194

Możesz nienawidzić Apple, ale to robią naprawdę dobrze! Mają mój głos

Jest pomysł, jest innowacyjne podejście, jest świetny plan, normalnie jak nie Apple. Tym razem nie zamierzam ganić giganta IT, tym razem chcę powiedzieć wiele dobrych i ciepłych słów. Nie boję się tego...BRAWO APPLE.

Lubimy hejtować wielkie korporacje, a te z Doliny Krzemowej chyba najbardziej. Jednak czasem trzeba powiedzieć o nich coś dobrego, szczególnie wtedy, kiedy ich działania mają sens i są dla nas wartościowe. Dlatego mam zamiar dzisiaj to zrobić, powiem kilka dobrych słów o Apple. 

Nie będzie to jednak poemat o ich produktach, nie oświadczę, że iOS jest lepszy od Androida, a MacBook rozwali każde urządzenie z serii Surface. O nie nie, nie dam się wciągnąć w tę wojnę. Dziś skupię się na środowisku naturalnym, czyli czymś co powinno być ważne dla każdego z nas niezależni od wyznania, ulubionego logo czy piwa. 

Generujemy tony śmieci

To nie podlega żadnej wątpliwości, niedawno czytałem o tym, że 2019 rok był rekordowy pod względem ilości wygenerowanych elektrośmieci. Niby wynik największy, a nie ma się raczej z czego cieszyć ani czym chwalić. 

Apple ogłosiło, że jeśli chodzi o wspólne dobro to ma zamiar iść na całość. Do roku 2030 ma zamiar osiągnąć całkowitą neutralność węglową. Mówiąc krótko, ich działania zostaną tak zaplanowane, aby swoimi pozytywnymi dla środowiska działaniami wyrównać szkodliwy ślad węglowy, który generują. 

Nie zrozumcie mnie źle, nie chodzi o komunikat na zasadzie „och i ach Apple takie cudowne”, chodzi mi o to, że taka deklaracja idąca od jednej z największych firm na świecie to jest coś. Przy tej skali wyjść na zero? Ciężko mi w to uwierzyć.

Warto tu zaznaczyć, że Apple już osiągnęło neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w zakresie swojej korporacyjnej dzielności na całym świecie. 

Całościowe działania

Aby cała akcja mogła się udać, Apple podejmie szeroko zakrojone zmiany, które dotkną zasadniczo każdego aspektu firmy wliczając w to cykl wytwórczy, a także cykl życiowy swoich produktów. 

Apple opublikowało publicznie swój plan działania na najbliższe 10 lat. Oto co tam znajdziemy.

Niskoemisyjne urządzenia

Gigant IT będzie jeszcze mocniej skupiać się na tym, aby ich urządzenia były produkowane w jak najlepszy dla środowiska sposób. Wykorzystane materiały będą pochodziły z odzysku, firma będzie inwestowała w recykling swoich urządzeń, a sama produkcja urządzeń ma być tak energooszczędna jak to tylko możliwe.

Diabeł tkwi w szczegółach – oszczędzanie energii

Mówi się, że każda rewolucja zaczyna się od małych zmian. Podobną strategię zastosuje Apple, który jeszcze uważniej przyjrzy się temu, gdzie może zaoszczędzić energię w zakresie ich korporacyjnych nieruchomości. Mniej zużytego prądu to mniejsze oddziaływanie na środowisk naturalne.

Odnawialne źródła energii

Kiedy mówimy o ochronie środowiska i zmniejszeniu naszego wpływu na środowisko nie da się nie powiedzieć kilku słów o odnawialnych źródłach energii. Apple chce dalej być firmą, która 100% zapotrzebowania na energię zaspokaja dzięki czystym technologiom. Jeśli miałbym wskazać element, który mi najbardziej imponuje to chyba właśnie będzie to.

Innowacja kluczem do sukcesu

Wspominałem już o skupieniu się na samej zmianie sposobu w jaki projektują urządzenia, jednak finalnie to czy im się to uda czy nie sprowadzi się to do stosowanych w swoich urządzeniach materiałach. Znalezienie nowych, lepszych i bezpieczniejszych dla środowiska odpowiedników będzie prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów Apple.

Oddać naturze co jej

Do tej pory mowa była jedynie o redukcji, jednak prawda jest taka, że tego typu działania nigdy nie doprowadzą do neutralności. Dlatego Apple zamierza też zadbać o naszą planetę pomagając jej również w sposób aktywny. Zamierza zainwestować w akcje i działania związane z odbudowaniem wyniszczonych terenów na całym świecie oraz zadbać o odbudowę wycinanych i zniszczonych lasów. Wszystko po to, aby to natura zajęła się usuwaniem szkodliwego dwutlenku węgla z atmosfery.

Logo nie jest ważne…ale jednak jest

Z jednej strony mam w nosie logo jakie stoi za tymi wszystkimi działaniami. Nie obchodzi mnie nawet, że jedną z motywacji na pewno jest PR. To co dla mnie ważna to fakt, że robią coś dobrze. To, że jest to Apple też nie pozostaje bez znaczenia. Jakby nie patrzeć ta firma ma silny wpływ zarówno na pojedynczych konsumentów jak i konkurencyjne firmy.

Mam nadzieję, że niedługo tego typu działania będą już tak pospolite i nudne, że nie będzie sensu o nich pisać. Póki co takie komunikaty poparte tak dokładnymi planami są nadal rzadkością i warto to nagłaśniać niezależnie od tego czy daną markę się lubi czy nie.

Na koniec dodam, że wiele osób (ze mną na czele) bardzo często powtarza, że Apple stało się jedynie cieniem dawnego siebie. Brak w ich działaniach polotu, innowacji i pomysłu. A co jeśli jesteśmy świadkami przeniesienia miejsca w którym pokonują największe przeciwności? 

Źródło: Apple

 

grafika, grafika, grafika