Motoryzacja

Kwiecień był najgorszym miesiącem dla importerów używanych samochodów od 2004 roku

Kamil Pieczonka
Kwiecień był najgorszym miesiącem dla importerów używanych samochodów od 2004 roku
4

W zeszłym tygodniu pisałem o tym, że sprzedaż nowych samochodów załamała się w kwietniu. Okazuje się, że rejestracje aut sprowadzanych z zagranicy zaliczyły podobny spadek. Tak słabych danych nie było od 2004 roku, czyli od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej.

Problemy z rejestracją głównym winowajcą

Raport Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar nie jest do końca miarodajny bo wskazuje on jedynie na liczbę rejestracji sprowadzanych samochodów. Biorąc pod uwagę, że do 22 kwietnia urzędy rejestracyjne w starostwach były praktycznie pozamykane i nie przyjmowały wniosków, to spadek jest całkiem naturalny i zbliżony do tego co obserwowaliśmy w przypadku aut nowych (~65%). Trudno w tej chwili powiedzieć, jak faktycznie blokada granic wpłynęła na import używanych samochodów. Teoretycznie ograniczenia dotyczące kwarantanny nie dotyczą przewoźników, więc transport pojazdów nadal jest możliwy. Pytanie tylko, czy będą na nie chętni?

Problemy z rejestracją głównym winowajcą

Raport Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar nie jest do końca miarodajny bo wskazuje on jedynie na liczbę rejestracji sprowadzanych samochodów. Biorąc pod uwagę, że do 22 kwietnia urzędy rejestracyjne w starostwach były praktycznie pozamykane i nie przyjmowały wniosków, to spadek jest całkiem naturalny i zbliżony do tego co obserwowaliśmy w przypadku aut nowych (~65%). Trudno w tej chwili powiedzieć, jak faktycznie blokada granic wpłynęła na import używanych samochodów. Teoretycznie ograniczenia dotyczące kwarantanny nie dotyczą przewoźników, więc transport pojazdów nadal jest możliwy. Pytanie tylko, czy będą na nie chętni?

W styczniu i lutym 2020 roku zarejestrowano w Polsce po ponad 80 000 używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. W marcu było to już tylko nieco ponad 52 000, a w kwietniu zaledwie 32 250 pojazdów. Spadek jest więc wyraźnie widoczny, ale dopiero maju dowiemy się jak faktycznie zachowa się rynek. Od 22 kwietnia zniesiono ograniczenia w rejestracji, więc teoretycznie urzędnicza machina nie stoi już na przeszkodzie w rejestracji samochodu. W sumie w pierwszych czterech pierwszych miesiącach roku zarejestrowano 248 278 samochodów sprowadzonych z zagranicy. Ich średni wiek to 11,5 roku, a w podziale na rodzaj napędu nieznacznie wygrywa benzyna (51,45%) przed dieslem (48,29%). Napędy alternatywne stanowią ułamek procenta.

Jakie auta sprowadzają Polacy?

Od lat najwięcej aut sprowadzamy z Niemiec, to ponad połowa całego importu. Ciekawie jest za to na dalszych miejscach, na drugim miejscu jest Francja, dalej Belgia i Holandia, a piątą pozycję, i to może być małym zaskoczeniem, okupują Stany Zjednoczone z wynikiem blisko 10 tys. zarejestrowanych pojazdów. Wśród najpopularniejszych marek zaskoczenia nie ma: Volkswagen, Opel, Ford, Audi i Renault to pierwsze 5 pozycji. Jeśli natomiast zrobimy podział na konkretne modele to TOP 20 wygląda tak:

  1. Audi A4 - 8 301 szt.,
  2. Volkswagen Golf - 7 016 szt.,
  3. Opel Astra - 6 500 szt.,
  4. BMW 3 - 5 799 szt.,
  5. Audi A3 - 4 799 szt.,
  6. Volkswagen Passat - 4 528 szt.,
  7. Audi A6 - 4 067 szt.,
  8. Ford Focus - 4 024 szt.,
  9. Opel Corsa - 3 998 szt.,
  10. BMW 5 - 3 884 szt.,
  11. Volkswagen Polo - 3 489 szt.,
  12. Ford Fiesta - 3 419 szt.,
  13. Ford Mondeo - 3 392 szt.,
  14. Nissan Qashqai - 2 743 szt.,
  15. Opel Meriva - 2 718 szt.,
  16. Renault Clio - 2 527 szt.,
  17. Renault Scenic - 2 467 szt.,
  18. Opel Insignia - 2 398 szt.,
  19. Renault Megane - 2 319 szt.,
  20. Volkswagen Touran - 2 269 szt.

źródło: Samar

W styczniu i lutym 2020 roku zarejestrowano w Polsce po ponad 80 000 używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. W marcu było to już tylko nieco ponad 52 000, a w kwietniu zaledwie 32 250 pojazdów. Spadek jest więc wyraźnie widoczny, ale dopiero maju dowiemy się jak faktycznie zachowa się rynek. Od 22 kwietnia zniesiono ograniczenia w rejestracji, więc teoretycznie urzędnicza machina nie stoi już na przeszkodzie w rejestracji samochodu. W sumie w pierwszych czterech pierwszych miesiącach roku zarejestrowano 248 278 samochodów sprowadzonych z zagranicy. Ich średni wiek to 11,5 roku, a w podziale na rodzaj napędu nieznacznie wygrywa benzyna (51,45%) przed dieslem (48,29%). Napędy alternatywne stanowią ułamek procenta.

Jakie auta sprowadzają Polacy?

Od lat najwięcej aut sprowadzamy z Niemiec, to ponad połowa całego importu. Ciekawie jest za to na dalszych miejscach, na drugim miejscu jest Francja, dalej Belgia i Holandia, a piątą pozycję, i to może być małym zaskoczeniem, okupują Stany Zjednoczone z wynikiem blisko 10 tys. zarejestrowanych pojazdów. Wśród najpopularniejszych marek zaskoczenia nie ma: Volkswagen, Opel, Ford, Audi i Renault to pierwsze 5 pozycji. Jeśli natomiast zrobimy podział na konkretne modele to TOP 20 wygląda tak:

  1. Audi A4 - 8 301 szt.,
  2. Volkswagen Golf - 7 016 szt.,
  3. Opel Astra - 6 500 szt.,
  4. BMW 3 - 5 799 szt.,
  5. Audi A3 - 4 799 szt.,
  6. Volkswagen Passat - 4 528 szt.,
  7. Audi A6 - 4 067 szt.,
  8. Ford Focus - 4 024 szt.,
  9. Opel Corsa - 3 998 szt.,
  10. BMW 5 - 3 884 szt.,
  11. Volkswagen Polo - 3 489 szt.,
  12. Ford Fiesta - 3 419 szt.,
  13. Ford Mondeo - 3 392 szt.,
  14. Nissan Qashqai - 2 743 szt.,
  15. Opel Meriva - 2 718 szt.,
  16. Renault Clio - 2 527 szt.,
  17. Renault Scenic - 2 467 szt.,
  18. Opel Insignia - 2 398 szt.,
  19. Renault Megane - 2 319 szt.,
  20. Volkswagen Touran - 2 269 szt.

źródło: Samar

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu