Motoryzacja

McLaren Speedtail to cud aerodynamiki, a do tego jest piękny

Kamil Pieczonka
McLaren Speedtail to cud aerodynamiki, a do tego jest piękny
8

McLaren jest chyba najbardziej znany ze swojego kultowego modelu F1, który był marzeniem nastolatków grających w Need For Speed 2, do których sam się zaliczam. Najnowszy model Speedtail jest duchowym następcą tamtego projektu, a do tego jest przy tym jeszcze szybszy. W zasadzie to jest piekielnie szybki.

0-300 km/h w niespełna 13 sekund!

Hybrydowy silnik zastosowany w modelu Speedtail jest w stanie wygenerować moc 1036 KM, co pozwala rozpędzić ten supersamochód do prędkości 250 mil na godzinę (402 km/h) oraz osiągnąć prędkość 186 mil na godzinę (299,27 km/h) w zaledwie 12.8 sekundy. To o 3.8 sekundy szybciej niż McLaren P1 i co najważniejsze o 0.3 sekundy szybciej niż Bugatti Chiron z silnikiem o mocy 1480 KM. Inżynierowie McLarena stworzyli małe dzieło sztuki.

McLaren nie odkrył jeszcze wszystkich kart i nie wiemy jak dokładnie wygląda konfiguracja zespołu napędowego. Poznaliśmy tylko sumaryczną moc całego układu, na którą składa się tradycyjny silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Speedtail w większości wykonany jest z włókna węglowego i waży zaledwie 1430 kg. Karoseria została zaprojektowana w taki sposób aby zminimalizować opory powietrza, a przywiązanie do detali robi ogromne wrażenie. Przednie koła schowane są za specjalnymi osłonami, które zmniejszają zawirowania i odpowiednio kierują strumień powietrza. Tył bardzo długiej karoserii (5,13 m) mocno opada w dół, również po to aby zminimalizować zawirowania, a za co docisk odpowiadają dyfuzory i specjalny spojler z włókna węglowego. Dodatkowo samochód może obniżyć zawieszenie o 1,4 cala (3,55 cm).

Kosmiczne wnętrze

Jednak nie tylko parametry i wygląd robią wrażenie. Wnętrze tego pojazdu również zostało zaprojektowane z dbałością o wszelkie detale. Co najciekawsze Speedtail to samochód trzyosobowy, kierowca siedzi w centralnej części kokpitu, ale po bokach znalazło się miejsce także dla dwóch pasażerów. McLaren mocno zminimalizował też liczbę przycisków, a w zamian za to, gdzie się tylko da dał wyświetlacze. Centralny pokazuje nam prędkość, obroty silnika i szereg innych technicznych informacji. Po lewej mamy system nawigacji, a po prawej multimedia. Do tego dochodzą skrajne ekrany pokazujące obraz z kamer zamontowanych po bokach, które służą jako lusterka wsteczne (obecne są też czujniki parkowania ;-)). Ciekawie jest w górnej części gdzie znajdziemy kilka przycisków, między innymi ten od uruchamiania silnika, jak i sterowania... automatyczną skrzynią biegów. Skrajne przyciski służą do otwierania drzwi (elektryczne, podnoszone do góry).

Powstanie tylko 106 sztuk

Jeśli McLaren Speedtail się wam spodobał to niestety nie mam dobrych wiadomości. Brytyjska firma zbuduje tylko 106 sztuk tego modelu, a jakby tego było mało wszystkie zostały już sprzedane. I to nawet pomimo tego, że cena została ustalona na poziomie 2.1 mln funtów brytyjskich. Dostawy rozpoczną się dopiero na początku 2020 roku. Speedtail ma być autem z gatunku Hyper GT (Gran Turismo) i przede wszystkim pozwalać na pokonywanie większych dystansów szybko i w komfortowych warunkach. McLaren mocno zwrócił uwagę na ten aspekt i zastosował materiały najwyższej jakości. Mało tego, mamy tutaj nawet niewielki bagażnik (162 litry), a za dopłatą (!) można kupić zestaw specjalnych toreb, które idealnie do niego pasują ;-).

I jak wam się podoba?

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu