Felietony

Liveplan.com - na ratunek startupom!

Tomek Chojecki
Liveplan.com - na ratunek startupom!

Podobno najczęstszym błędem, popełnianym przez osoby zakładające pierwsze przedsięwzięcia biznesowe, jest zaniedbanie wykonania planu realizacji. Udow...


Podobno najczęstszym błędem, popełnianym przez osoby zakładające pierwsze przedsięwzięcia biznesowe, jest zaniedbanie wykonania planu realizacji. Udowodniono, że przedsiębiorcy operujący szczegółowym biznesplanem, generują większe zyski niż Ci, którzy nie przywiązują wagi do konkretnych wyliczeń oraz kompletnych, profesjonalnie opisanych założeń produktów i procesów biznesowych. Na ratunek tym drugim przybywa serwis LivePlan.com

Aplikacja internetowa LivePlan powstała w Palo Alto. Choć funkcjonuje jedynie w angielskiej wersji językowej, nie stawia potencjalnym użytkownikom żadnych ograniczeń terytorialnych. Umożliwia krok po kroku szybkie i proste stworzenie kompletnego biznesplanu oraz kontrolowanie postępów przedsięwzięcia, dzięki przeprowadzeniu użytkownika przez dwa wymiary.

Wymiar 1: założę sobie startup

Biznesplan składa się z dwóch części – strategicznej i finansowej.


W części strategicznej wprowadzamy informacje dotyczące idei naszej działalności oraz opisujemy uwarunkowania w jakich prowadzony jest biznes. Dostępne są tutaj sekcje takie jak: opis, misja, cele i historia firmy, charakterystyka produktów, kompetencje załogi, analiza rynku, konkurencji i potrzeb konsumentów czy plan i strategia marketingowa. Do z góry zdefiniowanych zakładek możemy dodawać własne. Do naszej dyspozycji pozostają porady video, na których Tim Berry (właściciel LivePlan) informuje, na co warto zwrócić uwagę, podczas wypełniania kolejnych sekcji.

Część finansowa jest dostępna w wersji uproszczonej (koszty i przychody) oraz pełnej (zdecydowanie wyższa szkoła jazdy - zmiana wartości majątku w czasie, cash flow itd). Wiadomo; wybrałem wersję uproszczonąJ Planujemy tu sprzedaż produktu lub usługi w perspektywie roku, 3 i 5 lat, określamy ceny detaliczne, ustalamy koszty produkcji.

Kolejną krokiem jest planowanie kosztów osobowych w biznesie. W tym momencie należy określić ile osób, na jaki okres oraz po jakiej stawce zatrudniamy. Równolegle należy zaplanować wszelkie kwestie socjalne i podatkowe związane z zatrudnieniem pracownika. Kolejny krok to budżet, czyli wszystkie koszty niezwiązane bezpośrednio z produktem, czyli: marketing, podatki, koszty biura i wyposażenia itd. Ostatni etap to bilans zysków i strat, który podsumowuje wszystko to co zaplanowaliśmy wcześniej. Z przygotowanych przez system tabel i wykresów jasno wynika, ile możemy zarabiać, ile będziemy wydawać i ile wyniesie nasza marża.

Wymiar 2: co z tą kasą?

Czas na wdrożenie drugiego etapu, czyli uaktualnianie i kontrolowanie wyników. Mamy tu do czynienia z jedną z najefektowniejszych części serwisu – pracujemy na  świetnych wykresach, dzięki którym dane stają się dobrze czytelne i zyskują ciekawą, graficzną oprawę.


 

Dodatkową funkcją jest ustalenie tak zwanych kamieni milowych i wyznaczenie terminów, w których weryfikujemy realizację założeń. LivePlan przypomina o ich nadejściu. System umożliwia grupową pracę nad dokumentem- każdy z użytkowników otrzymuje oddzielny login do aplikacji. Można również wyznaczyć rolę „tylko do odczytu”, a w celu zaproszenia dodatkowych gości, wystarczy wprowadzić ich adres email. W każdej chwili możemy wydrukować efekty naszej pracy w PDF lub Word – dostępna jest nawet opcja projektowania okładki ;)

Podsumowanie

Choć LivePlan to użyteczne, efektowne narzędzie, twórcy mogą je doskonalić. Sugerowałbym np. opcję przyporządkowywania przychodów do kanałów sprzedaży –  w związku z brakiem tej możliwości, musimy posiłkować się tutaj starym, dobrym excelem, którego zresztą funkcje (przeciągnij, kopiuj wartości) warto byłoby też wmontować w aplikację.

Niedociągnięcia nie zmieniają moich odczuć – z LivePlan korzysta się bardzo przyjemnie, system jest nieskomplikowany, umożliwia uporządkowanie istotnych informacji. Właściciele wycenili korzystanie z niego na 20 dolarów miesięcznie, jednak przez pierwsze 60 dni można testować serwis za darmo. Klientami LivePlan mają być początkujący przedsiębiorcy i takim gorąco polecam aplikację!

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu