Motoryzacja

Pojadę do ZOO tylko po to aby przejechać się autonomicznym autobusem

Kamil Pieczonka
Pojadę do ZOO tylko po to aby przejechać się autonomicznym autobusem
Reklama

Autonomiczne pojazdy to przyszłość transportu, co do tego nikt chyba nie ma już wątpliwości. W Polsce jednak jeszcze trudno mi to sobie wyobrazić, ale wygląda na to, że pierwsze testy już niedługo się odbędą. We wrześniu pierwszy autonomiczny autobus ma wozić pasażerów na jednej trasie w Gdańsku.

Autonomiczny autobus zawiezie pasażerów do ZOO

Testy autonomicznych, elektrycznych busików EZ10 zapowiadane były już niemal 2 lata temu w ramach europejskiego programu SOHJOA Baltic. Za projekt odpowiadają naukowcy z Metropolitalnego Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Helsinkach, a jego celem jest promowanie inteligentnego, autonomicznego transportu. Rozwiązania takie jak EZ10 mają być stosowane w ścisłych centrach miast oraz na obrzeżach, zapewniając transport np. od przystanku pod sam dom, czyli na tzw. ostatniej mili.

Reklama

Mikrobus, który będzie testowany w Gdańsku jest w stanie przewieźć maksymalnie 9 osób, a porusza się z prędkością około 10 km/h. Spośród 10 lokalizacji wybrano bardzo popularną trasę do gdańskiego ZOO. Na odcinku około 1 km od ul. Spacerowej do kas biletowych autobus będzie woził pasażerów przez 4 tygodnie we wrześniu. Wedle planów ma wykonać przynajmniej dwa kursy w ciągu godziny i będzie działał od 10:00 do 18:00.

Trasa do ZOO nie jest specjalnie skomplikowana, to prosta droga z jednym skrzyżowaniem, ale z dosyć dużym ruchem samochodów osobowych w trakcie sezonu. Autonomiczny pojazd EZ10 ma się nauczyć trasy i podróżować przy wykorzystaniu szeregu czujników oraz wskazań systemu GPS. W razie wykrycia przeszkody powinien się zatrzymać i ją ominąć. Testy w rzeczywistych warunkach mają dać odpowiedź na to, czy system jest już wystarczająco zaawansowany aby uruchomić go na większą skalę. Podobne testy odbywały się już w innych europejskich miastach: Helsinkach, Espoo, Tampere, Tallinie czy Konsbergu.


Elektryczne busiki jako uzupełnienie zrównoważonego transportu

Gdańsk w ostatnich latach mocno stawia na komunikację miejską i zrównoważony transport. Przykładem jest uruchomiony kilka tygodni temu projekt roweru metropolitalnego MEVO, który będzie największą siecią miejskich rowerów korzystającą z wspomaganych elektrycznie jednośladów. Popularność MEVO przekroczyła oczekiwania operatora systemu, z czego wynika wiele problemów wieku dziecięcego, ale pokazuje też dobitnie, że popyt na alternatywny transport jest bardzo duży. Polskie miasta powinny skupić się na zapewnieniu miejskiego transportu pozwalającego bezboleśnie zrezygnować z własnego samochodu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama