Polska

Młodzi na rynku pracy: Przyjazna atmosfera? Blah - teraz najważniejsze są wysokie zarobki

GU
Grzegorz Ułan
21

Na naszych oczach zmienia się właśnie rynek pracy. Jeszcze trzy lata temu młodych ludzi startujących na rynku pracy można było przyciągnąć przyjazną atmosferą w miejscu pracy i możliwością zdobycia doświadczenia. Wyższe zarobki przychodziły z czasem. Teraz trendy te się odwróciły.

Osobiście wchodziłem w rynek pracy w czasach, kiedy pracodawcy oczekiwali od młodych pracowników ukończonych studiów, znajomości kilku języków i 5 lat doświadczenia. To oczywiście skrót myślowy, ale takie były mniej więcej realia, które zmuszały do „zaczepienia” się w jakiejkolwiek pracy, by zdobyć to jakiekolwiek doświadczenie, zarobki schodziły wówczas na dalszy plan.

Nie wiem, jak było później niemniej teraz, według najnowszego raportu PwC Polska, Well.hr i Absolvent Consulting “Młodzi Polacy na rynku pracy”, sytuacja na rynku pracy zmienia się diametralnie. To już trzecie edycja tego raportu, więc możemy tu sprawdzić jak to wygląda obecnie w trzyletniej perspektywie.

Na początek ważna rzecz, czyli badana próba. Zwykle w badaniach mamy równy podział, przynajmniej pod względem płci. Tym razem znaczna przewaga jest po stronie reprezentacji kobiet, które stanowią aż 63% próby.

Dalej, już mniej więcej po równo mamy 54% studentów i 46% absolwentów, zamieszkałych w dużych ośrodkach miejskich, w wieku od 21 do 24 lat, a drugą najliczniejszą grupę badanych stanowią osoby w wieku 27 i więcej lat (choć w wynikach brano pod uwagę odpowiedzi tylko osób do 27 roku życia). Ponad 42% z nich obecnie studiuje i pracuje, a 29% tylko studiuje.

Zaczynamy od tytułowych danych. Obecnie najistotniejsze dla młodych ludzi starających się o pracę są wysokie zarobki. Jeszcze trzy lata temu na czoło wysuwała się przyjazna atmosfera w miejscu pracy - 50% wskazań i zdobycie doświadczenia zawodowego - 49,4%.

Aktualnie dla 56,8% badanych najważniejsze są wysokie zarobki, dopiero na dalszych miejscach (można było wymienić 5 obszarów) wymieniana jest chęć zdobycia doświadczenia zawodowego, przyjemna atmosfera, poczucie sensu wykonywanej pracy i elastyczne godziny pracy.

Katarzyna Komorowska, partnerka PwC Polska z zespołu People & Organization:

Dynamicznie zmieniające się warunki makroekonomiczne i kolejne trudności w postaci rosnącej inflacji i związanej z nią presji płacowej wymuszają na przedsiębiorcach zmianę modelu zatrudnienia i stanowcze reakcje. Jednocześnie, jak wynika z naszych badań, młode osoby dopiero wchodzące na rynek pracy cechuje bardzo duży optymizm. Choć płace i benefity są dla tej grupy ważnym elementem bezpośrednio wpływającym na ich decyzje, teraz staną się jeszcze ważniejsze. Ich oczekiwania wpisują się w bieżącą sytuację gospodarczą - poza narastającą inflacją i presją płacową mamy jeszcze do czynienia ze stałym wzrostem kosztów utrzymania.

Spory spadek w porównaniu z 2020 rokiem odnotowały też wskazania po stronie preferowanego systemu pracy. Trzy lata temu 65% badanych wolało pracować tylko w biurze, rok temu było to 56% wskazań, a w tym roku już tylko 45,5%. Okazuje się też, że dla młodych ludzi dobra atmosfera w pracy jest dużo ważniejsza niż możliwość realizacji ciekawych zadań w pracy - 71% vs 29%. Z kolei optymistycznie przedstawia się chęć do uczenia się od bardziej doświadczonych pracowników.

Osoby wchodzące na rynek pracy obecnie bardziej cenią sobie stabilne zatrudnienie w miejsce pracy na własnych rachunek i co ciekawe ważniejsza od wyższych zarobków jest możliwość zachowanie work-life balance.

Preferencje, co do formy zatrudnienia lepiej widać na powyższym wykresie, stabilne zatrudnienie to przede wszystkim umowa o pracę - 67,4% wskazań, po stronie B2B jedynie 5%, a dla 15,4% badanych nie ma to znaczenia.

Co jeszcze istotne, ponad połowy badanych oczekuje podjęcia od razu pracy zgodnej z ich profilem wykształcenia, a dla co czwartego dodatkowym warunkiem jest staż w niepełnym wymiarze godzin, by móc połączyć go ze studiami. Jeśli zaś chodzi o zarobki na start, mediana oczekiwań wyniosła w tym roku 4 863 zł netto, to o 350 zł więcej niż w zeszłym roku.

Na koniec zerknijmy jeszcze na benefity. Istotnie wzrosło zainteresowanie możliwością pracy zdalnej - z 33% w roku ubiegłym do 41% w obecnym. Z kolei mniejsze znaczenie dla młodych ludzi ma w tym roku uczestnictwo w szkoleniach. W zeszłym roku pod takim benefitem podpisywała się prawie połowa badanych, w 2022 roku już tylko 37%.

Źródło: Pwc Polska.
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu