Polska

300 zł za przejazd hulajnogą? UOKiK wszczyna postępowanie i powiadamia prokuraturę

Grzegorz Ułan
300 zł za przejazd hulajnogą? UOKiK wszczyna postępowanie i powiadamia prokuraturę
Reklama

UOKiK poinformował dziś o wszczęciu postępowania przeciwko operatorowi wypożyczalni hulajnóg. Zarzuty są dość poważne, można to wnioskować rzadką reakcją regulatora w postaci jednoczesnego powiadomienia prokuratury o stosowanych praktykach.

UOKiK wszczął postępowanie względem operatora Logo-Sharing w wyniku licznych skarg konsumentów, którzy skorzystali z wypożyczalni hulajnóg dostępnych między innymi w Trójmieście, Krynicy Morskiej, Kołobrzegu.

Reklama

Konsumenci ci po zainstalowaniu aplikacji mobilnej operatora, niezbędnej do wypożyczenia hulajnogi (oraz podpięciu karty płatniczej) mogli z niej skorzystać po aktywacji jednego z planów o nazwach: „20 PLN/dzień day PASS”, „100 PLN/tydzień week PASS”,”300 PLN/miesiąc month PASS”.

Takie oznaczenie pakietów sugerowało konsumentom czas wypożyczenia hulajnogi, a w rzeczywistości skutkowało częstotliwością ich pobierania. W rezultacie, nawet po jednym przejeździe z kont klientów znikały kilkakrotnie pobierane środki, o czym dowiadywali się po jakimś czasie.

Zgłaszam oszustwo dotyczące wypożyczania hulajnóg w mieście Sopot. W lipcu 2020 r wypożyczyliśmy hulajnogę i do dziś firma Logo z Sopotu pobierała od nas opłatę 22,10 zł nawet kilka razy dziennie co uczyniło kwotę ponad 6700 zł.

Ostatnio zorientowałem się, że po jednorazowym wypożyczeniu hulajnogi Logo Sharing w Trójmieście były pobierane opłaty z mojego konta bankowego, aż po dziś dzień. 0 kontaktu z wypożyczalnią ani w ostateczności żadnych „punktów ani minut” które powinny przysługiwać po każdej pobranej opłacie. Opłaty były pobierane dwa razy dziennie lub częściej nawet po wyjeździe z Trójmiasta.

Poza wprowadzającym w błąd opisem pakietów, zdaniem UOKiK ich aktywacja pozbawiona była wymaganych prawem informacji, takich jak cena usługi, czas, na który zawierana jest umowa oraz sposób jej wypowiedzenia, jak i nie zawierała obowiązkowego oznaczenia „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

Z treści skarg, które otrzymujemy wynika, że z usług Logo-Sharing korzystają przede wszystkim turyści. Wielu z nich dopiero po zakończeniu wypoczynku zauważa, że z ich konta znikają pieniądze. Gdyby mieli zapewnione rzetelne informacje o tym, że zamawiają automatyczną subskrypcję, mogliby nie skorzystać z usług tej firmy. Sprawdzimy to w postępowaniach.

Reklama

Postępowanie UOKiK prowadzone jest względem dwóch spółek - Logo-Sharing Sp. z o. o. Sp. k. w Sopocie (operator wypożyczalni do 9 maja 2021 r.) oraz Logo-Sharing Group LLC w Tbilisi, który to obecnie świadczy usługi.

Z uwagi na dużą liczbę skarg, dotyczących utraty znacznych sum pieniędzy, UOKiK jednocześnie powiadomił o zaistniałych zdarzeniach prokuraturę oraz Apple i Google z sugestią usunięcia aplikacji mobilnej operatora ze sklepów Google Play i App Store.

Reklama

Jeśli zarzuty się potwierdzą, UOKiK może nałożyć na operatora karę w wysokości 10% obrotów.

Źródło: UOKiK.
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama