18

Męczą Cię reklamy leków na potencję w radio? Zapłać, by ich nie słyszeć

Wyjątkowo zacznę ten wpis zakończeniem, czyli moim jego podsumowaniem - To jest świetny pomysł i kierunek w jakim powinny podążać wszystkie stacje radiowe w Polsce!

Nie ma innej drogi dla stacji radiowych w Polsce, by za kilka lat nie obudzić się z ręką w nocniku. Droga jaką obrała cyfryzacja radia w Polsce jest jedna – nie DAB+, a właśnie odsłuch streamingu online. W domu, w pracy na komputerze czy odbiornikach radiowych podłączonych do WiFi, poza domem na smartfonach – zarówno w komunikacji miejskiej czy samochodach. Za kilka lat to będzie standard.

Narzędzia do tego są, nielimitowane pakiety komórkowe z dużymi paczkami danych pozwalają na odsłuch ulubionych stacji przez internet. Z chwilą upowszechnienia nowej technologii 5G przestaniemy narzekać na zasięg „w terenie” – to czas, w którym stacje radiowe powinny przygotować się na nową rzeczywistość.

Radio DJ in the broadcasting studio

Pierwszą stacją radiową FM, która to dostrzegła i zaczyna przecierać szlaki dla pozostałych rozgłośni jest radio TOK FM.

W Polsce z radiem jest podobie jak z pocztą e-mail czy SMS-ami, niby już archaiczne formy, ale nadal dla wielu podstawowe formy codziennej komunikacji. Mimo powszechnego dostępu do serwisów streamingowych z muzyką, radia słucha codziennie 70% rodaków średnio przez 4 godziny i 28 minut, zasięg tygodniowy to 89%.

To ogromny potencjał, ale też zagrożenie, które do tej pory usypiało czołowe stacje radiowe w Polsce. Wiecie, co mam na myśli prawda? Póki jest taka słuchalności stacji radiowej wyciskajmy z tego ile się da. To w moim odczuciu ślepa uliczka, bo jak się pojawi odpowiednia alternatywa, słuchacze ci bez skrupułów pójdą tam, gdzie w ich głosy ktoś po tej drugiej stronie tego odbiornika też się wsłuchuje.

Niemal pod każdym swoim wpisem o radiu na Antyweb czytam w komentarzach o prawdziwej bolączce słuchaczy w postaci reklam w radiu o suplementach diety, lekach na potencję czy żylakach odbytu przy śniadaniu. Głosy te na razie nie mają przełożenia na spadek słuchalności radia w Polsce, ale myślę, że to tylko kwestia czasu.

Spójrzmy na sukces Radia Nowy Świat czy Radio 357. Wydawało się, że 30 tysięcy patronów i prawie 700 tys. zł miesięcznych kwot wsparcia, to maksymalne wypełnienie luki w Polsce na radio bez reklam. Szybko się okazało (w tym samym roku), że znalazło się kolejne 30 tys. słuchaczy i kolejne 600 tys. zł wpłacanych co miesiąc przez słuchaczy na Radio 357.

Powiecie, że te tysiące to kropla w morzu w porównaniu z 70% zasięgiem radia FM. Twórcy Radia 357 zdradzili ostatnio, że zbliżają się do liczby 4 mln unikalnych urządzeń, na których słucha się tej stacji. Już robi się ciekawie? A to dopiero początek tych stacji w Polsce.

Jednym słowem – Polacy są skłonni płacić za dostęp do ulubionych treści, które spełniają ich oczekiwania, a ich dostawcy wsłuchują się w ich potrzeby.

Skoro zacząłem ten wpis jego zakończeniem, to zakończę go tym, czym zwykle zaczynam swoje artykuły, czyli wprowadzeniem do tematu.

Radio TOK FM postanowiło właśnie wyłączyć reklamy w radio na żywo dla swoich subskrybentów, początkowo na stronie www. W ich miejsce słuchaczom będzie odtwarzana muzyka.

Agata Staniszewska, rzeczniczka Agory:

Ta specjalna funkcjonalność została udostępniona na stronie Tokfm.pl wyłącznie subskrybentom dostępu Premium Tok FM. Najważniejszym komponentem nowej oferty jest muzyka, która w szczególności będzie oceniana przez użytkowników. Aby dodać ją do ramówki stacji, niezbędne było dokonanie zmian obejmujących usunięcie niektórych treści, nie tylko komercyjnych. W najbliższych tygodniach zespół stacji będzie zbierał opinie użytkowników na temat funkcjonalności i wówczas zdecyduje o dalszych losach tego projektu

Koszt subskrypcji radia TOK FM waha się w przedziale od 10 zł do 19 zł (aktualnie w promocji od 7 zł do 13,30 zł miesięcznie). Na początku 2020 roku wykupywało ją 20 tys. słuchaczy, pod koniec września było to 24,8 tys., na dziś będzie to z pewnością już około 30 tys., czyli podobnie jak w przypadku Radia Nowy Świat i Radia 357. Myślę, że ten krok TOK FM pozwoli im podwoić tę liczbę jeszcze w tym roku. Czekamy na podobny ruch ze strony innych czołowych stacji radiowych w Polsce.

Stacje ogólnopolskie grudzień 2019 :
luty 2020
marzec 2020 :
maj 2020
czerwiec 2020 : sierpień 2020 wrzesień 2020 : listopad 2020 grudzień 2020 :
luty 2021
Radio RMF FM 28,50% 30,60% 28,40% 29,10% 29,50%
Radio ZET 12,70% 13,10% 12,10% 12,00% 12,50%
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 5,20% 5,20% 5,20% 5,10% 5,50%
VOX 3,50% 3,00% 3,40% 3,60% 3,60%
AntyRadio 2,30% 2,10% 2,20% 2,60% 2,70%
Radio TOK FM 2,20% 2,60% 2,40% 2,50% 2,60%
RMF Classic 1,50% 1,60% 1,30% 1,50% 2,00%
Trójka – Program 3 Polskiego Radia 5,60% 4,60% 3,90% 2,60% 1,90%
Radio Maryja 1,30% 1,50% 1,20% 1,40% 1,70%
Polskie Radio 24 0,60% 0,60% 0,60% 0,60% 0,80%
Radio Muzo.fm 0,40% 0,50% 0,30% 0,40% 0,60%
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia 0,40% 0,40% 0,50% 0,40% 0,50%
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat, N = 30 009 997

 

Aktualna słuchalność radio TOK FM wynosi 2,6%, co daje mu 6 miejsce w Polsce wśród ogólnopolskich rozgłośni.

Źródło: Press.pl
Stock Image from Depositphotos.