E-commerce

Koniec geoblokowania, Parlament Europejski przyjął przepisy ułatwiające zakupy w sieci w UE

Grzegorz Ułan
Koniec geoblokowania, Parlament Europejski przyjął przepisy ułatwiające zakupy w sieci w UE
Reklama

Jak wynika z badań, aż 63% serwisów internetowych w UE blokuje kupujących z innego kraju, przekierowujących ich automatycznie na inne strony. Parlament Europejski uchwalił właśnie przepisy, według których sprzedawcy będą musieli traktować osoby kupujące transgranicznie tak samo jak klientów krajowych. To oznacza te same warunki sprzedaży, jak i te same ceny.

Nowe przepisy dotyczyć będą takich usług jak rezerwacje hotelowe, wynajem samochodów, zakup biletów na festiwale, koncerty czy do parków rozrywki na terenie UE.

Reklama

W szeregu przypadków przedsiębiorcy będą mieli obowiązek zapewnić internetowym nabywcom zza granicy taką samą cenę i takie same warunki sprzedaży jak klientom lokalnym. Ułatwienia dla konsumentów dotyczyć będą między innym następujących sytuacji:

  • zakup towaru (np. urządzenia gospodarstwa domowego, elektroniki, odzieży) i jego dostarczanie do państwa członkowskiego, do którego przedsiębiorca gwarantuje dostawę (na ogólnych warunkach lub z możliwością odebrania zakupu w miejscu uzgodnionym przez obie strony, w państwie UE, w którym przedsiębiorca oferuje taką możliwość);
  • nabycie usług świadczonych drogą elektroniczną, które nie są chronione prawem autorskim (np. usługi w chmurze, hurtownie danych, hosting stron internetowych i dostarczanie zapór sieciowych);
  • zakup przez internet usług świadczonych w miejscu, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność (np. pobyt w hotelu, imprezy sportowe, wypożyczanie samochodów, festiwale muzyczne lub bilety wstępu na parkingi).

Niestety nie obejmują one zakupu treści chronionych prawem autorskim, a więc ebooków, muzyki czy gier. Niemniej w przeciągu dwóch lat może się to zmienić, dzięki klauzuli zawartej w przepisach, która pozwala rozszerzyć zakaz geoblokowania na pominięte obszary.

Róża Thun:

Nowe przepisy UE w sprawie blokowania geograficznego są ważnym krokiem w kierunku jeszcze bardziej konkurencyjnego i zintegrowanego jednolitego rynku cyfrowego, zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców. Stanowią one również kolejny kamień milowy w walce z dyskryminacją konsumentów ze względu na ich narodowość lub miejsce zamieszkania, która nigdy nie powinna mieć miejsca w naszej zjednoczonej Europie. Udowodniliśmy, że Unia Europejska może przynieść konkretne rezultaty obywatelom całej Europy, przynosząc pozytywne zmiany w ich codziennym życiu.

Projekt został przegłosowany dziś w Parlamencie Europejskim, za głosowało 557 posłów, 89 przeciw, a 33 wstrzymało się od głosu. Po formalnym zatwierdzeniu go przez RE, nowe przepisy wejdą w życie w terminie 9 miesięcy od publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.

Photo: paulgrecaud/Depositphotos.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama