32

[MWC2013] Samsung Galaxy Note 8.0 oficjalnie zaprezentowany. Solidna konkurencja dla iPada mini?

Impreza Mobile World Congress 2013 oficjalnie wystartowała dzisiaj, ale pierwsze prezentacje nowego sprzętu odbywały się już w weekend. Wśród firm, które postanowiły pochwalić się produktami znalazł się Samsung. Koreański producent pokazał w końcu to, o czym w branży mówiono już od kilku miesięcy – tablet Galaxy Note 8.0. Pojawiła się solidna konkurencja dla mniejszych tabletów […]

Impreza Mobile World Congress 2013 oficjalnie wystartowała dzisiaj, ale pierwsze prezentacje nowego sprzętu odbywały się już w weekend. Wśród firm, które postanowiły pochwalić się produktami znalazł się Samsung. Koreański producent pokazał w końcu to, o czym w branży mówiono już od kilku miesięcy – tablet Galaxy Note 8.0. Pojawiła się solidna konkurencja dla mniejszych tabletów innych firm?

Wspomniany tablet gościł już w tekstach na AW, ale wówczas trudno było stwierdzić, kiedy (i czy w ogóle) model trafi na rynek i z jakimi podzespołami na pokładzie. Teraz sprawa się wyjaśniła i trzeba przyznać, że sprzęt podgrzewa atmosferę w segmencie, który na dobrą sprawę wyewoluował dopiero w ubiegłym roku. Mowa o mniejszych tabletach o przekątnej ekranu 7-8 cali. Niektórzy określają nowy produkt Samsunga mianem tabfonu i na upartego można się z tym zgodzić (pojawił się moduł 3G, mikrofon i głośnik – rozmowy telefoniczne za pośrednictwem tego sprzętu nie będą pewnie należały do rzadkości). Z drugiej strony, nie ma się chyba co rozpędzać – wrzucenie do jednego worka 5-calowego smartfonu i 8-calowego tabletu to już lekka przesada.

Tablet wyposażono m.in. w czterordzeniowy procesor Exynos 4 o taktowaniu 1,6 GHz, 2 GB pamięci operacyjnej oraz 16 lub 32 GB pamięci wbudowanej (do tego czytnik kart formatu microSD). Wspomniany 8-calowy wyświetlacz odznacza się rozdzielczością 1280×800 pikseli (189 ppi) i współpracuje ze stylusem S Pen, który pojawia się w kolejnym produkcie koreańskiego koncernu (do tego firma dorzuca oczywiście odpowiedni zestaw aplikacji). Stylus ma być jednym z atutów urządzenia dającym mu przewagę nad konkurencją (głównie nad iPadem mini). Podobno azjatycka korporacja wysoko zawiesiła poprzeczkę i zapewniała temu „dodatkowi” dużą funkcjonalność.

Użytkownicy mogą liczyć również na dwie kamery (główna 5 Mpix oraz przednia 1,3 Mpix do nagrywania wideorozmów), a także akumulator o pojemności 4600 mAh. Sprzęt o rozmiarach 211х136х7,95 mm i wadze 338 g został wyposażony w moduły GPS, GLONASS oraz Bluetooth. Na rynku mają się pojawić zarówno wersje z modułem 3G, jak i samym Wi-Fi. Z czasem do sprzedaży w USA powinien też trafić wariant LTE. Całość współpracuje z platformą Android 4.1.2 i nakładką TouchWiz. Samsung przekonuje do swojego sprzętu zapewniając, że może on być wykorzystywany m.in. jako pilot do telewizora (obecność portu podczerwieni) albo czytnik ebooków (zmiana ustawień ekranu, która ma skutkować mniejszym bólem oczu).

Nowy Galaxy Note powinien trafić do sprzedaży w II kwartale bieżącego roku. Natychmiast pojawia się oczywiście pytanie o cenę produktu, ale w tym przypadku nie ma jeszcze pewnych informacji – trafiłem na różne wersje, a w niektórych miejscach można się dowiedzieć, że sprzęt będzie droższy od iPada mini. Jeżeli to prawda, to zagrywkę Samsunga można uznać za bardzo ryzykowną. Słowa „Galaxy” i „Note” kojarzą się klientom w miarę dobrze, ale trudno stwierdzić, czy aż tak dobrze, by byli oni skłonni wydać na wspomniane urządzenie ładnych kilka setek dolarów.

Warto zwrócić uwagę na design tabletu – ewidentnie nawiązuje on do smartfonów tej korporacji. Z jednej strony firma wyraźnie ucieka od jakichkolwiek podejrzeń o kopiowanie wyglądu tabletu Apple, a z drugiej strony chcą zapewne wypromować ten model na sukcesie modelu Galaxy S III. Ten zabieg może im się udać – jeżeli okaże się, że na rynek trafił tablet w rozsądnym rozmiarze z funkcjonalnym rysikiem i zestawem przydatnych aplikacji, to powinna się pojawić spora grupa klientów zainteresowanych Note 8.0.

Źródło grafik: Producent