Telekomy

Nie zgadniecie, któremu operatorowi udało się pozyskać najwięcej klientów usług wiązanych

Grzegorz Ułan
Nie zgadniecie, któremu operatorowi udało się pozyskać najwięcej klientów usług wiązanych
13

Nie Cyfrowy Polsat ze swoim smartDOM, nie Orange ze swoim Orange Love czy ostatnia świeżynka Magenta 1 od T-Mobile przyciąga najwięcej klientów, którzy skłonni są zamówić więcej niż jedną usługę u jednego operatora, a Play, który to nie ma nawet dedykowanej konwergencji oferty.

Usługi wiązane, to kolejny segment rynku telekomunikacyjnego, któremu przyjrzał się UKE w swoim raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2018 roku.

Ich popularność wśród klientów polskich telekomów rośnie dynamicznie, a co za tym idzie rośną też dochody operatorów w tym segmencie. Jeszcze 5 lat temu jedynie 3,75 mln użytkowników w Polsce korzystało z usług wiązanych, a wzeszłym roku było ich już 13,73 mln, czyli prawie 10 mln więcej w 4 lata.

Patrząc na same przychody z usług wiązanych, urosły w tym samym czasie z 1,08 mld zł do 7,38 mld zł, a średni miesięczny przychód na użytkownika z ok. 40 zł do ok. 45 zł.

Andrzej Dulka, Prezes PIIT:

Stale rośnie popularność usług konwergentnych wśród przedsiębiorców telekomunikacyjnych, co jest nie tylko konsekwencją ich dążenia do wyróżniania się na rynku, ale też odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy chcą otrzymywać od jednego dostawcy pakiet usług. W portfolio znajdują się nie tylko usługi stacjonarne (głównie dostępu do internetu) i mobilne, ale także usługi bankowe czy energetyczne. To, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni dostrzegają potencjał w usługach wiązanych potwierdzają ich strategiczne decyzje, np. przejęcie Netii przez Grupę Cyfrowy Polsat, decyzja T-Mobile o świadczeniu usług szerokopasmowych czy UPC o świadczeniu usług komórkowych w modelu operatora wirtualnego.

Jakie zestawy usług są najpopularniejsze? Niezmiennie od poprzedniego roku jest to oferta na telefonię ruchomą i internet mobilny, jednak na uwagę zasługuje tu nowe połączenie - telefonia ruchoma, internet mobilny i telewizja, którego popularność urosła z poziomu 0,1% w 2017 roku do 7,5% w roku ubiegłym. Podobny skok zaliczyła telefonia ruchoma w połączeniu z telewizją.

Najwięcej, bo ponad 3/4 klientów wybiera zestaw dwóch usług u jednego operatora, na trzy decyduje się nieco ponad 17% klientów, a na cztery już tylko 5%.

Najpopularniejszymi parami usług są telefonia ruchoma z internetem mobilnym - 66,3%, drugi zestaw to internet stacjonarny z telewizją - 12%, a podium zamyka telefonia ruchoma wraz z telewizją w zestawie.

Jeśli decydujemy się na trzy usługi u tego samego operatora, najczęściej dobieramy do zestawu telefonię ruchomą, internet stacjonarny i do tego telewizję. Nieco mniejszą popularnością cieszy się ten sam zestaw, tylko w miejsce telefonii ruchomej jest telefonia stacjonarna - to już chyba tylko w przypadku operatorów kablowych, gdzie "stacjonarkę" dorzucają za darmo.

Przy czterech usługach, zdecydowanie najczęstszym wyborem jest zestaw telefonia ruchoma z internet stacjonarnym, telewizją i telefonią VoIP.

Podobne proporcje są w kategorii pięciu usług u jednego dostawcy, najczęściej wybierany zestaw to telefonia stacjonarna i ruchoma, internet
stacjonarny i mobilny oraz telewizja.

Na koniec kwestia tytułowa. Najwięcej klientów udało się przekonać do dwóch lub więcej usług operatorowi sieci komórkowej Play, który odpowiada za prawię połowę wszystkich klientów korzystających z usług wiązanych. Na drugim miejscu mamy Orange z udziałem ponad 13% i na trzecim Plusa z udziałem ponad 10%. Czyli drugie i trzecie miejsce przypada na operatorów, którzy udostępnili swoje dedykowane oferty konwergentne Orange Love i smartDOM, czwarty z operatorów zrobił to w zeszłym miesiącu udostępniając pakiety Magenta 1, który to w raporcie UKE za 2018 rok, jest na szarym koncie z udziałem 0,5%.

Źródło: UKE.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu