wyników odnośnie, co do wiarygodności największych portali internetowych nie wiem jak skomentować, bo albo Polacy nie przyznają się do odwiedzania Onetu czy Wirtualnej Polski nawet w sondażach, albo rzeczywiście „Trudno powiedzieć”.

Źródło: CBOS/Gemius.