Wyjątkowo zacznę ten wpis zakończeniem, czyli moim jego podsumowaniem - To jest świetny pomysł i kierunek w jakim powinny podążać wszystkie stacje radiowe w Polsce!
Nie ma innej drogi dla stacji radiowych w Polsce, by za kilka lat nie obudzić się z ręką w nocniku. Droga jaką obrała cyfryzacja radia w Polsce jest jedna - nie DAB+, a właśnie odsłuch streamingu online. W domu, w pracy na komputerze czy odbiornikach radiowych podłączonych do WiFi, poza domem na smartfonach - zarówno w komunikacji miejskiej czy samochodach. Za kilka lat to będzie standard.
Narzędzia do tego są, nielimitowane pakiety komórkowe z dużymi paczkami danych pozwalają na odsłuch ulubionych stacji przez internet. Z chwilą upowszechnienia nowej technologii 5G przestaniemy narzekać na zasięg „w terenie” - to czas, w którym stacje radiowe powinny przygotować się na nową rzeczywistość.
Pierwszą stacją radiową FM, która to dostrzegła i zaczyna przecierać szlaki dla pozostałych rozgłośni jest radio TOK FM.
W Polsce z radiem jest podobie jak z pocztą e-mail czy SMS-ami, niby już archaiczne formy, ale nadal dla wielu podstawowe formy codziennej komunikacji. Mimo powszechnego dostępu do serwisów streamingowych z muzyką, radia słucha codziennie 70% rodaków średnio przez 4 godziny i 28 minut, zasięg tygodniowy to 89%.
To ogromny potencjał, ale też zagrożenie, które do tej pory usypiało czołowe stacje radiowe w Polsce. Wiecie, co mam na myśli prawda? Póki jest taka słuchalności stacji radiowej wyciskajmy z tego ile się da. To w moim odczuciu ślepa uliczka, bo jak się pojawi odpowiednia alternatywa, słuchacze ci bez skrupułów pójdą tam, gdzie w ich głosy ktoś po tej drugiej stronie tego odbiornika też się wsłuchuje.
Niemal pod każdym swoim wpisem o radiu na Antyweb czytam w komentarzach o prawdziwej bolączce słuchaczy w postaci reklam w radiu o suplementach diety, lekach na potencję czy żylakach odbytu przy śniadaniu. Głosy te na razie nie mają przełożenia na spadek słuchalności radia w Polsce, ale myślę, że to tylko kwestia czasu.
Spójrzmy na sukces Radia Nowy Świat czy Radio 357. Wydawało się, że 30 tysięcy patronów i prawie 700 tys. zł miesięcznych kwot wsparcia, to maksymalne wypełnienie luki w Polsce na radio bez reklam. Szybko się okazało (w tym samym roku), że znalazło się kolejne 30 tys. słuchaczy i kolejne 600 tys. zł wpłacanych co miesiąc przez słuchaczy na Radio 357.
Powiecie, że te tysiące to kropla w morzu w porównaniu z 70% zasięgiem radia FM. Twórcy Radia 357 zdradzili ostatnio, że zbliżają się do liczby 4 mln unikalnych urządzeń, na których słucha się tej stacji. Już robi się ciekawie? A to dopiero początek tych stacji w Polsce.
Jednym słowem - Polacy są skłonni płacić za dostęp do ulubionych treści, które spełniają ich oczekiwania, a ich dostawcy wsłuchują się w ich potrzeby.
Skoro zacząłem ten wpis jego zakończeniem, to zakończę go tym, czym zwykle zaczynam swoje artykuły, czyli wprowadzeniem do tematu.
Radio TOK FM postanowiło właśnie wyłączyć reklamy w radio na żywo dla swoich subskrybentów, początkowo na stronie www. W ich miejsce słuchaczom będzie odtwarzana muzyka.
Agata Staniszewska, rzeczniczka Agory:
Ta specjalna funkcjonalność została udostępniona na stronie Tokfm.pl wyłącznie subskrybentom dostępu Premium Tok FM. Najważniejszym komponentem nowej oferty jest muzyka, która w szczególności będzie oceniana przez użytkowników. Aby dodać ją do ramówki stacji, niezbędne było dokonanie zmian obejmujących usunięcie niektórych treści, nie tylko komercyjnych. W najbliższych tygodniach zespół stacji będzie zbierał opinie użytkowników na temat funkcjonalności i wówczas zdecyduje o dalszych losach tego projektu
Koszt subskrypcji radia TOK FM waha się w przedziale od 10 zł do 19 zł (aktualnie w promocji od 7 zł do 13,30 zł miesięcznie). Na początku 2020 roku wykupywało ją 20 tys. słuchaczy, pod koniec września było to 24,8 tys., na dziś będzie to z pewnością już około 30 tys., czyli podobnie jak w przypadku Radia Nowy Świat i Radia 357. Myślę, że ten krok TOK FM pozwoli im podwoić tę liczbę jeszcze w tym roku. Czekamy na podobny ruch ze strony innych czołowych stacji radiowych w Polsce.
Stacje ogólnopolskie | grudzień 2019 : luty 2020 | marzec 2020 : maj 2020 | czerwiec 2020 : sierpień 2020 | wrzesień 2020 : listopad 2020 | grudzień 2020 : luty 2021 |
Radio RMF FM | 28,50% | 30,60% | 28,40% | 29,10% | 29,50% |
Radio ZET | 12,70% | 13,10% | 12,10% | 12,00% | 12,50% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 5,20% | 5,20% | 5,20% | 5,10% | 5,50% |
VOX | 3,50% | 3,00% | 3,40% | 3,60% | 3,60% |
AntyRadio | 2,30% | 2,10% | 2,20% | 2,60% | 2,70% |
Radio TOK FM | 2,20% | 2,60% | 2,40% | 2,50% | 2,60% |
RMF Classic | 1,50% | 1,60% | 1,30% | 1,50% | 2,00% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 5,60% | 4,60% | 3,90% | 2,60% | 1,90% |
Radio Maryja | 1,30% | 1,50% | 1,20% | 1,40% | 1,70% |
Polskie Radio 24 | 0,60% | 0,60% | 0,60% | 0,60% | 0,80% |
Radio Muzo.fm | 0,40% | 0,50% | 0,30% | 0,40% | 0,60% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,40% | 0,40% | 0,50% | 0,40% | 0,50% |
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat, N = 30 009 997 |
Aktualna słuchalność radio TOK FM wynosi 2,6%, co daje mu 6 miejsce w Polsce wśród ogólnopolskich rozgłośni.
Źródło: Press.pl
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu