59

Play – jak zablokować niechciane numery?

Pomyliłem się w przelewie do banku. W efekcie powstała niedopłata w wysokości całych 30 złotych. Wystarczyło, by moje dane przekazać prywatnemu windykatorowi, który z prośbami i groźbami dzwoni dzień i noc. Mam telefon w Play i postanowiłem zablokować numer upartego stalkera. Jak zablokować numer? Czy jest to możliwe do zrobienia przez sieć? I owszem, choć […]

Pomyliłem się w przelewie do banku. W efekcie powstała niedopłata w wysokości całych 30 złotych. Wystarczyło, by moje dane przekazać prywatnemu windykatorowi, który z prośbami i groźbami dzwoni dzień i noc. Mam telefon w Play i postanowiłem zablokować numer upartego stalkera. Jak zablokować numer? Czy jest to możliwe do zrobienia przez sieć?

I owszem, choć trzeba nieco pokombinować. Przede wszystkim powiedzieć trzeba, iż nie istnieje taka opcja w bezpośrednich usługach Play. Dlaczego? Komentatorzy twierdzą, iż działałaby ona niekorzystnie z uwagi na czynnik ludzki. Użytkownicy w afekcie blokowaliby numery osób, dziwiąc się potem, dlaczego wujek, ciotka czy narzeczona nie mogą się do nich dodzwonić i zrzucając odium na operatora. A poza tym…

Operatorzy nie mają uprawnień, by zablokować wiadomości lub połączenia głosowe od osób prywatnych lub instytucji, które nie figurują na ich listach. (źródło)

Oczywiście niektóre aparaty telefoniczne mają taką opcję w swoim systemie, niezależnie od operatora, ale ja się z takim modelem osobiście nie spotkałem. Zdany jestem więc na instalację dodatkowego oprogramowania w telefonie lub próby rozwiązania problemu poprzez Internet. Pół dnia przeszukiwałem sieć, by w końcu trafić na oficjalny serwis wizytowka.play.pl. Funkcjonalność dostępna jest w wersji beta w ramach akcji „Testuj usługi z Play” i póki co jest bezpłatna.

Marketingowy tekst ogłasza:

Nie daj sobie przeszkadzać, gdy robisz coś ważnego. Ciesz się wolnym dniem spędzanym z bliskimi i w pełni wykorzystuj czas przeznaczony na pracę. Wybierz wizytówkę głosową odpowiednią dla swoich potrzeb. W kilku krokach zdecyduj, z kim i o jakiej porze chcesz rozmawiać.

Na stronie startowej mamy podział na wizytówkę dla „indywidualistów” i dla firm. Wybrałem oczywiście opcję pierwszą. Do systemu zalogowałem się hasłem takim samym jak na stronie Play24.

Ustaw powitanie, gdy ktoś do Ciebie dzwoni. Zadecyduj czy chcesz odbierać połączenia, czy jesteś zajęty i nie chcesz by Ci przeszkadzano. Zmieniaj SMSem status. Ustaw czarną listę numerów, z którymi nie chcesz rozmawiać.

Bingo! O ile wizytówki mnie absolutnie nie interesują, o tyle czarna lista numerów brzmi bardzo dobrze, szczególnie, że z dnia na dzień liczba osób, z którymi nie chce mi się rozmawiać, wzrasta i dotyczy to też konsultantów samego Play, którzy ostatnio uparcie próbują sprzedać mi ubezpieczenie na życie.

Funkcjonalność przetestowałem. Działa, owszem, choć minusem jest to, że lista numerów niechcianych aktywna jest dopiero, gdy uruchomimy i skonfigurujemy samą wizytówkę. Całość zajmuje jednak może dwie minuty, więc warto. Sama wizytówka działa w ten sposób, że ktokolwiek do nas dzwoni, najpierw słyszy komputerowego lektora (lub nagrany przez nas plik mp3) czytającego zadany mu tekst, np. „tu telefon wróbelka Elemelka, proszę czekać na połączenie z dziuplą”. Coś jak anons w poczcie głosowej.

Sama lista, dostępna w zakładce „zarządzanie numerami” jest bardzo prosta w obsłudze. I funkcjonalna. Po prawej stronie mamy numery niechciane, które będą zablokowane. Po lewej – numery uprzywilejowane, którym dajemy do siebie dostęp bezpośredni z pominięciem samej wizytówki głosowej.

Co usłyszą osoby dzwoniące z numerów przez nas zablokowanych? Automatyczną informację, że nasz numer jest zajęty. Może nie jest to rozwiązanie doskonałe, natomiast na pewno najmniej podejrzane. Już widzę, jak uparty windykator klnie, na czym świat stoi, i sięga bo kij bejsbolowy. A że mojego adresu nie zna, może co najwyżej rzucić telefonem o ścianę.

Status „Nie mogę odebrać” oraz wiadomość odczytywaną przez lektora Twojemu rozmówcy możesz zmienić wysyłając jej treść pod bezpłatny numer 8090, np.:

Wyślij SMS pod 8090 o treści: „Jestem w kinie”, aby przełączyć status Twojej wizytówki na „Nie mogę odebrać” i zmienić wiadomość odczytywaną przez lektora na: Jestem w kinie.
Osoba dzwoniąca do Ciebie usłyszy wiadomość powitalną z kroku 1 oraz wiadomość z SMSa „Jestem w kinie”.

Aby przywrócić status „chcę odbierać połączenia” należy wysłać SMSa o treści STOP pod bezpłatny numer 8090. Zostanie przywrócony ten status Twojej Wizytówki i będziesz mógł odbierać połączenia. (…)

Usługę możesz wyłączyć wysyłając SMS o treści STOP pod numer 1WITAM (194826).

Wysłanie wiadomości SMS pod numer 1WITAM (194826) jest bezpłatne w Polsce oraz w Strefie Euro. W pozostałych strefach jest płatne jak za wysłanie wiadomości SMS w roamingu międzynarodowym.

Skorzystałem z czarnej listy po raz pierwszy i naprawdę odetchnąłem z ulgą. Szczerze więc polecam!