9

Nowe funkcje w konsoli przenośnej Sony: zostaw nieznajomym prezent w rozszerzonej rzeczywistości

W poprzedniej generacji konsol przenośnych różnica, a w zasadzie przepaść technologiczna między Sony PSP, a Nintendo DS była widoczna na pierwszy rzut oka. Nintendo postawiło na dwa ekrany i „innowacyjne” sterowanie stylusem, a także gorszą oprawę, która paradoksalnie nakłoniła więcej mniejszych firm deweloperskich do wypuszczania swoich tytułów. Na PSP gry robiło się i wciąż robi […]

W poprzedniej generacji konsol przenośnych różnica, a w zasadzie przepaść technologiczna między Sony PSP, a Nintendo DS była widoczna na pierwszy rzut oka. Nintendo postawiło na dwa ekrany i „innowacyjne” sterowanie stylusem, a także gorszą oprawę, która paradoksalnie nakłoniła więcej mniejszych firm deweloperskich do wypuszczania swoich tytułów. Na PSP gry robiło się i wciąż robi po prostu drożej. W nowej generacji jesteśmy dopiero jedną nogą, ale Nintendo 3DS już pokazało, że chce przekonać klientów przede wszystkim trzema wymiarami bez okularów, pozostawiając wiele innych osiągnięć dostępnych dla sprzętu przenośnego dla konkurencji. Z tego skrzętnie skorzysta Sony, którego PS Vita otrzyma cały repertuar nowinek niedostępnych gdzie indziej.

Poza oczywiście znacznie wyższą mocą obliczeniową czy takimi detalami jak dwie gałki analogowe (mające kluczowe znaczenie w wielu popularnych obecnie grach), Sony podało dziś precyzyjne dane na temat trybów sieciowych dla PS Vity.

Near będzie swoistym systemem prezentowym od graczy dla graczy. W wyznaczonych przez nas miejscach (z wykorzystaniem geolokalizacji oczywiście) będziemy mogli zostawiać dla innych upominki pod postacią np. zadań czy dodatków do gier, ustalając takie szczegóły jak zasięg prezentu czy trudność w jego otrzymaniu. Możemy zrobić tak, aby tylko 1 na 100 osób w danym miejscu odnalazła nasz gadżet.

LiveArea może przypominać nam walla czy też strumień z dowolnego, popularnego obecnie portalu społecznościowego. Znajdziemy tam powiadomienia od znajomych czy deweloperów o aktualizacji lub nowych dodatkach do gier. Wygląda to trochę jak specjalnie wydzielone dla spamu miejsce, ale Sony lubi organizować np. przeceny swoich gier dostępnych w cyfrowej dystrybucji, także powinniśmy znaleźć i tam wartościową zawartość.

Trzecia rzecz to Party, które będzie po prostu czatem tekstowym i głosowym niezależnym od gry, w określonych wcześniej grupach. Coś, co na Xboxie 360 jest od dawna standardem, na PS3 wciąż nie może być wprowadzone, na PS Vicie dostępne będzie od wyjęcia konsoli z pudełka.

Można by powiedzieć, że StreetPass i SpotPass w 3DSie oferuję po części podobne funkcje. PS Vita ma jednak tę przewagę, że wymieniane prezenty oferują realną wartość, a powiadomienia czy Party dostępne będą nie tylko w zasięgu WiFi. Sony wypuszcza swoją konsolę również w wersji 3G, co znacząco wpłynie na przyjemność z korzystania z mobilnego internetu w kraju takim jak nasz, gdzie powszechna dostępność hotspotów wciąż jest w sferze życzeń. W przypadku Polski za PS Vitą jest również historia – jesteśmy jednym z niewielu miejsc na świecie, gdzie poprzedni sprzęt przenośny Sony opanował zdecydowaną większość rynku nie pozostawiając niemal nic dla Nintendo.

Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz – czy konsola przenośna jest Wam potrzebna? Zdaję sobie sprawę, że Czytelnicy AW to nieco inna grupa, niż portali poświęconych grom, ale przecież siedzimy wszyscy w nowinkach technologicznych. Czy smartfony już Wam w zupełnie wystarczają do mobilnej rozrywki, czy takie gry jak choćby poniższe Uncharted: Golden Abyss są Was jednak w stanie przekonać do wyłożenia około 1000zł na kolejny sprzęt?