Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił operatorom Orange i T-Mobile zarzuty związane z prezentowaniem przez nich cen usług, w sposób mogący wprowadzać konsumentów w błąd.

Zarzuty wobec Orange i T-Mobile
Zdaniem naszego krajowego regulatora oba telekomy niewłaściwie prezentowały ceny swoich usług w reklamach i materiałach handlowych czy marketingowych, bez precyzyjnego informowania, że przedstawiona kwota jest możliwa do uzyskania wyłącznie po spełnieniu określonych warunków (np. korzystanie z elektronicznych faktur czy wyrażenie zgód marketingowych).
Takie postępowanie, w zależności od przekazu - reklama czy rozmowa z konsultantem, istotnie wprowadzała w błąd klientów podejmujących decyzję o wykupieniu usług. W rezultacie, klienci którzy nie chcieli korzystać z e-faktur czy nie wyrazili później zgód marketingowych płacili o 10 zł miesięcznie więcej (5 zł rabatu za e-fakturę i 5 zł za wyrażenie zgód marketingowych), niż w przedstawionej wcześniej ofercie.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:
W ostatnich latach podstawą arsenału marketingowego telekomów w Polsce są gigabajty i rabaty. W ferworze walki o klienta operatorzy zapominają o tym, aby rzetelnie poinformować ile właściwie kosztują ich usługi. Jeśli prezentują cenę po rabatach za spełnienie określonych wymagań, wówczas ich obowiązkiem jest wskazanie, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania. Dopiero wtedy konsument może ocenić atrakcyjność oferty przedstawionej przez przedsiębiorcę.
Czytaj dalej poniżej
W stosunku do Orange, UOKiK zakwestionował również praktyki polegające na utracie rabatu za łączenie usług, w przypadku gdy klienci nie opłacili faktury w terminie. Zasada ta była mocno dotkliwa, bo dla przykładu rabat za terminową płatność dla jednego numeru komórkowego w wysokości 20 zł, rozciągał się na kwotę już 60 zł przy trzech numerach na koncie, w przypadku opóźnienia w jednej płatności.
UOKiK podkreślił w swoim komunikacie, iż takie praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów i w przypadku potwierdzenia zarzutów, na Orange i T-Mobile może zostać nałożona kara w wysokości do 10% rocznego obrotu.
Źródło: UOKiK.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu