13

Oglądalność „Wiadomości”, „Faktów” i „Wydarzeń” w trakcie pandemii w poszczególnych województwach Polski

Agencja badawcza Wavemaker udostępniła nam swoją analizę oglądalności serwisów informacyjnych w okresie od marca do maja, sporządzoną na podstawie danych Nielsena.

Procentowy udział poszczególnych programów naniesiony został na mapę Polski, dzięki czemu możemy się dowiedzieć, które z nich cieszą się największą popularnością w poszczególnych województwach w kraju i jakie wzrosty oglądalności odnotowały w porównaniu z rokiem ubiegłym w analogicznym okresie.

Okres od wybuchu pandemii koronawirusa przysporzył serwisom informacyjnym czołowych polskich stacji telewizyjnych sporo nowych widzów. Trudno się temu dziwić, rodacy włączali poszczególne programy częściej, by dowiedzieć się na bieżąco jak rozwija się koronawirus w naszym kraju, a praktycznie wszystkie serwisy informacyjne cały czas antenowy poświęcały tej tematyce.

Mamy trzy czołowe programy telewizyjne i ich serwisy informacyjne. Poczynając od najpopularniejszych Faktów, których wydawcą jest TVN, jego premierowe wydania oglądało przez ostatnie 3 miesiące średnio 3,4 mln widzów (25% udziału w czasie oglądania wszystkich widzów), a rok wcześniej było to 3 mln. Wiadomości TVP z kolei 3,3 mln (23% udziału), to był również wzrost z 2,5 mln, a Wydarzenia Polsatu 2,3 mln (17% udziału) – rok wcześniej 2,1 mln.

Jak to się rozkładało w podziale na województwa? Fakty, największą widownią cieszą się na Śląsku, gdzie oglądalność premierowych wydań sięga prawie 29%, a najmniejszą w województwie lubelskim – 16,4%. Wiadomości natomiast mogą pochwalić się największą oglądalnością w województwie świętokrzyskim – 34%, na drugim biegunie mamy województwo wielkopolskie – 16%. Wydarzenia Polsatu najchętniej oglądane są w województwie lubelskim – 28%, a najgorszy wynik mają w podkarpackim – 12%.

W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, Fakty największy wzrost odnotowały w województwie podlaskim o 39%, a największy spadek w warmińsko-mazurskim o 24%. Wiadomości w Małopolsce zwiększyły oglądalność aż o 61%, a województwie śląskim o niewiele mniej, bo o 51%. Z kolei Wydarzenia Polsatu największy wzrost odnotowały w województwie zachodniopomorskim o 46%, a spadek w województwie podkarpackim o 17%.

Twórcy analizy zauważają, że jedynie Wiadomości nie zaliczyły spadku oglądalności w żadnym województwie, upatrując to w tym, że ta trudna sytuacja z panującą epidemią mogła sprzyjać większemu zainteresowaniu informacjami w publicznych mediach, gdzie Polacy szukali oficjalnych komunikatów władz. Osobiście wydaje mi się jednak, patrząc po pierwszej mapce, iż jakby tego nie tłumaczyć, to i tak ma to przełożenie prawie 1:1 na sympatie polityczne i podział kraju na – wschód z twardym elektoratem partii rządzącej i na opozycyjny zachód.


Analiza wykorzystuje dane Nielsena dla grupy 4+ za okres od 1 marca do 31 maja 2020 i 2019 r.

Źródło: Wavemaker.