Polska

Czy kurierzy UPS w Polsce także skręcają tylko w prawo?

Krzysztof Rojek
Czy kurierzy UPS w Polsce także skręcają tylko w prawo?
Reklama

Trasy kurierów UPS w Stanach Zjednoczonych planowane są w taki sposób, by skręcali oni prawie wyłącznie w prawo. Czy ten system działa też w Polsce?

W trakcie pandemii rola kurierów i firm kurierskich bardzo mocno się zwiększyła. Codziennie po drogach na całym świecie porusza się dziesiątki tysięcy kurierów, których zadaniem jest dowieźć przesyłki do ich adresatów. W Polsce zadanie jest nieco ułatwione dzięki popularności paczkomatów, jednak globalnie wciąż króluje dostawa do domu bądź biura. W takim przypadku efektywność podróży jest równie ważna co dostarczenie paczki na czas. W końcu nawet drobna oszczędność na paliwie czy zaplanowanie optymalnej trasy pozwalają w perspektywie setek tysięcy kursów rocznie zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. Każda firma ma swój własny system, jednak jeden z najsławniejszych jest ten, w którym pracują dostawcy UPS. Głównie przez jedną kwestię, a mianowicie - unikanie skręcania w lewo.

Reklama

Skręcanie tylko w prawo - jak działa system ORION?

Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o systemie ORION nie mogłem uwierzyć, że jest to prawda. Ale na początek garść statystyk. Jak wynika z danych samego UPS, firma przesyła 5,5 mld paczek rocznie, posiada ponad 125 tysięcy pojazdów i ponad 550 samolotów. Firma przewożąca codziennie 3 proc. światowego PKB zdaje sobie sprawę, że nawet drobna optymalizacja oznacza w dłuższej perspektywie nie tylko duże oszczędności, ale też - zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Dlatego właśnie modernizuje swoją flotę, dostarcza przesyłki dronami i, przede wszystkim, dba o to, by kierowcy poruszali się najbardziej efektywnymi trasami.


W tym momencie wielu z was zapewne zapyta, w czym leży problem. Przecież większość z nas korzysta z map google, które pokazują nam najszybszą trasę z punktu A do B. I to jest prawda, jeżeli chcemy zaplanować podróż z, dajmy na to, 2 przystankami po drodze. Jeżeli jednak mamy tych przystanków 100, to zmieniające się warunki na drodze, pora dnia, warunki pogodowe, wypadki czy awarie sygnalizacji sprawiają, że wyznaczenie jednej, niezmiennej, optymalnej trasy dla każdego z kurierów jest po prostu niewykonalne. Dlatego UPS zleciło badania, których celem było znalezienie pewnych niezmiennych wytycznych, które pozwoliłyby planować trasy, które zawsze będą bardziej optymalne. I jedna z takich wytycznych dotyczy właśnie zachowania na skrzyżowaniach. Z badań UPS wyszło, że ich kierowcy, jeżeli nie jest to absolutnie konieczne, nie powinni skręcać w lewo, a trasy powinny być planowane tak, aby było na nich jak najwięcej skrętów w prawo.


Ma to sens, ponieważ skręcanie w lewo na skrzyżowaniach wiąże się z szeregiem zjawisk. Po pierwsze, jest ono mniej efektywne jeżeli chodzi o spalanie i czas, ponieważ na skręt w lewo trzeba zazwyczaj dłużej czekać. Poza tym - taki skręt jest zazwyczaj dużo bardziej niebezpieczny i w czasie takiego manewru dochodzi do większej liczby kolizji. Tymczasem skręt w prawo jest szybszy, zużywa mniej paliwa i jest bezpieczniejszy. Dlatego też system, który odpowiada za planowanie trasy dla kurierów UPS robi to w taki sposób, by mieli oni na swojej trasie jak najwięcej właśnie takich manewrów.

Czy w Polsce kurierzy UPS też skręcają tylko w prawo?

Kiedy po raz pierwszy dowiedziałem się o systemie ORION, byłem bardzo zaciekawiony, czy faktycznie pozwala on oszczędzić czas i paliwo. Jak się okazało - faktycznie tak jest. Liczby robią wrażenie. Jak wynika z danych UPS, dzięki systemowi ORION rocznie oszczędzają oni 45 460 993  litrów paliwa, 100 000 ton metrycznych emisji gazów cieplarnianych i są w stanie dostarczyć 350 tys. więcej przesyłek. Zestawienie to nie zawiera liczby unikniętych wypadków i czasu oszczędzonego na rozwiązywaniu powstałych w ten sposób problemów. Dlatego też byłem ciekawy, czy w Polsce UPS także korzysta z systemu ORION. Głównym problemem, jaki widziałem w tym, by ten system sprawdził się także u nas jest konstrukcja polskich miast. Stanach Zjednoczonych dużo miejscowości stworzonych jest na bazie planu siatki i wygląda w ten sposób:


Reklama

Natomiast miasta w Polsce zbudowane są w bardziej chaotyczny sposób.


Reklama

Dlatego też byłem ciekawy, czy system stworzony dla Stanów ma jakiekolwiek przełożenie na rzeczywistość w Polsce. Zapytałem więc przedstawicieli UPS w Polsce, czy ORION jest stosowany także u nas.

Najbardziej zrównoważoną i przyjazną środowisku milą jest ta, której nigdy nie przejedziemy. Wielokrotnie nagradzana platforma UPS do zintegrowanej optymalizacji i nawigacji drogowej, znana jako ORION, zapewnia kierowcom najbardziej efektywną trasę dostaw i odbiorów na ponad 66 000 trasach w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Niedawno ulepszyliśmy ORION o dynamiczną optymalizację, która wskazuje najlepsze trasy dla poszczególnych paczek, ponieważ zmieniają się warunki ruchu drogowego, odbiorów i doręczeń. To udoskonalenie technologiczne przyspieszy redukcję ilości kilometrów, paliwa i emisji. Choć technologia ta nie jest obecnie dostępna w Polsce, to w Stanach Zjednoczonych odnieśliśmy znaczący sukces i rozważamy rozszerzenie platformy na kolejne rynki.

Jak widać, ORION, przeznaczony do działania w określonych warunkach infrastruktury drogowej póki co nie znalazł jeszcze zastosowania u nas i coś mi mówi, że szybko nie znajdzie. Patrząc na skalę oszczędności tam, gdzie ORION jest wykorzystywany, myślę, że jego implementacja w krajach Europy mogłaby znacznie podbić pozycję UPS na tutejszych rynkach.

Uważacie, że ORION sprawdziłby się u nas? Czy też unikacie skręcania w lewo?

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama