Motoryzacja

Oto nowe Audi e-tron: wszystko co wiemy na dwa miesiące przed najważniejszą premierą Audi

Marek Adamowicz
Oto nowe Audi e-tron: wszystko co wiemy na dwa miesiące przed najważniejszą premierą Audi
3

Na dwa miesiące przed premierą wiemy już całkiem sporo o pierwszym w pełni elektrycznym samochodzie Audi. Czy w Ingolstadt zbudowali auto na miarę XXI wieku i czy nowe Audi e-tron właśnie nim jest?

Moda na samochody elektryczne rozkręca się z roku na rok. Nowe Audi e-tron jest kolejnym elektrycznym autem, które ma ogromne szanse na nawiązanie rywalizacji z dominatorem w tej grupie – amerykańską Teslą. Jest kilku innych producentów, którzy mają w swojej ofercie elektryczne auta, lecz są to typowe auta miejskie z niewielkim zasięgiem. Do tej pory, gdy pojawiała się potrzeba kupna elektryka z prawdziwego zdarzenia, to było się skazanym na firmę Elona Muska. Niedawno pojawił się elektryczny SUV z Wielkiej Brytanii, czyli Jaguar I-Pace. Teraz zaczynamy odliczanie do najważniejszej premiery Audi w 2018 roku. Już w połowie września zadebiutuje nowe Audi e-tron. Co o nim wiemy?

Nowe Audi e-tron: zaprojektowany przez Polaka

Pierwszy projekt, związany z elektrycznym SUV-em Audi został pokazany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku. Już niedługo zostanie pokazana finalna wersja tego elektrycznego SUV-a. Nowe Audi e-tron ma wiele wspólnego z naszym pięknym krajem. Za projekt całego nadwozia, odpowiada bowiem jeden z polskich projektantów, którzy pracują dla Audi. Mowa tutaj o Kamilu Łabanowiczu, który obok m.in. Parysa Cybulskiego (odpowiedzialnego za projekt nadwozia nowego Audi A6) ma na swoim koncie spektakularny projekt. Chociaż nowe Audi e-tron pokazywane jest cały czas pod maskującą okleiną to dość sporo możemy dowiedzieć się o jego wyglądzie.

Nowe Audi e-tron ma być klasycznym SUV-em z nowoczesnym napędem elektrycznym. Z przodu z pewnością zauważymy grill Single Frame, który od dłuższego czasu jest już stylistyczną wizytówką Audi. Dwie zwężające się lampy tworzą zgrabną całość, a w dolnych partiach zderzaka znalazło się miejsce na dodatkowe wloty powietrza. Z boku e-trona zauważymy napompowane nadkola z plastikowymi nakładkami oraz lekko opadającą linię dachu. Oczywiście na przednim błotniku znalazło się też miejsce na gniazdo do ładowarek. Nowe Audi E-tron ma mieć też przestronną kabinę. Wszystko możliwe było dzięki rozstawowi osi o długości prawie 3 metrów. Podłoga w kabinie ma być też płaska. Równie nowoczesne będzie wnętrze elektrycznego Audi.

Nowe Audi e-tron: wnętrze rodem z przyszłości

Chociaż nie wiemy jeszcze do końca jak nowe Audi e-tron będzie wyglądać z zewnątrz, to całkiem dużo wiemy już o jego kabinie. Bardzo dużo rozwiązań zapożyczono z aut, które już trafiły na światowe rynki. Mowa tutaj o wspomnianym już Audi A6, czy największej limuzynie Audi A8. Na konsolecie środkowej znajdziemy dwa charakterystyczne ekrany, wyposażone w tryb haptyczny. Podobnie jak w przypadku wspomnianych aut, nowe Audi e-tron będzie mogło być obsługiwane komendami głosowymi. Co ciekawe elektryczny SUV ma być wyposażony w wirtualne lusterka. Opcja będzie dostępna na wybranych rynkach, lecz zamiast klasycznych luster zamontowane zostaną wysokiej rozdzielczości kamery, których obraz wyświetlany ma być na dwóch niewielkich monitorach w kabinie. To rozwiązanie ma pozwolić na jeszcze efektywniejsze obniżenie oporów powietrza (współczynnik wynosi 0,28).

A co z napędem? W tym temacie nowe Audi e-tron jeszcze nie odkryło swoich kart. Z niepotwierdzonych informacji moc ma oscylować w okolicy 360 KM, która w trybie sport ma wzrosnąć do 408 KM. Sprint do 100 km/h będzie trwał około 6 sekund, a prędkość maksymalna oscylować w okolicy 200 km/h. Wiemy też, że producent deklaruje zasięg na poziomie 400 km (według bardziej wyśrubowanych norm WLTP), a baterie mogą być ładowane z szybkich ładowarek o mocy 150 kW. Audi udało się też wyeliminować problem, który dotyka najmocniejsze odmiany Tesli. W amerykańskich autach po kilkukrotnym użyciu trybu Launch Control moc jest mocno ograniczana ze względu na znaczny wzrost temperatury akumulatorów. Nowe Audi e-tron ma zdecydowanie lepszy system chłodzenia.

Nowe Audi e-tron: ciekawe wyposażenie i to nie jest ostatnie słowo

Nowe Audi e-tron ma być też wyposażone w ciekawe dodatki. Mowa tutaj m.in. o pneumatycznym zawieszeniu adaptacyjnym z regulowaną siłą tłumienia. Adaptive Air Suspension ma zapewniać najwyższy komfort w trakcie jazdy oraz stabilność prowadzenia. Powyżej prędkości 120 km/h, system obniży całe nadwozie o 26 mm, przez co jeszcze bardziej zmniejszy się opór powietrza. Adaptive Air Suspension ma też za zadanie jak najdokładniejszą eliminację przechyłów nadwozia. Nie wiemy jeszcze za dużo o cenie nowego Audi e-tron, lecz niepotwierdzone plotki mówią o bardzo atrakcyjnej cenie, która nie powinna przekroczyć 100 000 Euro. Światowa premiera elektrycznego e-trona odbędzie się w San Fransisco już 17 września.

Nowe Audi e-tron to nie jedyna elektryczna nowość, która pojawi się w tym roku. Podczas zlotu w Pebble Beach, Audi zaprezentuje kolejne supersportowe auto elektryczne. Audi PB 18 e-tron to sportowe auto elektryczne, które inspirowane jest nagrodzonym w LeMans R18 e-tron. Auto ma mieć bardzo wyścigowy charakter, a na pierwszej zapowiedzi możemy zauważyć wypukłe nadkola, wąskie reflektory czy masywny zderzak, a z tyłu podniesiony spojler. Premiera tego auta odbędzie się 23 sierpnia na torze Laguna Seca.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu