Dostaliśmy własnie raport z badania przeprowadzony przez Kantar Millward Brown i Urban Communication, który prezentuje poziom zainteresowania polskich internautów grami online. I to zarówno tych, którzy czynnie uczestniczą w rozgrywkach sieciowych, jak i tych, którzy zwyczajnie je tylko oglądają.
Według raportu już 30% Polaków miało styczność z grami online, poprzez osobiste uczestnictwo w rozgrywkach lub oglądając je. To ostanie pokazuje, duży wzrost popularności e-sportu w Polsce.
Bartosz Wilczek Head of esports Fantasy Expo:
Już blisko jedna trzecia wszystkich badanych gra albo ogląda gry online, co pokazuje, jak duże jest zainteresowanie e-sportem i rozgrywkami w internecie. Gry stają się konkurencyjne nawet wobec piłki nożnej, gdyż najczęściej wybieranym obecnie tytułem jest FIFA 18. Jak widać, wiele osób w wolnym czasie stawia na futbol właśnie w wersji cyfrowej. Nie można też nie docenić niezmiennie sporej - mimo coraz szerszego wyboru na rynku - popularności gier League of Legends i Counter-Strike: Global Offensive. Gry to nie tylko sporadyczna rozrywka, ale pasja i regularne hobby, skoro jedna czwarta badanych oglądała albo sama grała online w ostatnim tygodniu. Dodatkowo gry łączą, gdyż wiele osób wybiera ten sposób spędzania czasu ze znajomymi.
Jak nie trudno się domyśleć, najbardziej liczną grupę stanowią tu mężczyźni (41%), kobiety (19%), największą grupę wiekową mająca styczność z grami online, aktywną bądź pasywną stanowią osoby z przedziału 15-17 lat, niewiele mniej mamy w grupie osób pomiędzy 18 a 24 lat - 71%, a 49% w grupie 24 - 29 lat. Grupę docelową określa się jeszcze osoby z przedziału wiekowego 30-39 lat - 33%.
Wśród badanych, którzy mieli styczność z grami online, 1/4 miała ją w ostatnim tygodniu, a 55% w ostatnich 3 miesiącach, pozostałe 45% ostatni raz miała styczność z rozgrywkami online ponad 3 miesiące temu.
Ze znajomymi czy w samotności w zaciszu domowym? Okazuje się, że raczej samemu, deklaruje tak 47% badanych, pozostali albo grają lub oglądają ze znajomymi w jednym miejscu, bądź online.
Jakub Paluch Prezes Zarządu ELIGA:
Od lat opowiadamy o esporcie. Niniejsze badanie wyjaśnia m.in to jak wiele ludzi jest zaangażowanych w esportowe emocje. Nasza pasja to rywalizacja na najwyższym poziomie. Dzięki odbiorcom, tzn. fanom, profesjonalny rynek chce podwyższać standardy świadczonych usług i robi to w ciągłej współpracy z esportowcami. Jak wynika z przedmiotowego badania, esport jest w kręgu zainteresowania coraz większej grupy kibiców. Dawniej esport przeżywali tylko ludzie, którzy jednocześnie aktywnie grali. Niesamowita jest ta dynamiczna przemiana. Jak wynika z badania, istnieje konkretna grupa ludzi, którzy esport tylko konsumują, oddają się przeżywaniu emocji wynikających z obserwacji gry profesjonalnych zawodników. Najprawdopodobniej przed nami przemiana społeczna. Wszystko wskazuje na to, że przyszłe pokolenia nie będą świadome tego, że kiedyś esport nie był obecny w przestrzeni publicznej i masmediach.
Reklama
Jakie gry online są najbardziej popularne? Jak już wspominał Bartosz Wilczek, aktualnie na fotelu lidera zasiada FIFA 18, w rozgrywkach której uczestniczy 16,1% badanych, na drugim miejscu jest League of Legends (11,4%), a dopiero na trzecim CS GO (10,8%). Na pozostałych miejscach znalazły się StarCraft (8,2%), Overwatch (6,9%), HearthStone (5%), Dota 2 (4,7%) i Playerunknown's Battlegrounds (4,0%). Z kolei 10,9% badanych grało lub oglądało rozgrywki online innych gier niż powyższe. Średnio natomiast poświęcali temu zajęciu 6 godzin i 15 minut w tygodniu.
---
Metodologia badania - Reprezentatywny pomiar badaniem telefonicznym (CATI). Próba - N=2000/Kobiety i mężczyźni/Wiek: 15-94lat/Rozkład zgodny ze strukturą populacji Polski.
Photo: gpointstudio/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu