14

Niezwykle ciekawe dane o polskim rynku mobilnych aplikacji

Autorem poniższego tekstu jest Tomasz Kolinko (kolinko@motivapps.com) założyciel motivapps.com Wczoraj Jan napisał podsumowanie raportu Xyologic z którego wynika, że Android już zaraz zaraz przegoni iPhone’a jeśli chodzi o ilość ściągnięć. Pozostałe raporty tej firmy mają w sobie jeszcze kilka perełek. W dużym skrócie – iPhone dewastuje Androida jeśli chodzi o profity developerów (ok. 20-30x większe), […]

Autorem poniższego tekstu jest Tomasz Kolinko (kolinko@motivapps.com) założyciel motivapps.com

Wczoraj Jan napisał podsumowanie raportu Xyologic z którego wynika, że Android już zaraz zaraz przegoni iPhone’a jeśli chodzi o ilość ściągnięć.

Pozostałe raporty tej firmy mają w sobie jeszcze kilka perełek. W dużym skrócie – iPhone dewastuje Androida jeśli chodzi o profity developerów (ok. 20-30x większe), zaś rynek w Stanach Zjednoczonych jest ok. 40-80x większy niż w Polsce (moje osobiste doświadczenia opisałem w kwietniu). Ponadto w raporcie znajdują się szacunki odnośnie ilości ściągnięć czołowych produkcji polskich portali – czyli m.in. Agory, GG Network S.A., czy Onetu.

Zacznijmy od profitów developerów w USA

Wykres jest posortowany, jak widać, po ilości ściągnięć. Wybrałem okolice pozycji 40, bo są mniej podatne na jednorazowe fluktuacje. Czołówka jednak nie przedstawia się dużo lepiej dla Androida (500k do 3M€ iPhone vs. 15k-118k€ Android).

A tak sytuacja przedstawia się na rynku rodzimym:

W przypadku Androida, Navigon jest jedyną firmą, która w Polsce zarabia ponad 2.000€ na płatnych aplikacjach (z braku liczb pomijam in-app purchases). Tak na oko, 90% firm nie przekracza 1000€ – tak więc nie ma co się dziwić, że Google nadal nie umożliwia polskim developerom publikowania apek w Markecie.

Jeśli zaś chodzi o iPhone – aplikacje na iPhone w Polsce zarabiają ok. 50x mniej niż w Stanach. Ponadto, jeśli jako developer chciałbyś skupić się na polskim rynku, to możesz liczyć na, w najlepszym razie 2-8k€ profitu. Starczy na utrzymanie mikroskopijnego zespołu, ale czy jest sens?

Oczywiście kilka firm radzi sobie całkiem nieźle u nas – Gameloft, Chillingo, Armor Games, czy Popcap wyciągają 20-50k€ miesięcznie z naszego rynku:

Kontynuując analizy rodzimego rynku… W raporcie znajdziemy też informacje o tuzach polskiego internetu. A konkretnie:

Agora – 20k ściągnięć miesięcznie na iPhone’a
TP S.A. – 22k
Wirtualna Polska – 18k
Groupon – 17k
Onet.pl – 17k
QXL Poland (Allegro) – 14k
Żeby dać jakieś porównanie… Nasze Blow Up The Frog w ciągu tego samego okresu, ale globalnie, miało 39 tyś. pobrań.

Czy kogoś jeszcze trzeba przekonywać co do absurdalności startowania na polskim rynku? :)

Jeśli chodzi zaś o zarabianie na Androidzie, to ten raport pokazuje to, co wiadomo od dawna – użytkownicy Androida nie wydają kasy, a sama platforma jest lata świetlne za iPhonem. Nawet gdy za rok Android dogoni iPhone’a jeśli chodzi o ilość ściągnięć, to możliwe, że w kategorii profitów już na zawsze pozostanie w tyle.

Podziękowania dla Michała Jaskólskiego za link do raportu na Facebooku. Cały raport znajduje się tutaj.

Disclaimer nt. dokładności badań – cytat z raportu: “Neither the app stores nor the developers disclose exact download numbers of their apps. The downloads numbers provided by Xyologic are statistical estimations based on the set of models and data samples which may not be a representative sample of the global app population. To the extent that our samples and models differ from the set of all mobile app users, our download estimates may over- or under- estimate the actual downloads generated by a particular app. Apps with relatively low download numbers will not be accurately estimated. Generally, download numbers of 10.000 for free apps and below 1.000 for paid apps should be regarded as not reliable. Conversely, the closer a site gets to the top most popular app, the more reliable its download number estimation becomes.“