Gazeta Prawna napisała dwa dni temu o tym, o czym plotki w branży krążą już od jakiegoś czasu. Michał Brański i jego paczka planują kupienie portalu W...
Krajobraz polskiego internetu po połączeniu WP i o2. Oto wyniki megapanelu w niedalekiej przyszłości
Gazeta Prawna napisała dwa dni temu o tym, o czym plotki w branży krążą już od jakiegoś czasu. Michał Brański i jego paczka planują kupienie portalu Wirtualna Polska. To, że WP jest na sprzedaż nie było żadną tajemnicą. Serwis jest w dość dobrej kondycji przodując w wielu kategoriach tematycznych. Jego wycena podawana jest na poziomie 300-500 milionów złotych choć w tą górną granicę osobiście nie wierzę, to nie czasy kiedy za takie pieniądze sprzedawana była Interia. Dużo się zmieniło, internet się zmienił, a siła portal choć cały czas duża to jednak nie zwiększa się.
Z informacji jakie krążą po sieci (umówmy się, że to nasze tajne źródła) wiem, że o2 będzie w tej transakcji wsparte przez inne podmioty inwestycyjne. Sami raczej nie dźwignęliby takiego ciężaru. Natomiast to na barkach Michała i kolegów będzie proces reorganizacji opu portali, zostawienie tego co najlepsze, znalezienie miejsc na synergię i zbudowanie porządnej strategii dla tak silnego gracza jaki powstanie z połączenia sił. Plotki (tym razem z innego tajnego źródła) mówią również o tym, że deal jest już klepnięty i właściwie teraz czekamy na sprawy formalne.
Wprawdzie o2 i WP nie łączy się tylko dlatego aby powiększyć swój zasięg (patrz wyniki finansowe, zyski, gotówka) ale informacja o tym jak będzie wyglądał polski internetu po połączeniu tych portali wydała mi się bardzo ciekawa. Poprosiłem Andrzeja Garapiha z PBI (Polskie Badania Internetu) o to czy może przygotować takie zestawienie i dzisiaj je dostałem. Podkreślę jedynie, że są to dane nie uwzględniające nowej mechaniki liczenia grup, która zostanie niedługo wdrożona.
Powstaje najpotężniejsza polska grupa (portalowa)
Oto zestawienie bazujące na najnowszych danych z megapanelu, pokazujące sytuację przed połączeniem (górna tabelka) i po połączeniu). Widzimy, że dzięki tej transakcji narodzi się najpotężniejsza grupa portalowa jeśli chodzi o zasięg. Warto zauważyć, że w poniższym zestawieniu realni użytkownicy nie są wprost dodawani. Wynika to z faktu, że portale mają znaczą część wspólnych internautów czyli takich którzy odwiedzają jednocześnie na przykład WP i o2.
Grupa O2WP przeskakuje wszystkich poza Google osiągając 14,5 milion realnych użytkowników i 3,5 miliarda odsłon krajowych miesięcznie, co jest o 700 milionów więcej niż ma Onet (jest to ważny parametr ze względu na sprzedaż reklamy w modelu odsłonowym). Jedynym zagrożeniem dla O2WP jest Onet (mówię o portalach) jednak w obecnej sytuacji podbicie ruchu o ponad milion RU jest możliwe chyba jedynie przez akwizycje któregoś z większych i niezależnych serwisów.
Zobaczmy co się dzieje w kategoriach tematycznych
Wybrałem te kategorie w których WP i o2 występują (a nie ma ich na przykład w erotyce, hostingu czy publicznych) i te w których zmiana po połączeniu jest znacząca. Czytając tabelki pamiętajcie, górna to sytuacja obecna, dolna to po połączeniu. Musze jeszcze dodać, że poza wzrostami RU w tym biznesie ważne są też odsłony które często decydują o tym ile w danej kategorii portal jest w stanie zarobić.
E-commerce
Oba portale nie istniały w TOP20 jeśli chodzi o e-commerce, po połączeniu pojawiają się na 18 miejscu osiągając blisko 900 tysięcy realnych użytkowników
Styl życia
O2WP tej kategorii zgniata konkurencję ustanawiając poziom który raczej trudno będzie rywalom pobić czyli 9 milionów realnych użytkowników. Co ciekawe jest to też chyba jednak z nielicznych kategorii gdzie część wspólna internautów jest tak mała.
Informacja i publicystyka
Lepiej być nie może bo WP było pierwsze ze swoją grupą serwisu. Dodają jednak o2 umacnia się pozycja lidera w stosunku do Onetu
Kultura i rozrywka
Youtube jest nie do pobicia natomiast O2WP zdobywa znaczące drugi miejsce. Wynik jest istotny o tyle, że WP samo było na 3 pozycji ale praktycznie bez szans na zdobycie miejsca wyżej. Razem osiągają ponad 8 milionów realnych użytkowników i bardzo ładny wzrost odsłon
Edukacja
O2WP przeskakuje zadana.pl, nie wiem jak biznesowo ważna jest to kategoria (nie wydaje mi się, aby była kluczowa) ale skok o pozycję w stosunku do tego co miało WP jest zaliczony
Komunikacja
Detronizacja Gadu Gadu o ponad milion realny użytkowników . Połączone siły WP i o2 zdobywają pierwszą pozycję. Wprawdzie Gadu Gadu mają połączone z Allegro działy sprzedaży raczej nie będzie czuło się zagrożone to jednak kolejna kategoria w której mamy nowego lidera.
Nowe Technologie
W technologiach WP jest mocne, sytuacja po dodaniu o2 się nie zmienia. Jeśli dobrze kombinuję i Pejcz to jedyny serwis o2 w tej kategorii to możemy łatwo policzyć, że jest on na poziomie 259 tysięcy realnych użytkowników. Żeby O2WP przeskoczyło Onet musiałby kupić co najmniej grupę Antyweb, ale na to po połączeniu nie będzie ich stać (żarcik taki)
Społeczności
W społecznościach mamy bardzo ładny wzrost (ładnie się dodały RU) wprawdzie skok jest tylko o jedną pozycję ale z puntu widzenia cyferek 4,5 miliona realnych użytkowników będzie zauważalne przez reklamodawców. Niestety od Onetu jeśli chodzi o odsłony dzieli ich nadal przepaść.
Za dane chciałbym jeszcze raz podziękować PBI.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu