Modę na obecność w Pinterest najlepiej odzwierciedlają statystyki serwisu, które aktualnie mówią o 10,4 milionach zarejestrowanych użytkowników i rozw...
Modę na obecność w Pinterest najlepiej odzwierciedlają statystyki serwisu, które aktualnie mówią o 10,4 milionach zarejestrowanych użytkowników i rozwoju w tempie 2000%. Czy jednak ten „obrazkowy” portal internetowy może stać się przydatnym i inspirującym narzędziem? Pozwólcie, że podzielę się kilkoma moimi spostrzeżeniami z perspektywy branży UX.
Pin it
Pinterest, ze względu na generowany ruch jest już 3 siecią społecznościową w USA. Według statystyk ma on większy wpływ na decyzje zakupowe niż np. Facebook czy Twitter. Chociaż treść publikowana w serwisie to przede wszystkim materiały związane z modą, jedzeniem czy zakupami, powstaje coraz więcej kanałów, poświęconych projektowaniu stron WWW i aplikacji. Poniższy screen ukazuje ilość tablic, które pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „mobile ux design”. (stan na dzień 7 marca 2013).
Jak widać lista jest imponująca. Stąd nasuwa się wniosek, że Pinterest mógłby być źródłem wzorców i najnowszych trendów, a ich znajomość jest przecież ważną rzeczą w pracy projektanta. Nie chcę powielać tekstów na ten temat, więc odsyłam osoby zainteresowane do odpowiedniego artykułu.
Czy Pinterest jest dobrym źródłem wzorców?
Największą zaletą Pinterest może być ilość nagromadzonej treści. W serwisie dostępny jest szereg tablic i kanałów, na których możemy znaleźć rozwiązania projektowe. Jednak brak uporządkowania tych treści jest moim zdaniem największą wadą tego portalu społecznościowego. Jedynym narzędziem, które pomaga nam dotrzeć w serwisie do poszukiwanych obrazów jest wyszukiwarka. Pinterest nie ma mechanizmów filtrowania ani sortowania, np. według daty dodania elementów. Możemy więc albo liczyć na to, że wpisane przez nas zapytanie poda nam wartościowe wyniki, albo przeczesywać niezliczone piny, które tworzą niestety wielki śmietnik. O wiele wygodniej jest skorzystać z dedykowanych stron, będących katalogami wzorców. Zazwyczaj zawierają one funkcjonalności ułatwiające szybkie odnalezienie poszukiwanych kategorii, jak np. możliwość wyboru platformy, której dotyczą wzorce, na stronie www.patterntap.com.
Nierozwijane tablice są kolejnym utrapieniem serwisu. Pod wieloma katalogami o hucznych nazwach typu „mobile patterns” kryje się zaledwie po kilka elementów. Zanim więc znajdziemy użytkownika, zasługującego na naszą uwagę, trzeba się trochę namęczyć. Osobiście polecam użytkownika Timoa. Rozwiązał on problem braku filtrowania poprzez stworzenie 73 tablic, z których każda dotyczy odrębnej kategorii. Dzięki temu, treść tablic jest spójna i nie ma się poczucia przeglądania losowych obrazków.
Ponadto 80% wszystkich treści w serwisie to repiny, czyli przepięcia obrazów z czyjejś tablicy na swoją. W rezultacie, szukając interesujących nas treści wielokrotnie natrafiamy na te same obrazy.
W wykorzystaniu Pinterest jako narzędzia pracy przeszkadza również to, że zdjęcia bardzo rzadko opisane są w wyczerpujący sposób. Najczęściej jest tylko adres WWW lub nazwa aplikacji, rzadko podawane jest źródło zdjęcia. Brakuje mi objaśnień stosowania danego wzorca, jakie można znaleźć np. na stronie www.ui-patterns.com lub chociaż wyjaśnienia dlaczego ktoś umieścił na swojej tablicy dane zdjęcie.
Podsumowanie
Atutem Pinterest jest niewątpliwie jego świeżość i żywotność – pojawianie się ogromnych ilości nowych obrazów, które błyskawicznie „repinują się” wśród społeczności. Dlatego czasem szukam tam inspiracji. Wolę jednak skorzystać ze sprawdzonych baz wzorców, które pozwalają mi się skupić na rozwiązaniu konkretnego problemu, bez niebezpieczeństwa, że za chwilę moją uwagę przyciągną zdjęcia bardziej atrakcyjnych tematów, niekoniecznie związanych z projektowaniem.
Jakie są Wasz opinie? Czy Pinterest jest źródłem Waszej inspiracji? Korzystacie z tego serwisu jako narzędzia pracy czy opieracie się na „sprawdzonych” serwisach specjalistycznych?
Z uwagi na sporej wielkości (długości) zrzuty ekranu proszę je otwierać poprzez kliknięcie w każde z nich, a następnie PM otworzyć w nowym oknie.
Autor artykułu:
Krzysztof Kozak
UX Specialist
krzysztof.kozak(at)symetria.pl
Grupa Symetria świadczy kompleksowe usługi z obszaru
biznesu elektronicznego. Od 1998 roku eksperci Symetrii
doradzają i wykonują wdrożenia dla największych polskich
firm. Doświadczenie Symetrii budują także własne projekty
internetowe (Sympatia.pl, Vitalia.pl i Trener.pl).
www.symetria.pl
www.symetryczna.pl
www.facebook.com/Symetria.news
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu