3

Nowe Audi RS5 Sportback: nowoczesny i szybki RS nie dojedzie do Europy

Audi RS5 znane jest europejskim klientom nie od dzisiaj. W Europie można zamówić wyłącznie wersję Coupe . Teraz w Nowym Jorku pokazano bardziej praktycznego Sportbacka. Audi RS5 Sportback ma dla nas dwie wiadomości – dobrą i złą. Dobra jest taka, że to nadal bardzo szybkie i nowoczesne auto. Zła z kolei głosi, że prawdopodobnie Audi RS5 Sportback nie trafi do oficjalnej sprzedaży w Europie.

Historia Audi A5 rozpoczyna się w 2007 roku kiedy to podczas Salonu Samochodowego w Genewie, pokazano pierwszą generację. Od razu wtedy też pojawiły się dwie wersje nadwoziowe: 4-drzwiowy Sportback i 2-drzwiowe Coupe – obydwa auta zaprojektował sławny Walter de Silva. Do czasu premiery II generacji, salony czterech pierścieni opuściło ponad 320 tysięcy egzemplarzy, co należy uznać za ogromy sukces. Audi RS5 Coupe pokazano w 2017 roku również podczas Salonu Samochodowego w Genewie. I tylko ta odmiana sprzedawana jest w Europie. Podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku pokazano RS5 Sportback. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że to nowoczesne i szybkie auto nie dojedzie do Europy.

Audi RS5 Sportback: sylwetka zapierająca dech

Współcześnie projektowane modele Audi pełne są dynamicznych kształtów i werwy w wyglądzie. Nie inaczej jest w przypadku Audi RS5 Sportback, które wręcz krzyczy swoim wyglądem, że jest bardzo szybkie i nowoczesne. Projektując je nie zapomniano o kilku smaczkach. Mowa tutaj m.in. o szerokiej i płaskiej osłonie chłodnicy Singleframe, masywnych wlotach powietrza (tak charakterystycznymi dla modeli z rodziny RS) czy dodatkowych wstawkach poszerzających optycznie nadwozie. W tylnej części nie zapomniano o dodatkowym dyfuzorze i spojlerze na klapie bagażnika. Standardowo nowe Audi RS5 Sportback stoi na 19-calowych aluminiowych felgach – na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy koła rozmiar większe (20 cali).

Wewnątrz nowego Audi RS5 Sportback mamy usportowione fotele, obszyte skórą Feinnappa z kontrastowymi przeszyciami – te ostatnie znajdziemy nie tylko na fotelach, ale też na gałce zmiany biegów, pasach bezpieczeństwa czy na kierownicy. Ta w Audi RS5 Sportback jest spłaszczona u dołu i również pokryta skórzanym obiciem. Nie zapomniano też o logotypach RS umieszczonych w kilku miejscach w kabinie. Z nowinek technologicznych w kabinie mamy m.in. Audi Virtual Cocpit (w miejscu tradycyjnych zegarów) czy najnowszą generację systemu multimedialnego Audi MMI. W ofercie znajdziemy też dedykowany lakier, jakim jest metaliczna zieleń Sonoma.

Audi RS5 Sportback: mocarny napęd

Za napęd sportowego gran coupe odpowiadać ma jednostka V6 o pojemności 2.9 l z podwójnym turbodoładowaniem. Generuje ona 450 KM i 600 Nm momentu obrotowego, a te wartości pozwalają katapultować auto do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Moc przenoszona jest na wszystkie koła poprzez 8-stopniową przekładnię automatyczną i napęd quattro. W układzie napędowym Audi RS5 Sportback znajdziemy też międzyosiowy mechanizm różnicowy. Popularny „dyfer” asymetrycznie rozdziela siły napędowe między osiami (w stosunku 40:60). Gdy dojdzie do poślizgu elektronika błyskawicznie żongluje momentem obrotowym – w sytuacjach ekstremalnych do 85% może trafić na przednią oś oraz do 70% na tylną. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy też sportowy mechanizm różnicowy.

To wszystko co do tej pory przeczytaliście to raczej dobre wiadomości. Auto na pewno będzie się doskonale sprzedawać – w końcu nie od dzisiaj Audi potrafi budować bardzo szybkie i nowoczesne samochody. Niestety prawdopodobnie nowe RS5 Sportback nie trafi do oficjalnej sprzedaży w Europie. Jego głównym rynkiem zbytu mają być Stany Zjednoczone, gdzie RS5 Sportback zastąpi dotychczasowe Audi RS4. Europejscy klienci mogą zdecydowanie czuć się zawiedzionymi.