14

o2 przeżyło kryzys i szykuje się do zakupów!

Wirtualnemedia.pl opublikowały dziś rozmowę z ojcami założycielami Grupy o2 (od niedawna spółka zamieniła się w grupę). Warto przypomnieć, że o2 świętowało ostatnio 10 rocznicę powstania przy okazji której firma pochwaliła się kilkom dobrymi wskaźnikami. Wzrost przychodów o 10 %, przy spadku zysku brutto o 7 % w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Widać więc, […]

Wirtualnemedia.pl opublikowały dziś rozmowę z ojcami założycielami Grupy o2 (od niedawna spółka zamieniła się w grupę). Warto przypomnieć, że o2 świętowało ostatnio 10 rocznicę powstania przy okazji której firma pochwaliła się kilkom dobrymi wskaźnikami. Wzrost przychodów o 10 %, przy spadku zysku brutto o 7 % w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Widać więc, że spadek jeśli chodzi o poziom zysów jest pod kontrolą – z wywiadu zresztą można się dowiedzieć, że o2 od dłuższego czasu szykowało się na cięższe czasy. Inni duzi gracze na rynku dopiero w tym roku zaczęli wykonywać (w panice) większe restrukturyzacje. Z tego co mi wiadomo np. Gadu Gadu przechodzi teraz dość ciężki okres zwolnień i masowych obniżek płac pracowników.

Wracając jednak do wywiadu – jest w nimi wiele ciekawych informacji choć nie zabrakło banałów w stylu „Grupa o2 jest spółką urodzoną w kryzysie. To nasze naturalne środowisko życia” (dobrze, że nie było jeszcze o motywującej konkurencji). Nie chcę jednak się czepiać lecz zwrócić uwagę na pewien fragment wywiadu, który może być podpowiedzią tego co będzie się działo prawdopodobnie w przyszłym roku.

Michał Brański:
Głodnym wzrokiem patrzymy teraz na potencjalne obiekty do przejęcia i przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać z możliwości exitu. Potencjalna akwizycja musiałaby jednak realnie poprawiać naszą pozycję, w którymś z ważnych segmentów rynku.

Szczególnie istotna jest moim zdaniem druga część tej wypowiedzi, wskazuje ona jakimi kategoriami będzie grupa zainteresowana. Warto w tym kontekście zajrzeć do megapanelu i sprawdzić w których kategoriach tematycznych o2 nie występuje w pierwszej dziesiątce lub też wymaga wsparcia. Na moje oko mogą to być obszary takie jak Edukacja, Firmowe (wprawdzie jeden duży produkt czyli email dla firm już zaczyna działać ale kto wie czy nie przyda się więcej), Nowe Technologie czy Turystyka.

Oczywiście mogę błędnie odczytywać zamiary jak i poszczególne kategorie – choć na miejscu prowadzących o2 chciałbym dorównywać kroku konkurencji w każdym segmencie rynku (oczywiście o ile jest to korzystne biznesowo).

Ps. Gratulacje dla całego zespołu o2 z okazji urodzin! Przeżyć 10 lat (w branży która ma zaledwie 18) podczas których były dwa duże kryzysy na rynku nie jest łatwą sztuka. Szczególnie kiedy nie ma się za plecami dużego partnera tak jak jest to w przypadku pozostałych portali