Jak profesjonalnie tworzyć muzykę, nie wydając przy tym ani złotówki? Poznaj najlepsze darmowe programy DAW!

Najlepsze darmowe programy do tworzenia muzyki
W świecie produkcji muzycznej darmowe narzędzia przez lata były traktowane z rezerwą. Nie oznacza to jednak, że nie ma DAW-ów, z których można korzystać bezpłatnie. Są i oferują naprawdę przyzwoite funkcje! Współczesne darmowe DAW-y potrafią konkurować z komercyjnymi gigantami, oferując środowisko pracy na profesjonalnym poziomie. Z tymi narzędziami nie ma wymówki, że nie stać Cię na software. Programy, które wybrałem naprawdę umożliwiają produkcję muzyki w emisyjnej jakości – od szkicu po finalny miks.
Tracktion Waveform Free
Tracktion to przykład, jak blisko ideału może być darmowy DAW. Waveform Free nie jest „wersją demo” – to pełnoprawne środowisko do produkcji muzyki, które nie ma ograniczeń czasowych ani funkcjonalnych zamków. Obsługuje nie tylko VST i automatyzację, ale też zaawansowany edytor MIDI, elastyczne zarządzanie projektami oraz integrację z zewnętrznymi interfejsami. Narzędzie wymaga chwili przyzwyczajenia, ale oferuje workflow zbliżony do Abletona – z naciskiem na kreatywność i pracę z loopami. Dla osób zajmujących się muzyką EDM, hip-hopem czy ambientem to dobry punkt startowy.
Cakewalk by BandLab
Jeszcze kilka lat temu SONAR był jednym z filarów komercyjnych DAW-ów. Kiedy BandLab przejął projekt i udostępnił go za darmo jako Cakewalk, wielu nie dowierzało. Mimo braku wersji dla macOS, Cakewalk to jeden z najciekawszych darmowych DAW-ów na rynku. Oferuje zaawansowany mikser, automatyzację, wsparcie dla VST3, a także świetnie rozbudowany edytor MIDI. To środowisko, w którym można stworzyć pełnowymiarowy utwór – z nagraniami live, warstwami MIDI, miksem i masteringiem. Jego wadą może być nieco bardziej „tradycyjna” architektura projektu – bliższa Pro Toolsowi niż nowoczesnym DAW-om bazującym na loopach, ale dla wielu to właśnie zaleta.
GarageBand
Jeśli korzystasz z macOS lub iOS, masz w ręku jedno z najbardziej niedocenianych darmowych narzędzi muzycznych. A może to już nie te czasy, żeby nazywać GarageBand niedocenianym? Przecież to idealny wybór na start. Wystarczająco wielu znanych muzyków, którzy zaczynali komponować w swojej sypialni, przyznało, że właśnie ten program pozwolił im stworzyć pierwsze hity. GarageBand wygląda jak uproszczony Logic Pro – i w sumie tym właściwie jest. Posiada świetne instrumenty wirtualne, wzmacniacze gitarowe, automat perkusyjny Drummer oraz uproszczony, ale funkcjonalny mikser. Co więcej, wspiera nagrywanie audio, edycję MIDI i obsługę AU (Audio Units). Oczywiście nie oferuje tylu zaawansowanych funkcji co płatne DAW-y, ale do tworzenia demówek piosenek, podkładów i pierwszych miksów – jest znakomity. To narzędzie, którego wiele osób używa latami, zanim zdecyduje się na przesiadkę do Logic Pro.
Ableton Live Lite
Ableton Live Lite to jedna z najbardziej sensownych „demówek” na rynku, która zachowuje ducha pełnego Abletona. Choć ograniczona do 8 ścieżek audio/MIDI i z mniejszą biblioteką instrumentów, wciąż oferuje popularne Session View, "clip launching", dobre warpowanie i integrację z kontrolerami MIDI. Nie da się go jednak pobrać ot tak – trzeba zdobyć licencję zewnętrzną. Najczęściej dołączany jest za darmo do interfejsów audio, klawiatur MIDI (np. Akai, Novation) czy kontrolerów z padami w stylu MPC. Dla wielu to pierwszy kontakt z profesjonalnym DAW-em i trudno o lepszy start – jeśli planujesz zakup sprzętu muzycznego, warto szukać modeli z gratisowym Abletonem Live Lite.
MPC Beats – beatmaking w stylu Akai
MPC Beats to darmowe oprogramowanie od Akai, stworzone z myślą o producentach beatów i hip-hopowych loopów. Interfejs inspirowany klasycznymi samplerami MPC od razu ustawia sposób pracy: 16 padów, szybki dostęp do sekwencera i intuicyjna integracja z MIDI. Co ciekawe, program zawiera też pełnoprawny mikser, wsparcie dla VST i rozszerzalną bibliotekę brzmień. Choć w porównaniu z pełnym DAW-em ma pewne ograniczenia (np. brak wielościeżkowego nagrywania audio), to jako startowy groovebox w wersji software'owej sprawdza się świetnie. Można go pobrać bezpłatnie ze strony Akai i nie potrzeba żadnego zewnętrznego sprzętu, choć oczywiście najlepiej działa z padami MPC.
LMMS (Linux MultiMedia Studio)
LMMS (Linux MultiMedia Studio) to projekt open source, który zyskał spore grono sympatyków – zwłaszcza wśród twórców muzyki elektronicznej. Ma intuicyjny interfejs do pracy z patternami i sekwencjami, dobre wsparcie dla instrumentów VST (choć nie zawsze idealnie stabilne) i zaskakująco rozbudowane efekty dostępne defaultowo. Jego filozofia pracy przypomina FL Studio sprzed kilku generacji – i to może być zarówno zaletą, jak i wadą. LMMS nie ma natywnego wsparcia dla nagrywania audio – więc jeśli planujesz uzupełnić kompozycje o wokale czy instrumenty na żywo, musisz połączyć go z zewnętrznymi rozwiązaniami.
Audacity
Omijam Audacity szerokim łukiem, ale z kronikarskiego obowiązku ten program musiał się tu znaleźć. Dla całkowitych laików, którzy zaczynają nagrywać wokale, podcasty lub instrumenty na komputerze, bardzo często jest to pierwszy wybór. Niestety, wybór, który wciąż wygląda jak 25 lat temu... Audacity to darmowe i open source'owe narzędzie do edycji audio – dobre do edycji wokali, przycinania próbek, szybkiego montażu klipów audio czy prostych masteringów. Otwarty kod i ogromna społeczność sprawiają, że na rynku dostępnych jest mnóstwo rozszerzeń i wtyczek. Jeśli tworzysz sample packi, podcasty albo chcesz przygotować wokale do dalszej obróbki w innym DAW-ie, można się tym zainteresować, ale szczerze przyznam, że sam nigdy nie polubiłem się z Audacity i to już się chyba nie zmieni.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu