Autorem artykułu jest Jacek Samsel Coraz więcej marketerów uzmysławia sobie konieczność zapewnienia satysfakcji klienta na każdym punkcie styku...
Autorem artykułu jest Jacek Samsel
Coraz więcej marketerów uzmysławia sobie konieczność zapewnienia satysfakcji klienta na każdym punkcie styku kontaktu z marką, jednak problemem jest identyfikacja tzw. touchpointów. Z pomocą przychodzi mapa podróży użytkownika (customer journey map).
Kompleksowe podejście do komunikacji
Service design to trend, o którym od jakiegoś czasu jest dość głośno, w kontekście podejścia do tworzenia i zarządzania produktem. W skrócie polega on na zapewnieniu pozytywnych odczuć podczas korzystania z projektowanej przez nas usługi (produktu), skupiając się na interakcjach, mających miejsce w różnych kanałach – zarówno online, jak i offline. Kreowanie pozytywnych odczuć u konsumenta (użytkownika serwisu www), sprowadza się do oddziaływania na wszystkie punkty jego styku z marką. Przykładowo, gdy zastanawiamy się nad wyborem sieci telefonii komórkowej, punktami styku będą: infolinia, salon sprzedaży, serwis www, prasa, telewizja, radio, itp. Nie wystarczy świetnie zaprojektowany serwis www, gdy wizyta w salonie okaże się bardzo nieprzyjemnym doświadczeniem.
Jak zatem podejść do tematu, by zapewnić sobie całościowe jego ujęcie i nie przegapić istotnych punktów, które mogą zaważyć na decyzji o wyborze naszej marki? Warto wykorzystać jedno z najważniejszych narzędzi, którymi posługuje się service design - mapa podróży użytkownika (customer journey map). W skrócie jest to zwięźle opisany schemat ścieżki, jaką przebywa typowy przedstawiciel grupy docelowej, przemieszczając się pomiędzy punktami, w których kształtuje się jest jego stosunek do marki.
Dlaczego warto opracować mapy podróży użytkownika?
- Pomagają skupić się na użytkowniku i jego realnych potrzebach,
- Wskazują krytyczne punkty, mające największy wpływ na zadowolenie z przebiegu procesu,
- Wskazują szanse oraz zagrożenia, o których trzeba pamiętać,
- Zapewniają przejrzystą prezentację przebiegu całego procesu realizowanego przez użytkownika,
- Podsumowują informacje, które już posiadamy na temat użytkowników oraz ich zachowań.
Etapy tworzenia wartościowych map podróży użytkowników
1. Podsumuj swoją obecną wiedzę o użytkowniku
Najważniejsze, by kierować się informacjami, które uzyskano w toku badań z użytkownikami. Pozwala to wyeliminować subiektywne podejście do problemu i oparcie wniosków na przeczuciach i luźnej dedukcji.
Wynik:
- Zbiór już posiadanych wstępnych insightów,
- Lista punktów styku,
- Lista czynności, które wykonuje użytkownik, podczas swojej podróży,
Czego należy się wystrzegać?
- Bazowanie na własnych przeczuciach, nie popartych twardymi danymi,
- Nie włączenie do procesu zbierania danych, pracowników stykających się z użytkownikiem. Często to właśnie oni posiadają najbardziej wartościowe informacje na temat potrzeb użytkowników i obecnego poziomu ich satysfakcji,
- Nie włączenie do procesu kadry menadżerskiej - tworzenie map podróży użytkownika to proces mogący mieć bardzo silny wpływ na dalszą strategię produktu/marki. W toku dalszych prac może okazać się, że powierzchowne zmiany mogą nie wystarczyć. Dlatego, ważne by już na wczesnym etapie w dyskusję zaangażowane były osoby, od których zależą decyzje na szczeblu strategicznym.
2. Uzupełnij braki w wiedzy
Sprawdź, czego jeszcze nie wiesz lub nie jesteś pewny. Postaw hipotezy, które zweryfikujesz w toku dalszych prac. Postaraj się wykorzystać kilka metod badawczych, dopasowanych do konkretnych potrzeb informacyjnych.
Wynik:
- Raporty z wynikami przeprowadzonych badań, zawierający odpowiedzi, na nasze pytania.
Czego należy się wystrzegać?
- Zbytnie skupienie na danych demograficznych / statystycznych, zamiast na etnografii i głosie klienta.
3. Przeanalizuj pozyskane dane i zweryfikuj postawione hipotezy
Na podstawie zidentyfikowanych modeli użytkowników, stwórz nieskomplikowane persony, będące ich odzwierciedleniem.
Wynik:
- Insighty, związane z oczekiwaniami i obawami użytkowników,
- Wizualizacja przedstawicieli grupy docelowej w postaci zbioru person.
Czego należy się wystrzegać?
- Automatyczne odrzucanie danych, które nie są istotne statystycznie. Często mogą być one podstawą do stworzenia uzupełniających hipotez, które warto zweryfikować w drugim etapie badań,
4. Narysuj swoją mapę
Nanieś na nią najważniejsze informacje, które pozyskałeś podczas wcześniejszych etapów prac. Rozpocznij od zdefiniowania nadrzędnych założeń, którym podlega cały proces. jednym z nich może być fakt, iż zakup nie ma charakteru impulsywnego.
Wynik:
- Mapa, ilustrująca procesy, potrzeby oraz doświadczenia użytkowników, podczas ich kontaktów z produktem.
Czego należy się wystrzegać?
- Zbyt duża szczegółowość mapy. Skup się na najważniejszych treściach, tak by nie zaciemnić całego schematu,
- Jedna mapa nie powinna być używana w przypadku większej liczby grup użytkowników,
- Nie zapominaj o szacie graficznej mapy. Mapa powinna być wydrukowana i umieszczona w ogólnie dostępnym i widocznym miejscu, tak by każdy z pracowników mógł w razie potrzeby lub wątpliwości się z nią zapoznać.
Co dalej?
Samo stworzenie mapy to oczywiście jeszcze nie koniec. Najważniejsze jest wyciągnięcie z niej odpowiednich wniosków. W pierwszym kroku należy zidentyfikować obszary, które wymagają natychmiastowej poprawy, gdyż w znacznym stopniu zmniejszają one poziom zadowolenia użytkowników. Gdy już załataliśmy przysłowiowe dziury, należy przystąpić do dokręcania śrubek i rozpocząć poszukiwania punktów, w których poziom zadowolenia można jeszcze poprawić. Na koniec warto pamiętać, że korzystanie z map podróży użytkownika to nie jednorazowe działanie. jest to narzędzie, które powinno być wykorzystane do cyklicznego monitorowania obecnego poziomu zadowolenia i szybkiego lokalizowania zarówno zagrożeń, jak i szans na jego dalszą poprawę.
Właściwie zastosowana mapa ścieżek użytkownika to nie tylko kolejne narzędzie analityczne, lecz prawdziwą mapą skarbów, z pomocą której dotarcie do celu, jakim jest satysfakcja naszego użytkownika stanie się czymś dostępnym na wyciągnięcie ręki.
Autorem artykułu jest Jacek Samsel, UX Senior Specialist, Symetria (Jacek.Samsel@symetria.pl). Samsel jest absolwentem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalność handel i marketing. Z branżą internetową związany jest od 2005 r. W Symetrii zajmuje się projektowaniem serwisów www i aplikacji internetowych.
Grupa Symetria świadczy kompleksowe usługi z obszaru
biznesu elektronicznego. Od 1998 roku eksperci Symetrii
doradzają i wykonują wdrożenia dla największych polskich
firm. Doświadczenie Symetrii budują także własne projekty
internetowe (Sympatia.pl, Vitalia.pl i Trener.pl).
www.symetria.pl
www.symetryczna.pl
www.facebook.com/Symetria.news
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu