Poradniki

Jak zrobić sobie... rower elektryczny? Sprawdź, czy warto

Jakub Szczęsny
Jak zrobić sobie... rower elektryczny? Sprawdź, czy warto
Reklama

Rowery elektryczne zdobywają drogi, ścieżki rowerowe i serca wielu użytkowników. Taki sprzęt można kupić, ale i można wykorzystać... tradycyjny rower i dodać mu nieco energii. Właśnie wtedy w grę wchodzi konwersja roweru klasycznego na elektryczny. Nie jest to łatwe zadanie i wymagane są przynajmniej podstawy wiedzy technicznej i dodatkowo: gruntownego zrozumienia technicznych aspektów operacji oraz świadomego wyboru komponentów.

Na rynku dostępne są zestawy do samodzielnej konwersji, które pozwolą oszczędzić czas na szukanie odpowiedniego osprzętu. Zawierają one niezbędne elementy potrzebne do przekształcenia roweru w pojazd elektryczny.

Reklama

Polecamy na Geekweek: Pentagon rozpoczyna planowanie kolonizacji Księżyca. Co chcą tam wybudować?

W skład typowego zestawu do konwersji wchodzą:

    • Silnik Elektryczny: Bezsprzecznie jego serce. Dostępne są różne rodzaje silników, takie jak silniki przednie, tylne i centralne.
    • Bateria: Drugi niezwykle istotny komponent. Wybór pojemności baterii wpłynie na zasięg roweru, a więc warto zastanowić się, ile kilometrów chciałbyś pokonywać na jednym ładowaniu. Trzeba pamiętać o tym, że więcej energii to zazwyczaj większa i cięższa bateria, co wpłynie na wagę, rozłożenie mas całego zestawu. Co ciekawe, baterie nie zawsze są dodawane do zestawów uniwersalnych: zazwyczaj jest dodawana, gdy cena całości jest odpowiednio wyższa.
    • Kontroler: To "mózg" układu, kontrolujący pracę silnika oraz dostarczanie mocy z baterii. Kontroler umożliwia także regulację prędkości, siłę wspomagania lub nawet włączanie / wyłączanie świateł.
    • Wyświetlacz z przyciskami / manetki do obsługi roweru: ten element oczywiście pozwala na monitorowanie kluczowych parametrów jazdy, takich jak prędkość, poziom baterii czy tryb pracy silnika.
    • Czujniki i okablowanie: Niektóre zestawy zawierają czujniki prędkości, momentu obrotowego, ruchu korbą, hamowania, które stanowią niezwykle istotne elementy wpływające na pracę całego zestawu. Okablowanie to standard - pozwala ono łączyć wszystkie elementy roweru elektrycznego.

Konwersja roweru na elektryczny może wydawać się ciekawa i patrząc na ceny zestawów... wręcz super-atrakcyjna. Jednak zestawy uniwersalne, które pasują do wielu rodzajów rowerów, mogą okazać się bardzo słabym wyborem. Dodatkowo, trzeba pamiętać o tym, że osprzęt tradycyjnego roweru z reguły nie jest przystosowany do większej mocy i obciążenia generowanego przez silnik. Układ napędowy elektrycznego roweru mogą wywierać większą siłę na łańcuch, korby oraz inne części, co zwiększa ryzyko awarii. Zakup zestawu do konwersji może okazać się niejedynym wydatkiem, który będziemy musieli ponieść.

Aby uniknąć potencjalnych problemów, warto zdecydować się na gotowy zestaw do konwersji, który jest dedykowany, "skomponowany" przez specjalistę. Tak zaprojektowane zestawy często gwarantują większą kompatybilność i wytrzymałość. Nie jest to opcja tania, ale może się okazać, że w przyszłości wygeneruje ona dodatkowych kosztów w postaci koniecznych napraw.

Przed podjęciem decyzji zastanów się, czy rzeczywiście potrzebujesz takiej konwersji i czy ma to sens z finansowego punktu widzenia. Koszty zakupu zestawu, montażu lub ewentualnego wsparcia technicznego specjalistów, w połączeniu z możliwymi problemami technicznymi mają ogromny potencjał podniesienia kosztu operacji. Czasem bardziej opłacalne może okazać się zakupienie nowego, kompletnego roweru elektrycznego, który od początku został zaprojektowany w taki sposób. Tym bardziej, że rowery elektryczne już nie kosztuję tylko te kilkanaście tysięcy: można znaleźć modele i za 2 tysiące złotych. Oczywiście te najdroższe gwarantują niezrównany komfort jazdy, jakość i niezawodność - ale to zazwyczaj sprzęty dla "fanatyków" elektrokolarstwa.

No, dobra. Ale czy to legalne?

Taka przeróbka jest legalna - nie dostaniesz za nią mandatu i cały czas będziesz mógł używać ścieżek rowerowych po jej przeprowadzeniu. Ale musisz pamiętać o pewnych wytycznych W Polsce, a także w wielu innych krajach, istnieją wytyczne regulujące, jakie rowery elektryczne są uznawane za "legalne". Przegięcie z jakimkolwiek parametrem skończy się nie tyle tym, że nie będziesz mógł używać takiego roweru na drogach publicznych, ale uznaniem go w świetle prawa za s-pedelca:

Podstawowym kryterium jest moc silnika oraz prędkość wspomagania. Pojazd nazywamy rowerem elektrycznym, gdy jego silnik ma moc ograniczoną do 250 W, a prędkość do jakiej silnik wspomaga to maksymalnie 25 km/h. Jeśli e-bike wykracza poza te ramy - jest klasyfikowany jako motorower, a do jego prowadzenia wymagane są: prawo jazdy AM / karta motorowerowa, rejestracja pojazdu, wykup polisty OC i poruszanie się w kasku (w zwykłym rowerze i e-bike'u prawo tego nie wymaga, choć powinno). Takim pojazdem nie można poruszać się po ścieżkach rowerowych i chodnikach!

Reklama

Przepisy w Polsce i UE określają, że silnik roweru elektrycznego może mieć maksymalną moc 250 W i działać przy napięciu nie przekraczającym 48 V. Co istotne, silnik nie może stanowić samodzielnego napędu pojazdu. Co to oznacza? Nie możemy używać manetki do poruszania się rowerem, jak w motorze. Aby silnik działał, musimy pedałować. Jeżeli manetka jest w pojeździe, z automatu staje się on motorowerem.

Przed przystąpieniem do prac - sprawdź wszystkie te kwestie

Reklama

Przed podjęciem decyzji o zakupie trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Dodanie silnika i baterii może znacząco zwiększyć wagę roweru. Należy skupić się na równomiernym rozkładzie masy, aby zachować stabilność i manewrowość roweru. Zbyt duże skupienie masy na przodzie lub tyle roweru może wpłynąć negatywnie na prowadzenie. Samodzielny montaż zestawu do konwersji może być skomplikowany, zwłaszcza jeśli nie posiadasz doświadczenia w obszarze mechaniki rowerowej lub elektryki. Warto zastanowić się, czy masz odpowiednie umiejętności i narzędzia do przeprowadzenia tego procesu bezpiecznie i sprawnie. W przeciwnym przypadku, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Zestawy do konwersji zazwyczaj są dostarczane z dokumentacją techniczną oraz instrukcjami montażu. Należy dokładnie przeczytać i zrozumieć te instrukcje, aby uniknąć błędów montażowych. Trzeba także sprawdzić gwarancję i warunki jej udzielenia, aby w razie problemów mieć możliwość naprawy lub wymiany komponentów. Warto sprawdzić, czy producent nie wymaga tego, by zestaw złożył specjalista, który podbije pieczątkę swojego sklepu na karcie gwarancyjnej.

Dodatkowe naprężenia i siły generowane przez silnik elektryczny mogą wpływać na trwałość i wytrzymałość ramy roweru. Warto wybrać zestaw, który uwzględnia te kwestie i nie obciąża zbytnio struktury roweru. Dodatkowo, niektóre zestawy do konwersji są dostępne tylko dla konkretnych rozmiarów kół. Dlatego, przed zakupem, że wybrany zestaw jest kompatybilny z rozmiarem kół Twojego roweru. Jeśli kupujesz zestaw z silnikiem z tyłu, to zazwyczaj otrzymujesz w zestawie koło ze zintegrowanym już napędem - stąd uwzględnienie rozmiaru kół ma ogromne znaczenie. Choć nie zakładam, że ktoś mógłby przegapić taką kwestię...

Bądź mądry przed szkodą i pomyśl o przyszłości roweru i... z rowerem

Przed zakupem zestawu warto poszukać recenzji i opinii innych osób, które przeprowadziły konwersję swojego roweru tym konkretnym zestawem. Może to pomóc w wybraniu najlepszego i uniknięciu potencjalnych problemów. Warto sprawdzić dostępność serwisu oraz wsparcia technicznego dla niego. Dostęp do pomocy technicznej może być kluczowy. Najbezpieczniej będzie oddać kwestię konwersji naprawdę specjalistycznym serwisom. Robienie tego samodzielnie może okazać się bardzo złym pomysłem. Trzeba też zastanowić się nad tym, czy wybrany zestaw umożliwia ewentualną jego rozbudowę / upgrade w przyszłości. Trzeba wiedzieć o tym, że e-bike'i i zestawy do konwersji mocno się rozwijają: za kilka lat może się okazać, że na rynku są już znacznie lepsze komponenty.

Taka konwersja wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej i rozważnego podejścia do wyboru komponentów. Decydując się na ten krok, pamiętaj o aspektach technicznych, kosztach, ergonomii jak i również aspektach prawnych, które są tutaj naprawdę istotne. Wybór dedykowanego zestawu do konwersji może zmniejszyć ryzyko problemów, ale nie zawsze będzie to najlepsza opcja. W wielu przypadkach, mądrzejszym wyborem może być inwestycja w nowy rower elektryczny, który od początku jest zoptymalizowany pod kątem wydajności i niezawodności. Ja nie jestem fanem tego rozwiązania, ale są ludzie, którzy to zrobili i sobie całą operację chwalą.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama