11

Koenigsegg obiecuje, że Jesko Absolut wyraźnie przebije barierę 500 km/h

Miano najszybszego seryjnie produkowanego samochodu na świecie od września zeszłego roku należy do specjalnej wersji Bugatti Chiron, która na specjalnie przygotowanym torze rozpędziła się do 490 km/h. Koenigsegg zapewnia, że z łatwością rekord ten pobije model Jesko Absolut.

Rekord Bugatti Chiron

Bugatti długo przygotowywało się do pobicia swojego rekordu, aby odebrać go Agerze RS produkowanej przez… Koenigsegga. Przygotowano specjalną wersję Chirona i oczywiście plan został zrealizowany w kontrolowanych warunkach, na zamkniętym torze. Rozpędzenie się do prędkości w okolicach 500 km/h nie jest łatwe, a manewrowanie jeszcze trudniejsze. Doskonale zresztą widać to na filmie, który z tej okazji powstał. Przy takich prędkościach równie duże, jak nie większe znaczenie jak moc silnika, ma opór aerodynamiczny i stabilność nadwozia.

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg pokazał model Jesko rok temu i już wtedy zapowiadał, że powstanie jeszcze druga wersja, która będzie w stanie pobić rekord prędkości, w tamtym czasie jeszcze Agery RS. Jesko Absolut zadebiutował wirtualnie, w czasie w którym miały odbyć się odwołane targi samochodowe w Genewie. Teraz Christian von Koenigsegg, założyciel szwedzkiej marki, ujawnił nieco więcej szczegółów. Jesko Absolut korzysta z tej samej jednostki napędowej co standardowa wersja, czyli podwójnie doładowanego silnika V8, który przy zastosowaniu zwykłej benzyny jest w stanie wyprodukować 1280 KM oraz szczytowo nawet 1500 Nm momentu obrotowego (przy 5100 RPM). Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 8500 RPM. Jeśli w baku znajdzie się biopaliwo E85 to moc wzrośnie nawet do 1600 KM. Zastosowana została też ta sama, automatyczna skrzynia biegów o 9 przełożeniach i 7 sprzęgłach, które pozwalają zmieniać biegi praktycznie bez opóźnienia, niezależnie czy zmiana jest o jedno czy o siedem przełożeń.

Jednak tajemnicą sukcesu Jesko Absoluta ma być bardzo niski opór aerodynamiczny, który udało się osiągnąć dopracowując konstrukcję w najmniejszym szczególe. Koenigsegg chwali się, że spędził w tunelu aerodynamicznym ponad 3000 godzin, co zaowocowało współczynnikiem oporu Cd na poziomie 0,078. Standardowo współczynnik ten dla normalnych samochodów (nie SUVów) zamyka się zazwyczaj w przedziale 0,23-0,25, czyli jest trzykrotnie wyższy. To ma ogromny wpływ na siły jakie działają na auto podczas osiągania wysokich prędkości. I właśnie dzięki temu Jesko Absolut ma być w stanie przebić prędkość 500 km/h i to podobno bardzo znacznie. Póki co trwają jednak poszukiwania odpowiedniego miejsca aby to zrobić, a może to podobno potrwać nawet 2 lata.