Komisja Europejska opublikowała wstępne statystyki ofiar śmiertelnych na drogach w Europie w 2021 roku o nie są to dane optymistyczne. Liczba ofiar wzrosła o 1000 w porównaniu z 2020 rokiem, ale nadal jest o 3000 niższa niż w 2019.
Liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE rośnie, ale nie w Polsce
19 800 ofiar śmiertelnych wypadków w UE
W 2021 roku na drogach całej Unii Europejskiej zginęło około 19 800 osób. Są to jeszcze wstępne, szacunkowe dane, które opublikowała Komisja Europejska i dotyczą 2021 roku. W porównaniu z pandemicznym rokiem 2020 jest nieco gorzej, ale są kraje, w tym Polska, gdzie w 2021 roku zginęło na drogach mniej osób niż w 2020. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba ofiar śmiertelnych spadła o 36%, ale Komisja Europejska pracuje nad przepisami, które mają zmniejszyć liczbę ofiar o połowę do 2030 roku (w porównaniu do 2020). Jest to część projektu "Vision Zero", którego celem jest całkowite uniknięcie ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 roku.
Najbezpieczniejsze drogi w UE niezmiennie są w Skandynawii. W Norwegii i Szwecji w przeliczeniu na milion mieszkańców ginie mniej niż 20 osób. Najgorzej jest w Rumunii gdzie wskaźnik ten przekracza 90 i jest niewiele niższy niż w 2019 roku. Na liście wstydu można umieścić też Bułgarię, Łotwę oraz Chorwację gdzie jest to ponad 70 przypadków śmiertelnych i poziom jak przed pandemią. Średnia dla całej Unii Europejskiej to 44 zgony na 1 mln mieszkańców, wyraźnie mniej niż 51, które mieliśmy w 2019 roku. Największe postępy w redukcji przypadków śmiertelnych na drogach zanotowała Dania, Niemcy, Irlandia, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Portugalia oraz Szwecja. W Polsce wskaźnik ten spadł nawet w porównaniu z 2020 rokiem co trzeba uznać za szczególne osiągnięcie. Szczegółowe dane znajdują się w tabeli poniżej.
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców | Zmiana w 2021 w stosunku do: | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | |
EU-27 | 51 | 42 | 44 | 5% | -13% |
Belgia | 56 | 43 | 43 | 0% | -23% |
Bułgaria | 90 | 67 | 81 | 21% | -11% |
Czechy | 58 | 48 | 50 | 3% | -14% |
Dania | 34 | 28 | 23 | -17% | -32% |
Niemcy | 37 | 33 | 31 | -6% | -16% |
Estonia | 39 | 44 | 41 | -7% | 6% |
Irlandia | 29 | 29 | 27 | -6% | -2% |
Grecja | 64 | 54 | 57 | 5% | -12% |
Hiszpania | 37 | 29 | 32 | 10% | -14% |
Francja | 50 | 39 | 45 | 16% | -9% |
Chorwacja | 73 | 58 | 72 | 23% | -2% |
Włochy | 53 | 40 | 48 | 19% | -10% |
Cypr | 59 | 54 | 49 | -8% | -15% |
Łotwa | 69 | 73 | 78 | 6% | 11% |
Litwa | 67 | 63 | 52 | -17% | -22% |
Luksemburg | 36 | 42 | 38 | -8% | 9% |
Węgry | 62 | 47 | 56 | 18% | -10% |
Malta | 32 | 21 | 17 | -18% | -44% |
Holandia | 34 | 30 | 28 | -4% | -16% |
Austria | 47 | 39 | 40 | 4% | -14% |
Polska | 77 | 66 | 59 | -10% | -23% |
Portugalia | 67 | 52 | 50 | -3% | -24% |
Rumunia | 96 | 85 | 93 | 8% | -4% |
Słowenia | 49 | 38 | 54 | 43% | 12% |
Słowacja | 50 | 45 | 47 | 5% | -4% |
Finlandia | 38 | 40 | 40 | 0% | 6% |
Szwecja | 22 | 20 | 18 | -6% | -13% |
Szwajcaria | 22 | 26 | 23 | -12% | 7% |
Norwegia | 20 | 17 | 16 | -5% | -19% |
Islandia | 17 | 22 | 24 | 13% | 50% |
Kto ginie na drogach?
Szczegółowych danych za 2021 rok jeszcze nie ma, ale Komisja Europejska opublikowała szczegółowe dane z 2020 roku. Wynika z nich, że najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zdarza się na drogach krajowych/powiatowych (52%), 40% w terenie zabudowanym/miastach i tylko 8% na drogach szybkiego ruchu. Co ciekawe pasażerowie samochodów to tylko 43% wszystkich ofiar, 20% to piesi, 18% to motocykliści, a 10% stanowią rowerzyści. Jeśli ograniczymy się jednak tylko do wypadków w terenie zabudowanym, to okazuje się, że większość ofiar stanowią piesi (aż 37%), a dalej mamy motocyklistów (18%) oraz rowerzystów (14%). Oznacza to, że ponad 70% ofiar stanowią osoby najmniej chronione w ruchu. Stąd bardzo chwalone są zmiany przepisów, które poprawiają bezpieczeństwo nieuprzywilejowanych uczestników ruchu. Jako ciekawostkę można jeszcze dodać, że 3/4 ofiar wszystkich wypadków drogowych stanowią mężczyźni.
źródło: Komisja Europejska
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu