Bezpieczeństwo w sieci

Liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE rośnie, ale nie w Polsce

Kamil Pieczonka
Liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE rośnie, ale nie w Polsce
Reklama

Komisja Europejska opublikowała wstępne statystyki ofiar śmiertelnych na drogach w Europie w 2021 roku o nie są to dane optymistyczne. Liczba ofiar wzrosła o 1000 w porównaniu z 2020 rokiem, ale nadal jest o 3000 niższa niż w 2019.

19 800 ofiar śmiertelnych wypadków w UE

W 2021 roku na drogach całej Unii Europejskiej zginęło około 19 800 osób. Są to jeszcze wstępne, szacunkowe dane, które opublikowała Komisja Europejska i dotyczą 2021 roku. W porównaniu z pandemicznym rokiem 2020 jest nieco gorzej, ale są kraje, w tym Polska, gdzie w 2021 roku zginęło na drogach mniej osób niż w 2020. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba ofiar śmiertelnych spadła o 36%, ale Komisja Europejska pracuje nad przepisami, które mają zmniejszyć liczbę ofiar o połowę do 2030 roku (w porównaniu do 2020). Jest to część projektu "Vision Zero", którego celem jest całkowite uniknięcie ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 roku.

Reklama

Najbezpieczniejsze drogi w UE niezmiennie są w Skandynawii. W Norwegii i Szwecji w przeliczeniu na milion mieszkańców ginie mniej niż 20 osób. Najgorzej jest w Rumunii gdzie wskaźnik ten przekracza 90 i jest niewiele niższy niż w 2019 roku. Na liście wstydu można umieścić też Bułgarię, Łotwę oraz Chorwację gdzie jest to ponad 70 przypadków śmiertelnych i poziom jak przed pandemią. Średnia dla całej Unii Europejskiej to 44 zgony na 1 mln mieszkańców, wyraźnie mniej niż 51, które mieliśmy w 2019 roku. Największe postępy w redukcji przypadków śmiertelnych na drogach zanotowała Dania, Niemcy, Irlandia, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Portugalia oraz Szwecja. W Polsce wskaźnik ten spadł nawet w porównaniu z 2020 rokiem co trzeba uznać za szczególne osiągnięcie. Szczegółowe dane znajdują się w tabeli poniżej.

Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców Zmiana w 2021 w stosunku do:
2019 2020 2021 2020 2019
EU-27 51 42 44 5% -13%
Belgia 56 43 43 0% -23%
Bułgaria 90 67 81 21% -11%
Czechy 58 48 50 3% -14%
Dania 34 28 23 -17% -32%
Niemcy 37 33 31 -6% -16%
Estonia 39 44 41 -7% 6%
Irlandia 29 29 27 -6% -2%
Grecja 64 54 57 5% -12%
Hiszpania 37 29 32 10% -14%
Francja 50 39 45 16% -9%
Chorwacja 73 58 72 23% -2%
Włochy 53 40 48 19% -10%
Cypr 59 54 49 -8% -15%
Łotwa 69 73 78 6% 11%
Litwa 67 63 52 -17% -22%
Luksemburg 36 42 38 -8% 9%
Węgry 62 47 56 18% -10%
Malta 32 21 17 -18% -44%
Holandia 34 30 28 -4% -16%
Austria 47 39 40 4% -14%
Polska  77  66  59  -10%  -23%
Portugalia 67 52 50 -3% -24%
Rumunia 96 85 93 8% -4%
Słowenia 49 38 54 43% 12%
Słowacja 50 45 47 5% -4%
Finlandia 38 40 40 0% 6%
Szwecja 22 20 18 -6% -13%
Szwajcaria 22 26 23 -12% 7%
Norwegia 20 17 16 -5% -19%
Islandia 17 22 24 13% 50%

Kto ginie na drogach?

Szczegółowych danych za 2021 rok jeszcze nie ma, ale Komisja Europejska opublikowała szczegółowe dane z 2020 roku. Wynika z nich, że najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zdarza się na drogach krajowych/powiatowych (52%), 40% w terenie zabudowanym/miastach i tylko 8% na drogach szybkiego ruchu. Co ciekawe pasażerowie samochodów to tylko 43% wszystkich ofiar, 20% to piesi, 18% to motocykliści, a 10% stanowią rowerzyści. Jeśli ograniczymy się jednak tylko do wypadków w terenie zabudowanym, to okazuje się, że większość ofiar stanowią piesi (aż 37%), a dalej mamy motocyklistów (18%) oraz rowerzystów (14%). Oznacza to, że ponad 70% ofiar stanowią osoby najmniej chronione w ruchu. Stąd bardzo chwalone są zmiany przepisów, które poprawiają bezpieczeństwo nieuprzywilejowanych uczestników ruchu. Jako ciekawostkę można jeszcze dodać, że 3/4 ofiar wszystkich wypadków drogowych stanowią mężczyźni.

źródło: Komisja Europejska

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama