Koniec z zatłoczonymi wagonami i walką o miejsce siedzące. PKP Intercity ogłosiło przełomową inwestycję w nowoczesny tabor, która odmieni oblicze podróży koleją w Polsce.

Na najpopularniejszych trasach pojawią się szybkie, piętrowe pociągi, wyprodukowane w polskiej fabryce Alstom w Chorzowie. To technologiczny skok w przyszłość, który pasażerowie odczują już za około 3,5 roku, kiedy to na torach pojawią się pierwsze nowe składy.
Nowa era prędkości i pojemności
PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę 42 nowoczesnych, dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zwycięzcą okazał się Alstom Polska, który za ponad 4 miliardy złotych wyprodukuje pociągi w swoim chorzowskim zakładzie. Nowe składy będą mogły poruszać się z imponującą prędkością 200 km/h, co znacząco skróci czas podróży między największymi miastami. Zamówienie będzie mogło być rozszerzone o kolejne 30 składów i obejmuje również serwisowanie pociągów przez kolejne 30 lat, co będzie dodatkowo kosztowało 2,7 mld złotych.
To kolejny duży projekt taborowy realizowany w Polsce, co wzmacnia krajowy przemysł. Fabryka Alstom w Chorzowie to jeden z najnowocześniejszych zakładów tego producenta na świecie, realizujący zamówienia dla klientów z całej Europy. Nowe pociągi piętrowe to przede wszystkim odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na komfortowe i pojemne połączenia dalekobieżne. Każdy skład zaoferuje przynajmniej 500 miejsc siedzących, co pozwoli na efektywną obsługę najpopularniejszych tras, takich jak te z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Olsztyna, Białegostoku czy Terespola.
Komfort i technologia w służbie pasażera
Podróż nowymi pociągami ma być synonimem wygody. PKP Intercity zadbało o bogate wyposażenie, które zadowoli nawet najbardziej wymagających pasażerów. W klimatyzowanych wnętrzach znajdą się wygodne, wysuwane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami i podnóżkami. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdek elektrycznych i USB oraz regulowanego oświetlenia. Na pokładzie nie zabraknie również nowoczesnych udogodnień. Pasażerowie skorzystają z bezprzewodowego dostępu do internetu (WiFi) oraz systemu informacji pasażerskiej wyświetlanego na tablicach świetlnych. Składy będą podzielone na klasę 1 i 2, a także zaoferują specjalne strefy, takie jak strefa ciszy czy przestrzeń dla dzieci. Uzupełnieniem będą maszyny vendingowe ze strefą do konsumpcji, a także specjalnie wyznaczone miejsca do bezpiecznego przewozu rowerów i dużego bagażu.
Nowe pociągi będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zapewniając im swobodę i komfort podróży. Innowacje technologiczne obejmą również sferę bezpieczeństwa. Pociągi zostaną wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) poziomu 1 i 2, który jest standardem na europejskich kolejach. Bezpieczną eksploatację wspierać będą również pokładowe systemy diagnostyczne, GPS oraz rozbudowany system monitoringu wizyjnego wewnątrz i na zewnątrz pojazdów. Co więcej, pociągi uzyskają homologację umożliwiającą eksploatację również na czeskiej sieci kolejowej oraz torach CPK (napięcie AC 25 kV), co otwiera drogę do przyszłych połączeń międzynarodowych.
Wprowadzenie piętrowych składów to prawdziwy kamień milowy dla polskiego kolejnictwa. To nie tylko inwestycja w nowoczesny tabor, ale przede wszystkim w jakość i komfort podróży milionów pasażerów, którzy już wkrótce będą mogli doświadczyć zupełnie nowego standardu na polskich torach.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu