Felietony

Może i Android jest popularniejszy, ale to App Store generuje największe zyski [raport Piper Jaffray]

Michał Majchrzycki
Może i Android jest popularniejszy, ale to App Store generuje największe zyski [raport Piper Jaffray]
11

Do ciekawych informacji dotarł Gene Munster, analityk firmy Piper Jaffray. Okazuje się bowiem, że chociaż system Android bije dziś rekordy popularności wśród smartfonów, nie wszystko jest takie różowe, jak by wyglądało na pierwszy rzut oka. Platforma z aplikacjami dla systemu, Android Market, wciąż ...

Do ciekawych informacji dotarł Gene Munster, analityk firmy Piper Jaffray. Okazuje się bowiem, że chociaż system Android bije dziś rekordy popularności wśród smartfonów, nie wszystko jest takie różowe, jak by wyglądało na pierwszy rzut oka. Platforma z aplikacjami dla systemu, Android Market, wciąż jest daleko w tyle pod względem zysków za App Store - analogicznym rozwiązaniem dla urządzeń z iOS.

Popularność ma swoje plusy i minusy. Mimo że iPhone 4S sprzedaje się bardzo dobrze, Apple stracił pozycję na rynku na rzecz smartfonów z Androidem. To one są obecnie najchętniej wybierane przez użytkowników, a liczba aktywacji systemu każdego dnia osiąga 550 tys. Wprowadzenie aktualizacji Ice Cream Sandwich z pewnością przyczyni się do jeszcze większej sprzedaży urządzeń z Androidem. Google zarabia jednak nie na samym systemie, ale usługach z nim związanych. Wśród nich niebagatelne miejsce zajmuje platforma Android Market.

Zdaje się jednak, że model biznesowy Apple’a jest bardziej wydajny. Gene Munster przeprowadził badania dotyczące rozwoju e-sklepów i jego zdaniem Android Market generuje znacznie niższe zyski w porównaniu z App Store. Podczas gdy przychód sklepu Google’a w tym roku wyniósł około 431 mln dolarów, platforma firmy z Cupertino osiągnęła w tym samym czasie niemal 5 mld dolarów. Zdaniem Munstera, aż 85% wszystkich pieniędzy wydawanych na aplikacje dla urządzeń przenośnych trafia do kieszeni Apple’a.



Wiąże się to nie tylko z popularnością App Store, ale również liczbą płatnych aplikacji. W Android Markecie ledwie 1,3% programów i gier udostępnianych jest za pieniądze; e-sklep dla iOS oferuje ich natomiast 13,5%. Będzie to miało wpływ na dalszy rozwój obu sklepów. Jakkolwiek Android Market rozwija się szybciej od konkurenta, Apple w kolejnych 2-3 latach i tak będzie zarabiać najwięcej na sprzedaży aplikacji. W e-sklepie Google’a przybywa bowiem głównie darmowych programów. Niebagatelną rolę odgrywają też zyski. Deweloperzy Android Marketu zarobili 239 mln dolarów, a Apple’a - 3,4 mld dolarów.

Oczywiście, przedstawione dane są jedynie szacunkowe. Nie zapominajmy też, ze zarówno Google jak i Apple zarabiają również na innych usługach, jak na przykład reklamy. Jeżeli jednak idzie o e-sklepy, to firma z Mountain View jeszcze długo będzie musiała pracować, aby osiągnąć wynik zbliżony do przychodów największego konkurenta.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu