Płatności i bankowość

Polska stoi płatnościami zbliżeniowymi - pokochaliśmy płacenie plastikiem

Jakub Szczęsny
Polska stoi płatnościami zbliżeniowymi - pokochaliśmy płacenie plastikiem
15

Szybko i wygodnie. Tak chcemy płacić za zakupy. Polacy polubili proste i oszczędzające czas płatności - tak wynika z badania przeprowadzonego przez MAISON & PARTNERS na zlecenie Mastercard. Oprócz płatności zbliżeniowych, Polacy coraz chętniej korzystają z cyfrowych portfeli, a także płatności za pomocą telefonu komórkowego. Wygląda na to, że gotówka jest w odwrocie.

Aby lepiej zobrazować postawy Polaków wobec płatności bezgotówkowych, badacze postanowili przyjrzeć się ogółowi społeczeństwa i wyodrębnić charakterystyczne grupy. Dzięki temu udało się wskazać cztery zbiory konsumentów, które łączą wspólne postawy wobec płatności oraz pewne cechy.

W badaniu ujawniono najliczniejszych w badaniu (35%) Aktywnych Kartowiczów (nomenklatura stosowana przez twórców badania, w dalszej części tekstu pojawią się trzy kolejne, umownie nazwane grupy), którzy chętnie korzystają z nowych rozwiązań, robią dużo zakupów online i czują się ogółem bardzo bezpiecznie w Sieci. Według badaczy, są to osoby zamożniejsze, aktywne i zadowolone z życia. Dalej idąc, stworzono kolejną nieco mniejszą grupę - Aspirujących Zakupowiczów (1/5 uczestników badania), którzy chętnie korzystają z nowych technologii w zakresie płatności, ale lubią mieć też gotówkę przy sobie. Najczęściej są to osoby młode, o nieco mniejszych dochodach. Racjonalni pragmatycy (również 1/5 badanych) to ludzie przywiązani do tradycyjnych rozwiązań, nie lubiący eksperymentować i raczej nie zawracający sobie głowy płatnościami mobilnymi. Aczkolwiek korzystający z przelewów lub płatności kartą. Najbardziej sceptyczną grupą konsumentów (liczącą sobie aż 24% ogółu badanych) są "Zagubieni Gotówkowicze". Ci z kolei rzadko lub wcale robią zakupy w Internecie, często korzystają z opcji "za pobraniem" i mają ograniczone zaufanie do wszelkich nowych rozwiązań.

Oczekiwania i opinie konsumentów. Dlaczego płatności zbliżeniowe są tak popularne?

W naszych dosyć zabieganych czasach nie chcemy tracić cennych minut na szukanie pieniędzy w portfelu. Wystarczy przyłożyć kartę... i już. Po wszystkim. Nie ma problemu "grosika", nie trzeba czekać na przeliczenie banknotów i bilonu. Z badania wyłania się obraz wskazujący na to, iż oczekujemy absolutnego komfortu w zakresie płatności.

Wygoda i szybkość płacenia za zakupy (odpowiednio 64% i 62% wskazań badanych) stanowią bardzo ważne kryteria wyboru sposobu płatności za zakupy. Bezpieczeństwo było wybierane odrobinę rzadziej (42%). Dwie grupy płatności - stykowe i zbliżeniowe oceniono jako bezpieczne odpowiednio w 68% i 50% wskazań. Co ciekawe, wypłacanie gotówki z bankomatu oceniono jako bezpieczne jedynie w 35% odpowiedzi. 1/3 badanych natomiast uznała, że płatności telefonem uchodzą za mało ryzykowne.

Pół na pół - gotówka i karta idą łeb w łeb

49% badanych wskazało, że częściej płaci kartą, niż gotówką. Idąc dalej, 31% ankietowanych uznało, że bardziej skłania się ku fizycznemu pieniądzu. Ciekawe odpowiedzi uzyskano w pytaniu o to, czy gdyby w tym momencie nie było możliwości płacenia gotówką (tylko płatności zbliżeniowe), to cały czas byłoby to dla nich wygodne. 46% respondentów przyznało, że nie miałoby z tym problemu.

Zdecydowana większość badanych zadeklarowała, że posiada co najmniej jedną kartę płatniczą.

Co kupujemy w Internecie?

Przebadani Internauci w 87% przypadków robią zakupy w Internecie. 40% natomiast robi to przynajmniej 2-3 razy w miesiącu. Najczęściej płacimy za ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%) oraz muzykę i filmy (38%).

Czy mamy do czynienia z nowym trendem w płatnościach?

Zdecydowanie tak. Wkraczający w życie młodzi ludzie są przyzwyczajeni do nowinek technologicznych i chętnie będą z nich korzystać. Płatności zbliżeniowe - choć wykazywałem ich potencjalne niebezpieczeństwo również należą do tych popularnych. Coraz bardziej odzwyczajamy się od gotówki - to nic dziwnego. Żyjemy coraz szybciej i oszczędzamy czas, gdzie tylko możemy. Smartfony również zyskują na sile jako komplementarny środek płatniczy i jest to zdrowy kompromis między bezpieczeństwem (np. biometryka), a wygodą płacenia.

Źródło: Badanie Mastercard

Grafika: 1

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu